Majonäs
Det pratas en del om att man ska äta majonäs hit och majonäs dit.
Min fråga är, gör ni er egen majonäs, för den jag hittar i butiken kan ju knappast vara bra.
Om ni gör den själv, har ni ngt bra recept och hur länge brukar den hålla?
Jag köper Rydbergs klassiska majonäs utan tillsatser. Idealiskt är det ju om man kan göra den själv, men jag har sällan tid att fixa med det. Jag tror att det finns recept på egen majo här i någon tråd, leta bland recepten!
"It´s not today que le ciel me tombera sur la tete"
jag köper majonnäs, Findus eller Felix minns inte just nu, 2 gram kh/100 tycker den är ok…
fast… ska och ska, vem säger att man SKA äta majonnäs?
Var köper man Rydbergs? Har inte sett den någonstans.

Här är Per Mobergs http://recept.nu/1.119532/per_morberg/agg_mejeri/hemlagad_majonas
Massor av recept på Google

Jag har ännu inte testat att göra egen majonäs, det blir nog nästa sak att testa, har testat bearnaise (blev fin men smakade rått ägg :( ) och egen hollandaise (blev jättgod). Varken jag eller maken är så förtjusta i köpt majonäs. Jag hade i typ 1 matsked majonäs när jag gjorde cole slaw häromdagen och kanske 5 dl creme fraiche….det borde ju inte smaka majonäs alls, men jag tyckte nästan det smakade för mkt majonäs :P
Ni som har gjort egen, smakar den annorlunda mot den köpta? Kanske lite mildare i smaken?
Cissit
Det är jättelätt att göra majonäs om du har en mixerstav. Tycker att köpemajonäs inte alls är god, men att min hemgjorda är jättegod. Om den är mildare beror på hur mycket senap och vinäger du har i, du får pröva dig fram. Vinäger eller citron måste du ha i för att den ska hålla sig. Jag har haft majonäsen upp till en vecka i kylen, men numera sen jag började med LCHF tar den slut fort!
1 stort ägg, ca 1 msk fransk osötad senap, ca 1 msk rödvinsvinäger, 2 dl olja, salt och peppar hälls i mixerbägaren. Mixa i ca 10 sek eller tills du ser att det har gått ihop. Innan jag köpte mixerstaven använde jag mixern som hör till min hushållsmaskin, då får oljan tillsättas i stråle. Ibland gör jag för hand, då tar jag bara äggulor, 2 st, blandar med senap, vinäger och kryddor i rundbottnad skål och vispar i oljan droppvis i början, sen fin stråle. Men då måste alla indigrienser ha samma temperatur - rumstemperatur, annars skär det sig lätt. Brukar bara höfta oljan, ser ju när det blir lagom konsistens.
När jag för 30 år sen började göra majonäs använde jag alltid Konsums billigaste olja. Har på senare år prövat med kallpressad raps/olivolja men tycker inte att det blir gott, smakar för mycket olja. Så jag har återgått till COOP:s billigaste rapsolja (COOP är min närbutik, försöker inte göra reklam!
Smörälskare

Tack igilla! Jag ska testa någon dag. Om jag tycker det blir för starkt ändå kan jag ju alltid göra mindre sats, eller så tar jag smällen att det inte håller så länge med mindre vinäger i. Citron borde vara gott, blir ju citronmajonäs då :)
#6 Tack för receptet. Det ska jag testa.
#2 Nej, alla använder säkert inte majonäs, men det är i alla fall många som pratar om att de äter de till ägg t ex. Anledningen till att jag inte vill köpa Findus eller Felix (minns inte vilket) är för att det är en del E-nr + tillsatt socker. Ville försöka undvika de så mkt det går.
#1 Var hittar man Rydbergs?
Nu när du säger leta bland recepten måste jag fråga. Hur söker man i trådarna? Har inte lyckats komma på det eller är det bara att klicka sig igenom alla trådar tills man hittar det man söker?
lägst upp i listan ovanför alla trådarna står det Sök på sajten där kan man skriva in ett eller flera sökord… men den funkar inte helt friktionsfritt men för mig funkar den oftast fint
hittade denna tråd
när jag sökte på majonnäs, man fick bläddra ganska långt fram bland sökresultaten, några sidor, men bara folk skriver adekvata rubriker är det ju inte så svårt.
Visserligen var majonnäs felstavat i rubriken men eftersom det står rätt inne i tråden kom den med, som tur var!

Ibland kan det vara enklare att söka på google, typ majonäs+kolhydrater.i.fokus eller något sånt. Sökfunktionen på sidan kan vara lite knepig, den ger mkt träffar men inte alltid det som är relevant
Ok, vad bra! Då ska jag kolla av var man hittar köpe-majonnäs också. För det är ju inte alltid så att man orkar slänga ihop med majjo :)