Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etiketthälsa
Läst 3391 ggr
[iovis]
0

C-vitamin

Jag har förstått att det kan vara bra att lägga till c-vitamin när man äter denna kost. Jag vill inte ta in nåt med socker i och ratar därför brustabletterna, det går ju även rakt genom kroppen. Har på denna sajt fått reda på att jag ska fråga efter depot- eller deponitabletter. Men på apoteket hade de ingen aning om vad jag pratade om. Det gick väl lika bra med brus eller tugg tyckte de. Vad ska jag göra? Finns det nåt på hälsokosten?

mikaelj
0

Life och Naturapoteket har.

Om du är allergisk mot paprika och broccoli. ;)

[iovis]
0

Aha, det är där jag ska leta! Men om det "räcker" med broccoli, måste man inte äta väldans mycket?

Gracce
0

C-Vitaminrika grönsaker

Rekommenderat dagligt intag: 75 mg.

Grönsaker

Vitamin C (mg/port)

Portionsvikt (gram)

Blomkål

73

100

Brysselkål

74

100

Broccoli

72

100

Röd parika

60

30

Grön paprika

34

30

Spenat färsk

46

100

Purjolök

30

75

Potatis kokt

10

150

Vitkål

25

70

Källa: Livsmedelsdatabasen 04.1.1

[iovis]
0

Ok, tack. Bra lista!

Men jag äter inte grönsaker varje dag. Nån gång ibland tar jag lite broccoli eller tomat/gurka. Och inte särskilt mycket heller de gångerna.

finntroll
0
Aniara4
0

#1 Skämta inte. Man kan faktiskt vara allergisk mot paprika och broccoli. Jag svullnar igen i halsen av båda delarna, och de flesta andra grönsaker och färska frukter också! Och jag har träffat minst två andra personer med samma allergi (eller egentligen korsreaktion som beror på pollenallergi, immunförsvaret ser inte skillnad på grönsakerna och vissa pollen).

Då blir det till att ta tabletter. Rynkar på näsan

[iovis]
0

#5 Tack! Jag ska kika i hälsokosten i morgon.

finntroll
0

åtminstone finns den på nätet, vet inte om den finns i hälsokosten, men jo, ta och kolla upp det

[iovis]
0

"Tanten" på apoteket frågade faktiskt om det verkligen var där som "min väninna" köpt sina tabletter, jooråå sa ja, men jag hade tydligen fel…… Tackar o bockar för era tips!

[iovis]
0

Var på hälsokraft idag och inhandlade Ester C 500 mg, var för snål för att köpa den som finntroll rekommenderade, min je, den kostade ju hela 199 kr!! Skillnad på pris på nätet o IRL……

ha en härlig torsdagskväll alla lchf:are!!! Kyss

Listeria
0

Vad ni än gör: låt tillskotten vara!

Fick reda på idag att om balansen mellan antioxidanterna rubbas (ex vid ett stort intag av endast vit c) bildas prooxidanter intsället för antioxidanter.. Inte särskilt bra för kroppen med andra ord!

De allra bästa och bäst balanserade antioxidanterna finns i maten. Lever är rikt på vitamin c men annars kan jag även rekomendera lite paprika eller broccoli..

finntroll
0

Var och en bedömer själv hur och vad den vill äta. Motiveringar är alltid bra, så kan man bilda sin egen uppfattning i enlighet med fakta.

[iovis]
0

Men om man inte äter oxidanter (stärkelse o mjöl) är det väl ingen fara med antioxidanter,,,,,,??

mikaelj
0

Även järn är lättoxiderat.