Fettförbränning med LCHF?? HJÄLP!!
Kan någon säga hur effektiv fettförbränningen är med LCHF ? När stagnerar vattenförlusterna och övergår till fettförbränning, eller bränner man fett hela tiden? Jag törstar efter kunskap och behöver er hjälp!
Varma hälsn./Glokar
Man bränner fett när insulinnivåerna är låga. Alltså inte efter en måltid, det spelar ingen roll om du utesluter kolhydrat; protein frisätter minst lika mycket insulin per energienhet.

Hur vet man att Insulinnivåerna är låga då?
#1 Var har du läst det nånstans?
Om inte blodsockret höjs så får man väl ingen insulinutsöndring. Enda sättet att verkligen veta är att kolla blodsockret innan och efter måltiden…

#3: Protein ger en insulinutsöndring, med samtidig glukagonutsöndring som motverkar insulinets negativa verkningar. I slutändan blir protein alltså ganska neutralt. Mjölkprotein ger dock en insulinutsöndring som är "ovanligt" hög, vilket är en förklaring till varför mejeriprodukter (utom smör) kan vara bra att undvika för de som har svårt att gå ned i vikt.
För övrigt bränner man fett i princip hela tiden när man äter lite kolhydrater. Om man bränner fett från kosten eller kroppsfett är en annan fråga.

#2: Hur pass låga/höga insulinnivåer man har är inte så lätt att svara på. Är man insulinresistent pumpas det ut rätt stora mängder insulin som kan cirkulera ganska länge i kroppen när man äter kolhydrater. En del personer har kroniskt höga insulinnivåer (fast blodsockret är ganska normalt) och för dem kan det vara nödvändigt att verkligen äta så lite kolhydrater som möjligt.
Träning, särskilt styrketräning, hjälper till att minska insulinresistensen tillfälligt genom att den underlättar för musklerna att ta in näring. Träning kan alltså mycket väl hjälpa kroppen på traven vid viktnedgång, även om det är svårt att bränna bort kilon genom motion.

#4 Tack för den förklaringen om mjölkprotein, då har jag fått en pusselbit till.
Jag tillhör dem som inte bränner kroppsfett trots exemplarisk kosthållning. Dock äter jag en del mjölkprotein - inte mycket, men om systemet är känsligt kanske det är avgörande. Men det hände absolut ingenting under/efter åtta dagar fakir heller.
Då undrar jag: Om kroppen, trots strikt intag av kh och mjölkprotein, är mer benägen att enbart bränna kostfett och inget av sitt eget, vore det ju logiskt att faktiskt minska intaget av kostfett för att tvinga kroppen att bränna sitt eget fett i större omfattning.
Fair Winds and Following Seas!
en annan viktig sak att tänka på är att många livsmedelstillsatser ger insulinpåslag..så unvik alla livsmedel som är e-märkta…så naturlig mat som möjligt är bäst..

Och till sist finns det knappt nåt kvar som funkar att äta,suck….!

#8: Så fasligt behöver det inte vara…
Det kan räcka med att undvika saker som mjölkprodukter, choklad och nötter. Grönsaker funkar ofta mycket bättre, de innehåller få och långsamma kolhydrater.

Hej därute! Skulle vilja veta när vattenkilona upphör att vara den största delen av viktnedgången? Är det efter en ,två.tre eller flera veckor? Har någon fördjupat sig i denna fråga, jag menar eftersom våra kroppar till så stor del består av vatten!
Hälsn. Glokar

#9 Allt som är gott med andra ord….Suck! 
de första 4-5dagarna gör kroppen av med det inlagarade överskottvattnet sedan skall det vara lungt…men det är ju åxå så att när man förbränner fett så blir en biprodukt vatten..jag har för mej att skaldeman har skrivit om det i någon av sina böcker.PS.även kamelen lagrar vatten iform av fett i sina pucklar..
#11 Tycker du inte att kött, fisk o ägg är gott? Och vad är godast - att äta det som hindrar dej från att gå ned i vikt eller att gå ner i vikt?
Förstår hur du känner, men sug går över. Så fort jag slutade med mjölkprodukter och andra bromsklosser minskar jag med 0,5 - 1 kg i veckan.
#13 vilka bromsklossar förutom mjölkprodukter och ev koffein…kan du delge oss dina insikter Lehane
# Ja typ mörk choklad som många här inne brukar och nötter.. Det vanliga.

#15 Äter du mer åt fakirhållet då?
#12 Oj. Jag kissar fortfarande väldigt mycket, fram och tillbaka, det är jäkligt trevligt att höra att det kan bero på fettförbränningen. Snart åtta veckor på LCHF, så de första 4-5 dagarna är ju passerade med råge.
#16 Ja det skulle man säga. Men jag känner mig inte så fakirad… Älskar kött, älskar fisk, älskar ägg…och fett. Har aldrig mått så bra som jag gjort de senaste veckorna…. Har gått ifrån att äta 40 mg Pantoloc till att kunna vara helt utan (Pantoloc är medicin mot sura uppstötningar och halsbränna)…
Äter dock mindre portioner grönsaker för c-vitaminens skull.

Himla skönt att slippa medicinen. Grattis!
Det är helt underbart. Vet inte om det är fakirens förtjänst, för det var först när jag slutade med allt utom kött, fett, fisk o ägg som problemen upphörde.
#18 jag har slängt mina nexium,och även all diabetesmedikament mina blodsockervärden är fullt jämförbara med friska människor enligt min diabetolog.så hälsoeffekterna är påvisbara även om viktminskningen är lite si och så för tillfället…

#20 Har du märkt några andra hälsoförbättringar när du slutade med mjölkprodukter?
Ni skriver att man bör utesluta mjölkprotein i sin kost, men hur fungerar det om man äter laktosfria produkter? Kan jag äta laktosfria produkter med LCHF? eller bör jag utesluta det med?
Laktosfria produkter har lika mycket mjölkprotein i sig som de andra, enda skillnaden är att man tillsatt enzymet laktas som gjort om kolhydraten laktos till kolhydraten galaktos. Kolhydrat-, protein- och fettinnehållet är samma.
ok, tack så mycket för informationen!

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Här har ni en instruktiv filmsnutt som förklarar varför man blir fet, fettförbränning o sånt!
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.