Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettövrigt
Läst 1553 ggr
Solpuss
0

Hormonspunk?

Min vikthistoria är, liksom för många andra här, lång och krokig, så den lämnar jag därhän för tillfället.

Jag började hursomhelst äta lchf för två veckor sedan, och stormtrivs!

Det mest fantastiska är att Sockermonstret som bott i min mage så länge jag kan minnas, antingen svultit ihjäl eller hamnat i koma, för hon känns inte vid alls. Skrattande

Men nu händer det andra grejer med kroppen, minsann…

Äter sedan flera år tillbaka minipillret Cerazette. Den enda preventivmetod som funkat ok för oss, och har sedan dess inte haft mensblödningar alls. (inte helt fel, billigt och praktiskt) Som mest har jag känt av små knip när jag skulle haft ägglossning.

Men nu.

Nu hade jag pms i två dagar.

Sedan ont i ryggen.

I dag: regelrätt mensvärk och -blödningar. Dessutom hoppar tuttarna ur bh:n!

Hoppsan!

Har det hänt dig?

Jag antar ju att det beror på min kostomläggning, men vad tror du?

MimLan
0

Det är inget ovanligt att det blir trassel med menstruationen eftersom hormonerna justerar sig på den här kosten. Det är dock vanligast för de som äter hormoner.

Det finns även trådar om detta, sök lite!

Solpuss
0

Konstigt det där, att man behöver få bekräftat av någon annan det man redan misstänkte starkt. :o)

Gott att få ett svar - tack!

missaz
0

Jag hade extrema blödningsbesvär i flera månader och går på p-spruta (som man inte ska ha mens på). Det gick över; men jag höll på att bli galen innan det hände! LCHF är ju en hormonell viktminskningsmetod; så förvånande är det inte att det kan bli tok på hormonerna.

Solpuss
0

Då kanske jag får bunkra med bindor och fläsksvålar, och hålla ut…

Om jag tolkar dig rätt, så försvann dina blödningar till sist?

*hoppfull*

Anninni
0

Jag började bli orolig jag med. Skönt att någon tar upp detta.

Jag har pstav och brukar få min mens ungefär var 3-4 månad och den brukar vara ca 1 vecka och bara med småblödningar.

Nu har den hållit på i 4 veckor. Borde man ringa till sin mödravårdcentral???

någona annan som har Pstav och upplevt samma sak?

missaz
0

#4 Jo, den försvann så småningom… efter *håll i dig nu* ca 4 månader!!!!

Solpuss
0

Oj, hoppsan!

Jag har inte hunnit oroa mig ännu, mer konfunderad…

Det vore iofs spännande att höra vad mvc har att säga. Det gäller ju att de isf vet vad lchf innebär. :o)

Solpuss
0

FYRA!!!! månader.

Nu svimmade jag. ;o)

Anninni
0

det är väldigt sköntatt inte ha mens så ofta kan jag lova, men detta börjar bli jobbigt.

Kan tänak mig att det beror på att hormonerna ställer in sig. Det var såhär precis efter att jag satte in staven.

fia1
0

Jag har inte haft mens på flera år eftersom jag har hormonspiral. Men nu har jag mensvärk och när jag tänker efter hade jag det förra månaden också…. Inte alls kul. Kan det bero på kosten alltså?? Funderade på om det var dags att byta ut spiralen…Men om det är hormonerna, jamen dåså. Eller?

bullmagen
0

Jag äter inga hormoner och min mens försvann tre månader när jag började med lchf. Brösten växte och värkte så in i bomben, men rätt vad det var så blev det bra! Har regelbunden mens som håller på i ca fem dagar.

Innan lchf hade jag stora problem med mensen och fick reglera den med allehanda preparat. Så ge det lite tid. Men är man orolig ska man alltid kolla upp gynekologiska besvär.

Anninni
0

Tack alla. Nu känns det lite bättre.

det verkar ju vara rätt vanligt ändå att det strular lite med mensen. Jag ger det en vecka till och om det inte har slutat så ringer jag mvc.

mamski
0

Vill bara tipsa om att sterilisera sig istället för att använda p-stav ifall man har bestämt sig för att antalet barn får räcka! Kroppen blir inte lurad av en massa externa, syntetiska hormoner (som åker ut i naturen med urinen!) utan kan jobba på i lugn och ro. För mig har det varit toppen, eftersom jag ogillar externa hormoner. Mensen fungerar ju precis som tidigare, och kan alltså ställas om med lchf ifall kroppen tycker att det behövs.

(Förresten, kom på att lchf är "den intelligenta kroppens kost", dvs vi litar på att kroppen är intelligent och egentligen vill fungera optimalt.)

missaz
0

#13 Detta kostar dock massor, i vissa län görs det inte via länssjukvården, man måste åka till annan ort för att få det gjort då… Så är det här i Jämtland, finns inte en chans att jag skulle ha råd (man får bekosta själv som man här också, så det går inte att min sambo gör det heller…)

Anninni
0

detta är inte riktigt aktuellt för mig eftersom jag är 26 år och inte har några barn. Men för andra kan det säkert vara en lösning

Solpuss
0

Tack alla, för er respons! :o)

I dag blöder jag mer än jag gjort sedan innan jag fick mitt första barn för snart tio år sedan - mysko känsla…

Ska prata mens med mina tjej-elever i dag. Hade inte räknat med att känna mig så ärlig. ;o)

Kram till er alla, och hoppas ni får en fin dag med god, fet mat!

Labbematte
0

Intressant. Jag har kopparspiral sedan november och har väl inte blivit riktigt normal sedan jag slutade med preventivmedel med hormoner i, och nu LCHF sen början av januari.

Spännande att se vad som kommer att hända!!!  Skrattande

Hoppas i alla fall att det inte blir 4 månaders niagarafall…

Labbematte
0

Förresten, vill rekommendera kopparspiral för oss som inte vill sterilisera (jag har inte heller barn, vill antagligen inte ha några heller men vill inte bestämma slutgiltigt förrän kroppen gör det…)

Jag mår såå mycket bättre sen jag slapp alla hormonpiller!!

fia1
0

#18 Vilka skillnader märker du? Humör o lust?

LN35
0

Då jag inte heller vill stoppa i mig en massa hormoner så har jag också kopparspiral.

Har med denna kosten bara märkt fördelar. Hade tidigare blödning i nästan 2 veckor. Blödningsfri 1,5-2 veckor och sedan satte det igång igen… Nu är min menscykel på c:a 33 dagar istället för 27 dagar som tidigare. Blöder dessutom hälften så mycket. Så för mig så fungerar den här kostomläggningen utmärkt! Jag är jättelycklig!

Tror att man skall undvika hormonerna helt enkelt. Det kan inte vara bra för kroppen…

fia1
0

Men en hormonspiral är ju lokalt på rätt ställe med hormonerna. Skillnad mot piller som ska åka genom kroppen till rätt ställe??

LN35
0

#21 Vet ej säkert, men det känns inte som om det inte påverkar en massa annat ändå….

Solpuss
0

Jag har haft kopparspiral efter mitt senaste (sista?) barn, men jag tokblödde verkligen. Kunde inte ta hand om mina barn under de två värsta dagarnai månaden, utan Mannen fick vara hemma. Det funkar ju inte nu när jag jobbar heltid…

Det vore så skönt att slippa hormoner, och med den här kosten kanske jag kan våga prova att sätta in en spiral igen?

Väntar ett par månader och ser vad som händer med mina blödningar först, iaf.

bullmagen
0

Om man är klar med barn kan kanske mannen göra en vasektomi, då det är ett betydligt mindre ingrepp än kvinnlig sterilisering?!

Något kan väl männen göra efter att ni har pressat ut branen? Bara en tanke…

missaz
0

#24 Jo, jag kan hålla med dig om det, men i det län jag bor (jämtland) får man bekosta detta själv vilket gör att det går helt bort för oss. Det kostar helt enkelt för mycket…

bullmagen
0

aha, då blir det svårare… Ni får helt enkelt sluta upp med vuxenmys! Nej, bara skojar, det är ju det bästa som finns!

Solpuss
0

Mannen erbjuder sig titt som tätt, men jag är inte säker på att mina barnabärande dagar är över.. ;o)

Labbematte
0

Uppåt för humör och lust ;-)

Dessutom gick jag upp i vikt av min p-ring och hade ont och spänningar i brösten.

Jag har sån tur så att jag blöder inte ens mer med kopparspiralen, ett par dagar extra men det är absolut inget problem.

Men jag vet att alla har inte samma tur, tyvärr.

Solpuss
0

Hmm…

Det slog mig just (brukar vara mer kvicktänkt, men förkylning slows me down…;o)

- betyder det här (att jag har mens) att minipillren kanske inte är att räkna med som preventivmetod just nu???

Ska nog fundera igenom det där med manlig vasektomi igen…

missaz
0

#29 Du behöver nog inte bekymra dig om det, hormonerna från pillren som ska skydda dig från graviditet finns ju i din kropp om du äter pillren som du ska; oavsett om du har mens eller inte.

Solpuss
0

Det har du ju rätt i! :o)

Min oro kommer sig väl av att jag haft så extremt lätt att bli gravid…

Tack för all respons.

missaz
0

#31 Jag tillhör också de lättbefruktade, men hittills har allt gått bra med p-sprutan, trots en massa blödningar. Glad

Solpuss
0

Å, vad skönt att höra!

Allt det här har iaf fått mig att fundera igen på om jag ska "låta" Mannen genomgå Vasektomi. Han har ju erbjudit sig, och vi är väl klara med barnafödandet egentligen, men det tar emot…

missaz
0

#33 Vet precis hur du känner det, min man ville sterilisera sig efter vårt sista barn (det var innan vi visste att man fick bekosta det själv) men jag sa stopp.

Alltså; det känns som om vi inte ska ha fler barn, vi är t.o.m ganska säkra på det just nu… Men OM vi skulle känna om 5 år att vi vill ha en till, då är det ju kört om han har steriliserat sig! Mitt bebissug kommer nog aldrig att försvinna, så jag vill i alla fall att CHANSEN att kunna skaffa fler ska finnas, även om det antagligen inte blir så.

Solpuss
0

Preciiiis så!

Med den skillnaden (?) att min man har en 18-årig son i tidigare äktenskap, och inte alls lika intresserad av ev. sladdisar som jag kan vara… *ler*

Nästa steg nu blir väl att kolla upp vad det ev. kostar oss.

Bookjones
0

Jag steriliserade mig efter tredje sonen och var tvärsäker på att jag inte ville ha fler barn. Efteråt vart jag lite ledsen i ögat ibland när jag såg småbebisar men det gick bort kvickt. Har aldrig ångrat mig.

Med mensen och LCHF vart min mycket bättre. Brukade ha förskräcklig PMS med jätteont i brösten, kramper och magtrassel. Numera kommer den som en överraskning de månader jag inte har fuskat. Har märkt att jag blöder tunnare. Inga klumpar som förut och det blöder lite längre. En eller två dagar extra.

Är väldigt nöjd som det är nu.Glad

missaz
0

#35 Jag har ett barn sedan tidigare på 12 år, har 2 barn med mannen på 4 och 3 år, men jag kan ändå inte släppa det där "kanske en till" som gnager… Klarar knappt att se en bebis utan att längta mig tokig efter en! Samtidigt kan jag verkligen känna "aldrig en till!" när ungarna är som värst här hemma… Flört

bullmagen
0

Jag blir glad om jag får en! Men tålamod är en dygd… Synd att jag är tjej, kan ju inte vänta så länge till…

missaz
0

#38 Hoppas du får en snart!

bullmagen
0

Tackar! Lchf ger ju ett bättre utgångsläge vad beträffar hormonbalansen åtminstone. Men snart är det nog dags att börja äta något ägglossningsstimulerande… Inget har hänt på fyra (!) år och det sista året har faktiskt barnsuget kommit ordentligt, måste bara rådgöra med mannen (modell yngre) också…

missaz
0

#40 Ja, jag har hört att flera som haft svårt att bli gravida har blivit det på lchf. Håller tummarna för att din man är medgörlig i detta!

linneaennil
0

Tänk om om ökat steviaanvändande vid lchf kan förstöra hormonbalansen? Någon nämde att det fyller en p-pillerfunktion.

Den som tror sig veta allt

vet inte särskilt mycket

Solpuss
0

Tittar in i min gamla tråd igen.

Kom att tänka på den nu, eftersom jag blöder igen…

Två månader med lchf= tre mensblödningar. Håhåjaja.

En av anledningarna att jag äter just minipillren är att jag varit blödningsfri. Nu när jag ändå får mens, känns det lättare att "låta" Mannen genomgå en vasektomi.

Vill egentligen inte ha fler barn i alla fall, bara svårt att släppa tanken helt…

Nu kämpar han för att alls få en tid att diskutera sterilisering med någon inom vården. ingen vill ta hans samtal, utan han slussas bara vidare hela tiden. Tydligen är det låååång kö för att få göra ingreppet, men det kostar vad jag förstår inget extra här i Skåne.

mamski
0

Min sterilisering kostade runt 300 kr (Västernorrlands län) när jag gjorde den för 5 år sedan. Min syster som bor 4 mil från mig men i Västerbottens län, fick betala 1800 kr två veckor tidigare! Så nog skiljer det mellan landsting alltid!

Anledningen till att jag valde att sterilisera mig istället för att låta gubben göra ett betydligt enklare ingrepp, var för att JAG inte vill vara gravid en gång till. Efter barn nr 3 hade jag inget emot ett barn till. När det så blev ett barn till (nr 4) (preventivmetod: säkra perioder o avbrutna samlag. Verkligen ingen säker metod!) var jag jätteglad. Men efter en graviditet med alla besvär man kan ha, ville jag aldrig mer bära ett barn i min kropp. Jag tror att den inställningen är en väldigt bra kombination ihop med sterilisering.

(Är numera fostermamma, så jag lånar andras barn istället!)

Solpuss
0

*ler* Vad mysigt!

Hos oss är det främst Mannen som tycker att det räcker med barn… *ler* Han har en vuxen son i tidigare äktenskap, så jag har full förståelse för det.

Greddelin
0

Tänkte bara flika in att jag varit blödningsfri i många många år med p-spruta och fick en smärre chock när jag gick över till lchf och fick två blödningar inom en månad. Jag ringde min bm och hennes första fråga var "har du gått ner i vikt?" så för henne var det inget konstigt alls.

Solpuss
0

*ler*

Jag har ju tidigare gått ner mycket i vikt, och då inte fått några blödningar, så i mitt fall var det helt klart fettet som satte sprutt på hormonerna! :o)