Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettlchf-för-nybörjare
Läst 4163 ggr
StarLuck
0

Frukost

Jag äter ägg till frukost, ägg, ägg, ägg…jag försöker variera äggen så att jag inte ska tröttna…men jag känner att jag behöver något annat, kanske en dag varannan vecka bara för att inte totaltröttna på mina ägg.

Jag har läst om vissa som äter yoghurt eller helfil och lite solrosfrön, eller t.ex. Annika Dahlqvists musli. Så till min fråga, vad är detta för yoghurt som man "kan" äta?

Jag gjorde ett test, jag tog 100g turkisk yoghurt och ca 50g grädde och blandade ihop, det gjorde att den annars ganska hårda yoghurten blev väldigt krämig.

Detta är uppebarligen inte ett kanonbra alternativ, bra med fett men lite för mycket kolhydrater… vad ska man välja? Finns det yoghurt som är mycket bättre?

Emea67
0

Istället för yogurt  så använder jag creme fraishe den är fetare, men en sådan frukost innehåller inte så mycket proteiner, något att tänka på.

Jag äter alltid 2 st kokta ägg på morgonen, någon gång på helgen kanske det blir något annat.

nyborjare08
0

Jo det är den turkiska eller grekiska youghurten som många äter. Huvudsaken är att den är fet! Glad Rätta mig om jag har fel men den feta youghurten innehåller väl ca 3 g kolhydrater/100 g? Och det är ju helt ok! Det handlar ju om mängden kolhydrater över en hel dag, så din energiprocentsfördelning av enbart frukosten säger ju inte så mycket om hela dagsintaget? Du kanske bör äta lite mer protein till frukosten - gör skinkrullar och ät till, till exempel.

Ruska
0

Med lite nötmysli i yoghurten blir det mer protein.

Mervi
0

Yoghurten kan innehålla upp emot 5 g kolhydrater, det finns många sorter.

Jag gjorde en morgon så här.

Ett par matskedar keso

lite grädde

hallon och blåbär (frysta)

Detta körde jag i en mixer, jättegott men även detta innehåller ganska många kolhydrater men det finns proteiner i keson.

Oftast äter jag kokta ägg som jag mosar ihop med rejäl klick smör. Detta har jag inte tröttnat på ännu.

sepersl
0

Hej!

Jag har oxå lite problem med frukosten Rynkar på näsan Har svårt att äta några mängder på morgon men kommit på att en kvarta med nötbröd, mycket smör å gräddost på till en kopp kaffe (med en klick smör i) är perfekt till mig. Denna macka äter jag vid 8-tiden och står mig sedan till lunch.

Icegirl
0

Jag har ledsnat på bacon och ägg och körde ett tag äggbröd, men numera nötbröd med mycket smör och mycket ost. Håller mig mätt fram till lunch med en 1/4 av ett tallriksstort nötbröd.

Tar te/kaffe med kokosfett till fika på jobbet om jag blir hungrig - men det händer inte ofta.

Hausswolff
0

Jag äter ägg, alltid. Kokta, stekta, rörda, omelettiga (?), ja ni fattar.

Glorian
0

Jag köpte Mezer yoghurt Narurell igår tänkte jag skulle prova den. Kanske kan man ha lite bär elle vanilj pulver i. Någon som testat den.

Dicken
0

Har börjat hoppa över frukosten… Och äntligen börjar vågen krypa försiktigt nedåt igen!!!

Tidigare har jag varit jättekänslig på mattider i allmänhet. En timme försenad mat eller för klen frukost har alltid garanterat en blixtrande huvudvärk.

Nu tar jag en stor kopp kaffe med en svätt grädde i. Vid fikat på jobbet kan jag plundra matlådan på en liten ostbit eller liknande för att slippa "hungergnaget".

I övrigt äter jag vanlig LCHF till lunch och middag.

På helgerna brukar det bli fet frukost ändå. Vill ju inte lura kroppen att tro att vi har svälttider.

storost
0

Jag varierar med frukosten. Delvis äter jag kalkonkorv med champinjoner och ost som jag har kört i microugn. Nu har jag också provat Nurnberger bratwurst med champinjoner och ost mumms….. bacon (skuren i "stavar") eller skinka med ost och ägg eller med champinjoner eller sparris med ost och ägg. Eller färsk ost rullad in i skinka micrat. "kalt tallrik" med ost, salami, skinka, bacon och sparris. Grekisk yoghurt blandat med grädde och nötmusli. Hård kokta ägg med majonnäs.

Vänliga hälsningar Stephan

min egen hemsida.

Bengtgse
0

Hej jag är ny här och vill fråga:Kan man inte äta havregröt med rusin och kanel och en skvätt mjölk? Jag sitter och kör buss tidiga mornar och behöver hålla mej vaken,därför fungerar gröt för mej men det kanske är fel kost?

Lava
0

Bengtsge:

Havre  och russin innehåller mycket kolhydrater och passar inte in i LCHF-kosten. 

Frukostförslag: Ägg och bacon, omelett, eller en riktig kolhydratsnål måltid, tex resterna från gårdagens middag.

Om du äter mat som inte höjer blodsockret så slipper du få blodsockerfall och bli trött.

Mitt tips är att du läser på mer om LCHF, tex här

mvh Lava

linneaennil
0

Tonfiskröra tycker jag är en perfekt frukost som går att variera i det oändliga! Rör ihop tonfisk (i vatten, undvik den i olja!) med t.ex. mascarpone, fet yoghurt, creme fraiche, grädde, smält smör mm, och krydda med typ vad som helst! Du kan också lägga i rom eller kapris.. 

Detta mättar i alla fall lika bra som ägg.

Annars kan du köpa tysk frukostkorv (på lidl) utan kolisar och steka x) Detta är nog det godaste som finns att äta om man är hungrig på morgonen.

Den som tror sig veta allt

vet inte särskilt mycket

Glorian
0

Tycker jag har tappat aptiten på morgonen, tog bara en tallrik Mezer o blåbär idag

shineonme
0

Har hållit på med lchf några veckor nu och börjar som många nadra tröttna på de ständiga äggen till frukost. Har läst att många äter yoghurt till frukost.

Är det vanlig naturell yoghurt, ska man blanda i flytande grädde för att göra den mer fet? Kan man ta cf, den feta, till frukost? Oavsett vilket, är det ok att äta yoghurt/cf/fil, bara den är så fet som möjligt?

Ajdan8
0

Jag äter alltid samma frukost (utom på söndagar då vi brukar göra plättar med vispad grädde och bär).

Frukosten består av mezeyoughurt, två jordgubbar, tre hallon, grädde och lite fiberhusk. Detta mixar jag med stavmixer. Till detta ett kokt ägg och en mugg kaffe (och jag har mjölk i kaffet, kan inte komma från det). Slurp

Nu ligger jag inte jättelågt i min kolisar under en dag, ca 50 g skulle jag tippa på, och en del av kolisarna kommer ju just från frukosten.

Mala09
0

Jag tycker meze yoghur blir bra som frukost. spiser en matskjed olivolja xtra så fett prosenten blir even bettre.Varierer med bær+kanel+nøtter,eller kål+agurk+oliver+løk+sitron som står over natten med youghurten.

Monzan
1

Normalt så äter jag kokta, stekta eller rörda ägg med rökt lax eller bacon till, men de dagar då jag har gått om tid så gör jag oopsisar(receptet finns på KiF) och äter dem med smör, ost och skinka.

Jag har slutat upp att göra oopsisarna i ugn, gör dem nu mer alltid i våffeljärnet. Tycker att det är både lättare och billigare och oopsisarna blir godare och fetare eftersom jag har mycket smör i järnet.