Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: allt-om-lågkolhydratkost
Läst 3175 ggr
Kolle100
0

Mat för att orka koncentrera sig ?

Heej! Nu är det så här att jag är inte speciellt hemma på vad man ska äta för att ha ett stabilt blodsocker och kunna koncentrera sig länge. Grejen är den att jag behöver typ "snack" som är bra att bredvid när jag arbetar för att kunna koncentrera mig bättre. Så vad föreslår ni? I nuläget består "snacken" av vatten + banan + Fil och knäckemackor ibland.

Hare gött

NillaNina
0

Ofta är en "snack" som man tar för att koncentrera sig bara en dålig vana. Man skulle kunna säga att man har lärt in något som sedan förstärks, precis som Pavlov lyckades göra med sina hundar.

Om du ändå vill hålla fast vid vanan eller är övertygad om att du behöver en "snack" tycker jag att du ska börja med kokt ägg + vatten istället. Sen kanske du plötsligt märker att du inte behöver det så ofta eller inte alls.

Kolle100
0

Så du menar att om jag håller mig till mina "vanliga" måltider så kommer jag orka sitta i kanske 2-3 h med fullt fokus på det jag gör ?

Det sitter alltså i huvudet det där med att blodsockret sjunker och man koncentrera sig inte lika hårt ?

Wildrat
0

Om du bara äter saker som håller blodsockret i schack så kan du koncentera dig 4-5h utan mellanmål… alltså inte banan, fil och knäckebröd utan riktig mat som kött och fett.

Aniara4
0

Sådär beter sig blodsockret när man äter kolhydrater. På LCHF håller sig blodsockret jämnt och fint och man slipper de där krascherna. Möjligen kan man ha lite svårare att koncentrera sig precis i början, innan man klarat av omställningen.

Fast jag ska erkänna att jag ibland saknar den där skarpa kicken man kunde få av att dricka en cola eller äta godis framför datorn. Men egentligen var den aldrig värd kraschen som kom efteråt! Nu är jag mer jämnsmart…

joelwe
0

Jag gjorde högskoleprovet (= åtta timmar, 3-4 timmars prov) på en frukost bestående av 3 ägg blandat med 1,5 dl vispgrädde som stektes med ett paket bacon.

Detta åt jag 7 på morgonen. Jag var pigg och koncentrerad under hela provet (8-16). Det enda jag förtärde var vatten.

12 timmar senare, klockan 19.00 åt jag mitt andra mål. Kyckling, grönsaker och aioli (majonnäs och vitlök). Fortfarande pigg och glad. Inga blodsockerfall. Inget sockersug.

http://thebroilercontest.blogg.se/

dufva
0

Det är hur skönt som helst att slippa dessa oändliga sockerspikar och insulinbottnar i det dagliga livet numera.

Fikarasterna behövs inte längre för att orka jobba nån timma till utan är bara till för social samvaro med arbetskamraterna.

Trist dock att se så många av kompisarna som fortfarande kastar sig över kakorna med hunger i blicken varje fikarast dag efter dag.

Nej ett par timmar utan snacks är inget problem.Glad

Det är ju snarare så att man riskerar glömma även måltiderna eftersom den där riktiga hungern inte infinner sig längre

Halvdansken
0

Måste man tugga på nåt, så kan man ju ta lite nötter, det gör jag ibland.

Det är olika hur känslig man är för kolhydrater, och om man är överviktig, har diabetes, IBS osv.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

nyborjare08
0

Kolle100, det låter som om du inte äter lågkolhydratskost? Läs på om kosten (finns en massa bra info här) och börja med det så ska du se att du inte behöver snacksa alls sen Glad Blodsockret hålls på en jämn nivå och man får inga "dippar" och man kan koncentrera sig i en massa timmar utan mat, som joelw här ovan!

Lycka till!

Kolle100
0

intressanta tankar, tack för hjälpen