Mättat fett/ögonproblem?
Var idag hos diabetessköterska med en närstående. Hon (sköterskan) påpekade faran med mättat fett, särskilt för kroppens små fina kärl i t ex ögonen.
Själv har jag sedan 1 år ätit LCHF mat och fått SÅ många hälsovinster, men nyligen konstaterades torr macula degeneration (gula fläcken). Vågar jag fortsätta med LCHF?

Är inte rätt person att svara på din fråga, men jag tyckte det var lite intressant det du skrev ang de små fina kärl man har i och kring ögonen. Jag har nämligen fått betydligt mer påsar under ögonen och ser faktiskt mer trött ut än tidigare. Värst är det på mornarna då jag ser 20 år äldre ut, under dagen är läget rätt normalt men inte som innan lchf, för att på kvällen åter bli värre.
Kroppens små fina kärl i t.ex. ögonen är extra känsliga för högt blodsocker, och det är på grund av glukosansamlingar i ögonbotten som synen försämras hos diabetiker. Hälsa din diabetessköterska det. Eller inte, eftersom du tyvärr antagligen kommer få mothugg.
Det bästa sättet för diabetiker verkar tyvärr vara att lära sig själva och helt ignorera de råd som diabetessköterskor ger ut. Skaffa boken "Diabetes. Inte" av Lars-Erik Litsfeldt och läs igenom.
Sedan kommer du i praktiken inte behöva en diabetessköterska…
#1 Kapar tråden lite för att Jag har fått påsar runt ögonen för huden är inte så utspänd utan snarare slapp efter viktnedgång….

Mnja.. jovist det finns många som anser att mättat fett örsakar de flesta välfärdssjukdomar.. fast när andra forskare försöker testa detta kan dom inte se några sådana samband!
Det finns vär forfarande någon kuf till kostexpert som anser att diabetes orsakas av mättat fett!?
Fast om jag har fatta något så är makuladegeneration en komplex sjukdom där arv och en massa annat spelar in och om jag inte är helt fel ute så är det samma process som orsakar ateroskleros i de stora kärlen en viktig faktor även i de små!
Problemet är att när kärlförträngningen är ett faktum så når inte blodet fram till ögats vitala delar och därför skadas dessa!
Och orsaken till placken är väl känt.. och det är inte mättat fett, snarare lättoxiderat fleromättat fett i samband med höga blodsockerhalter och höga insulinivåer!
"Det är väl känt att diabetes ökar förekomsten av ateroskleros och hjärtinfarkt. En process som medverkar till detta är glykosylering av blodets olika lipoproteiner. Blodets glukos reagerar med och binds till aminogrupper i proteiner. Processen är välkänd för hemoglobin och andelen glykosylerat hemoglobin (HbA1c) är ett vanligt långtidsmått på blodets glukoshalt. När det specifika proteinet i LDL glykosyleras på liknande sätt binder det inte till cellernas LDL-receptor. I stället tas glykosylerat LDL upp av makrofager som initierar ateroskleros. Ju högre blodglukoshalten är desto större blir skadorna på lipoproteinerna. Detta är ett skäl bland flera andra även för den som inte är överviktig eller har diabetes att dra ned på socker och livsmedel med högt GI."
http://publications.lib.chalmers.se/records/fulltext/26518.pdf
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
Jag uttryckte mig oklart- själv har jag inte diabetes. Följde bara en anhörig dit och puffade för smör och bregott och då kom de för mig nya "rönen" om ögonens känslighet för fetterna???

Usch då!
Tänker på alla stackars masaier och innuiter som springer omkring halvblinda på savannen eller hoppar mellan dom smältande isflaken utan att kunna urskilja isbjörnen som lurpassar på dom.
Fast han kanske är blind han med efter alla feta sälar han kalasat på…
Tack för alla svar - och lite humor är inte fel i" fettkriget"
Om fetternas betydelse för ögonhälsan finns en del på
http://www.hh.um.es/Abstracts/Vol_24/24_2/24_2_223.htm
En japansk studie som rapporterar att Omega 6 fetter skadar, Omega 3 skyddar, mättat fett neutralt, inte skadligt i alla fall.
Samma för en del cancer också. Men om detta skriver ju inte tidningarna eftersom det går mot dom "tusentals studier".

Mina ögon älskar fett! Har fått bättre syn märker det på mina glasögon. Gått ner i styrka en halv enhet och mitt mörkerseende är betydligt bättre. Ätit LCHF i 1 år 14 april och är 68 år.

#6 Nä de springer inte utan har ju även drabbats av svår benskörhet…så de ligger halvblinda med trasiga lårbenshalsar och "dräller" på savannen resp isflaken.:-D
Jag äter ganska mycket "stelt"fett, ibörjan kände jag mej ganska konstigt trög och igenstoppad men nu känner jag mej piggare än på länge, känner att jag har fått bättre cirkulation i HELA kroppen
. Smör is the life

Har läst ngnstans att den våta formen av maculadegeneration är numera kopplad till kolhydrater, iaf till högt GI. Vet ej hur det ligger till med den torra formen. Men att GI-lösheten i vårt kost skulle skada ögonen… nej, det går jag inte på. Byt sköterska.
Nej det köper vi inte!! Håller med #12 byt sköterska!!

Nu är inte mina ögonkunskaper helt färska, men aldrig har jag hört att mättat fett skulle vara dåligt för ögonen. Ingen koppling till maculadegeneration vad jag vet. Däremot är ju högt blodsocker som dom flesta vet inte något vidare bra.
På tal om ögon…
En intressant teori finns varför det är så många som blir närsynta nuförtiden. Endel hävdar att det skulle bero på alltför snabb och stor tillväxt under barn och ungdomstiden, pga för mycket snabba kolhydrater.(!)
Beroende på sina anlag och känslighet, så ränner vissa iväg på höjden, men för andra ränner ögonen iväg och blir för långa. Det är då man blir närsynt…..
(en före detta optiker)