Maltitol-vad är det?
Var inne på CarbZone och såg att de hade choklad till x-pris. Den var sockerfri men sötad med maltitol, en sockeralkohol. De påstod att den inte har nån effekt på blodsockret, stämmer det? Vad är maltitol?
Jag undviker alla former av sötningsmedel (så gott det går)!
Sockeralkoholerna utvinns ur naturliga sockerarter genom reduktion med vätgas under högt tryck och med nickel som katalysator
Sockeralkoholer är ej lämpliga som sockerersättning til diabetiker i och med att de påverkar blodsockernivån, även om höjningen inte är lika stor som vid sockerintag. Hur mycket blodsockernivån höjs varierar, men det har sällan ringa betydelse för en person med diabetes (måste alltså tas hänsyn till).
Maltitol omsätts långsamt i kroppen och är därför även känd för likt andra sockeralkoholer kunna ha laxerande verkan och ger ofta magproblem vid överdriven konsumtion. Risken för denna effekt anses högre för maltitol än för andra sockeralkoholer.
Pick your poison 

Usch då! Blir ingen choklad därifrån för mej isf… Tack för svaret Bazz.
Maltitol är väldigt effektivt laxermedel 
aswedishsmorgasbord.com

Ojoj, kommer mig att tänka på purexmannen som spred skräck längs Karlavägen i mitten på femtiotalet…
"Å vilken gullig hund; Får man ge hunden en bit choklad?" 
Sukrin är bättre alternativ det jäses fram av jästsvampar, höjer inte blodsockret och ger inga diarreer.
Allra bäst är väl ändå att försöka undvika socker samt den söta smaken. Om man lär sig att inte tycka om den söta smaken så blir ju allt lite lättare (dvs att undvika socker).
Problemet som jag har nu är att jag inte kan äta mat som har socker i sig (t.ex. bacon) för det smakar apa! Men det är det värt :-)
Jag försöker också undvika allt konstgjort - tror inte att det är bra för våra kroppar i långa loppet (även om myndigheterna säger att det är ofarligt. Det har de sagt om många olika tillsatser och gifter som sedan har visat sig vara jättefarliga för oss och för miljön)
Om du är chokladsugen är det bättre att göra eget godis utan socker (finns massor med recept i receptlistan) alt. vänja smaklökarna vid choklad med hög cacaohalt. Den innehå¨ller lite socker men åtminstone är det "naturligt" socker