Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettlchf-för-nybörjare
Läst 2373 ggr
TantRafa
0

Sött?

Många nämner stevia och vaniljpulver som sötningsmedel. Är det  bättre än vanligt socker? Är inte risken stor att man återigen triggar igång sockermonstret i en om man använder dessa?

Jag är inne på min 17onde dag med LCHF och än går det kalasbra.

Men en sak undrar jag: I vilken grupp ska man lägga sina inlägg för att få svar?

Jo, det beror på vilken fråga jag har, så klart…

Johannika
0

Stevia är ett naturligt sötningsmedel (i motsats till suketter och Canderel och allt vad det nu heter). Redan den söta smaken kan ju trigga i gång särskilt känsliga personers sötsug. Om du bara kört 17 dagar än så länge så ska du nog vänta med att börja söta med Stevia (eller sukrin). Onödigt att lägga till om du nu klarar dig utan.

Vaniljpulver är inget sötningsmedel. Det är ett helt naturligt pulver från vaniljstången utan socker eller andra tillsatser, det används för att sätta litet vaniljsmak på tex. grädde med bär eller så.

"It´s not today que le ciel me tombera sur la tete"

Zepp
0

Har man problem med sockersug kanske man skall låta bli sötningsmedel, men det är iallafall det naturligaste.

Fast ibland kanske man vill göra någon söt efterätt och då kanske det kan komma till pass.

"Stevia eller sötflockel är ett växtsläkte som ursprungligen kommer från Paraguay. Släktet kallas även sweetleaf eller sugarleaf. Då växterna innehåller glykosider som är upp till 300 gånger sötare än socker används den främst till sötningsmedel"

http://sv.wikipedia.org/wiki/Stevia

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Sindri
0

Plantagen säljer Stevia-plantor för de som har tillgång till det. Har provat Stevia-pulver, men barnen klagar. Dessutom har Stevia ingen "massa" som behövs till tex maränger, sylt mm.

Jag har kollat lite på Sukrin också som sälj i Norge och i några Life-affärer i Sverige. Tycker det var så hiskligt dyr frakt bara.

Hittade något annat också; Yacon syrup - någon som provat det?

http://www.lowcarbshop.se/yacon-sirap-p-142.html

Jag klarar mig utmärkt utan sockersmak, men lagar ju mat till stor familj och ibland skall man ha gäster, och jag vill kunna äta samma sak. Har sedan flera år dragit ner på sockret, så det handlar bara om ett litet uns av sötma.