Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmedlemmar
Läst 1628 ggr
bustas
0

Aftonbladet igen!

Nu är professor Mai-Lis Hellénius igång igen!

http://www.aftonbladet.se/kropphalsa/article4827822.ab

Pasi
0

Flummprofessor, troligen betald av livsmedelsindustrin…..dags att kräva att hon bevisar sin tes på nåt sätt…t ex att naturligt mättat fett verkligen ger mer inflammation i kärlväggar!?

Lieta
0

Läste det alldeles nyss Skrikandes Urs, jag vet inte ens vad jag ska säga…

För det första:

Riktigt smör och röd mjölk.

Nu handlar bantningstipsen om att äta mer fett.

Men dieten är inte bra för kolesterolvärdet.

1. LCHF är fortfarande mer än en bantningsmetod, men det missas kontant så till punkt 2…
  2. Inte bra för kolesterolvärdet? Vart tog hon det ifrån? Är det inte många bara på detta forumet som har fått bättre kolesterolvärde med LCHF, eller är jag lite dum dum pga bristen på kolhydrater? Foten i munnen

Dödligheten i hjärt- och kärlsjukdomar har sjunkit stadigt de senaste tjugo åren. En viktig ­anledning är att svenskarna har sänkt ­sina kolesterolvärden.

De senaste tjugo åren har mycket hänt, bl.a.

1. Minskad rökning
  2. Bättre sjukvård
  3. Mindre transfetter
  4. etc.

Men hälsoundersökningar på 40-, 50- och 60-åringar i Västerbotten visar att trenden planat ut och från och med 2004 har kolesterolvärdet ökat bland både kvinnor och män.

Min tanke på det här är ju att… växte inte dessa upp mitt i rökningens och transfetternas glansperiod? Och visst är det ironiskt att det var ungefär när dessa föddes som det mättade fettet blev onyttigt…?

Produkter som grädde, bacon och korv innehåller mättat fett.

-?Det höjer det onda koleste­rolet, som tar sig in i blodkärlens väggar. Det skapar inflammation och blodkärlen blir trånga.

Jag hänvisar till det jag sa förrut… har inte folk här fått bättre värden på det "onda" kolesterolet sedan de började med LCHF och skippade sina statiner? Det eller så ökar deras "goda" kolesterol så att det blir en bra balans…

Men allt fett är inte av ondo. Olivolja och fet fisk, som lax, höjer nivåerna av det goda kolesterolet som skyddar mot åderförkalkning.

Nog det enda jag håller med om, dessa fetter är nyttiga. Dock vi måste allt ha animaliska mättade fetter också, för att hålla en god hälsa. Vegetabiliska fetter är helt enkelt onaturliga för våra kroppar…

Nej, nu går jag och tar en kopp grädde med kaffe istället… Skrikandes

nenna31
0

Lieta….du har sååå rätt så……Guld i mun

Du gör verkligen rätt i att ta en kopp grädde med kaffe……ler bara ler….vad underbart det är….

Zepp
0

Jaaa.. det handlar om att dra rätt slutsatser av studierna, man kan lika gärna påstå att sänkt kolesterol som biverkan har att man slutar röka… !? Förvånad

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Pasi
0

Bör nämnas att över 90% av de som får infarkt är över 60 år och att 30-årsuppföljningen till Framinghamstudien (se längst ner) kom fram till att lågt kolesterol var kopplat till ökad infarktrisk för denna åldersgrupp…..mao är det mumbojumbo, det hon säger, även om kolesterolet ökar på LCHF (mao skyddande mot infarkt för det stora flertalet).

dufva
0

Är denna hjärtprofessor den nya köpta "antikrist" som livsmedelsindustrin har förespått ska komma och åter införa ordning i leden i kostdebatten?Obestämd

Det verkar faktiskt så då vi har sett henne ge sig på oss gång efter annan den senaste tiden.

Gå gärna in och kommentera hennes stolligheter på aftonbladet så hon inte får stå oemotsagd.

Icegirl
0

Helt otroligt - läste det nyss. Problemet är att det blir svårare och svårare att försvara vad jag äter för mina närmaste då det hela tiden förekommer så olika uppgifter.

Jag och min man mår så otroligt bra på LCHF och vi går ner och är superpigga.

Jag blir snart "tokig" på alla "köpta" professorer som inte förstår  - de borde testa på sig själva och se vad som händer. Jag tycker att myndigheter som livsmedelsverket borde vara positiva till att vi äter mer naturlig och helst också närproducerad mat - det gynnar möjligheten till arbete och öppna landskap.

Pasi
0

#7 Intresset ligger bara i vad som gynnar livsmedelsindustrin….vilket är ett stort problem, men ganska självklart, då de är kopplade till jordbruksverk, codex A, WTO och Unilever, men inte har någon koppling till någon organisation/departement eller liknande som har intresse i hälsofrågor/kundfrågor.

Icegirl
0

Håller helt med Pasi! Det finns ingen som tänker på helheten - då skulle det nog se annorlunda ut.

Jag är själv ett levande bevis på hur det onda resp goda kolesterolet fungerar.

För ca 5 år sedan skrev jag in mig på ett hälsohem (remiss - landstingets) för att om möjligt gå ner i vikt. Hade då ätit mycket ost och annan fet mat men samtidigt mycket bröd och andra kolisar.

När jag skrev in mig hade jag  ett tot kolesterol på 4,9, efter 3 veckor 4,02, efter ett år 4,6 och efter två år 5,3.

Det goda kolesterolet hade värdena 1,4, 0,98, 1,3 och 1,5

Det onda: 2,7, 2,2, 2,7 och 2,9

Under denna period gick jag på ett år ner 13 kg och det andra året hade jag gått upp 1,5.

Slutsats: Ju mer tallriksmodell jag åt desto mer ökade kolestorlet och jag gick ner i vikt, förmodligen då jag motionerade mycket - på år 2 hände saker som gjorde att jag inte kunde motionera och gick då upp istället.

År 2 efter hälsohemmet hade jag ett midjemått på 101. När jag i nov 2008 började med LCHF var det 116 och nu igår 95.

Vad bevisar detta? Ska bli intressant när jag får anledning att kolla mina värden igen.