"Falsk" potatissallad
Detta recept har jag lidit fram och det blir faktiskt väldigt gott, och väldigt likt vanlig potatissallad. Gott till grillat bl a.
Tärna och förväll rättika i lätt saltat vatten tills den är mjuk.
Blanda creme fraiche och majonnäs efter tycke och smak.
Häll i de avsvalnade rättikstärningarna.
Kapris
Finstrimlad purjo.
Smaklig spis!
Oops! Det här receptet kanske inte hör hemma bland soppor och såser, men nån kanske kan flytta det till rätt ställe.
Soppa eller inte, jag intygar härmed att "potatissalladen" är görsmaskens!
raphanus
sajtvärd på Språk iFokus
medarbeider på Karbohydrater iFokus

Jepp, riktigt smaskig! 
*stay calm - be brave - wait for the signs*
DaMum jag har flyttat det till grönt, sidorättter, vegetariskt.
Låter jättegott. Måste bara prova.
Jag kan också intyga att det är väldigt gott!
Numer pensionär i Nynäshamn
Puttar upp denna nu när vädret har börjat bli varmare igen. Mångasom kommer att grilla och behöver något att äta till.
Tack för hjälpen!
Kram!
Raphanus! Ditt förslag på "potatisgratäng" kanske du borde lägga ut här?
Ja, tack, fram med fler recept.
Kram!
Tack DaMum. Ser rikgtigt gott ut.
Kunde varit gott till lunchen idag.
Idag har jag köpt rättaka, kokt den i tärningar. I morgon blir det potatissallad.
Hmm jag gjorde denna potatissallad och den blev jätte god men..när den stått några tim så tyckte jag att det blev en besk smak i den,kan det bli det eller har jag gjort något galet 
Rättikan kan vara besk, men det skiftar frå nexemplar till exemplar!
raphanus
sajtvärd på Språk iFokus
medarbeider på Karbohydrater iFokus
#13 Ok,är det nått speciellt man ska titta efter?
Min blev också besk. Kanske skulle man försöka få tag i mindre exemplar, min var jättestor.

Jag var på http://airamsmat.webblogg.se och hon gjorde en "potatissallad" m. aubergine. Testade och det var helt ok, men inte jättegott… Ska testa m. rättika istället.

Gjorde den där potatisgratängen med rättika. Men håller med om att den blev besk. Allt för besk för att jag skulle gilla den.
Potatissalladen gör jag med zuccini. Zuccini är ju ganska smaklös och mest bara tuggmotstånd. Borde funka likadant med auberginen..
En god "potatissallad" hänger ju ganska mycket på kryddning och övriga ingredieneser som lök, mängd majonnäs.
Annars har jag ett recept här som du kan testa. Välj själv ifall du vill ha zuccini/ aubergine eller rättika.
Ta ca 3 dl av valfri grönsak ovan i förvällda (rättikan) eller stekta bitar (zuccinin/ auberginen)
3dl gräddfil
3st hårdkokta ägg
1dl majonäs
1,5 vispad grädde
0,5 purjo rödlök
1dl boston
salt svartpeppar
Har aldrig ätit Rättika, här (spanien) har jag sett den i en affär men de sa att den hade väldigt stark smak (hot) är det så?
Här använder de samma latinska namn som rättika i sverige, eller finns det olika sorter i samma familj?
Jag upplever inte rättikan som besk överhuvud taget!
Men som sagt, jag förväller den först. Då försvinner beskan, och konsistensen blir mjuk och fin, som kokt potatis. Smaken blir naturell och lite "menlös" så där som plugg brukar smaka.
Självklart beror det på hur gammal rättikan är, vilken årstid o s v. Man kanske måste prova sig fram.
Jag har köpt rättikor som varit grova och svartprickiga på ytan, men som haft den lenaste och mjällaste smak och konsistens. Och sen har jag köpt vita, fina rättikor som varit trådiga, träiga och beska.
Kram!

Det är nog mest när jag äter rättikan dagen efter tillagningen som jag tycker att den är så besk.
Samma dag tycker jag bara att det är jättegott. Men när det gäller potatissallad och potatiskgratäng så är det ju ofta något som blir över och man äter dagen efter. Blir en ganska besk bismak då av rättikan. Nu har jag visserligen bara testat rättika en gång. Det kan ju ha varit en dålig rättika jag fått tag på…
Jag förvällde rättikan också. har för mig att jag förvällde 15 minuter.
tänker efter lite nu och det kan faktiskt lika gärna ha varit för mycket purjolök som gjort att den smakade lite för beskt.
Har ju gjort potatissallad med zuccini också och faktiskt kan den också smaka beskt dagen efter ifall jag har använt lite för mycket pujo i.
Tål att tänkas på iaf….
ska nog testa att inte använda lika mycket purjo nästa gång.

Jag har gjort den nu, men lite för besk för min smak blev det,
Jag funderar på om man kokar den i mjölk istället för vatten, då kanske beskan går ur mer?
Eller så blir den beskar?
Har halva rättikan kvar så jag berättar hur det blev.
Mina rättikor har varit så milda så. Men det är nog bara tur. Däremot har de blivit lite vattniga men de kanske skall rinna av innan man rör ihop salladen?
Rättika? Kh-innehåll?
Sökte efter recept, har köpt en zuccini för första gången och ska testa laga något. #18 tyckte det var ett intressant recept, ska prova experimentera lite och se om jag får till något gott.
Efter att ha läst bla #0 blev jag sugen på att testa rättika som potatisgratäng. Jättebra tips för jag börjar kanske ledsna lite lite grann på vitkål 
Hur växer rättikan? Under jorden? Är den bättre än potatisen då? Jag undviker, om det går, "under-jorden-växta" grönsaker.
Vet inte riktigt vad rättika är, men tror den är som en morot eller palsternacka, vit och rätt stor?
Bara undrar… 
"Man är aldrig nere med en ballong"
/Nalle Puh
Kan tyvärr inte svara på frågan hehe, för jag vet inte heller :D

Rätika är en rotfrukt, antagligen besläktad med rädisa, men det är bara vad jag antar eftersom de smakar lika och har samma konsistens!
Det fins gott o bra rotfrukter vad kolhydraterna anbelangar, det är bara ett förenklat råd då man vill att folk skall sluta med potatis i första hand och äta mer grönsaker i ställt!!
Här får du en tabell att leka med!
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
Zepp - Tack för den 'braiga' sidan och informationen!
"Man är aldrig nere med en ballong"
/Nalle Puh