Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettövrigt
Läst 4335 ggr
LatMask
0

RIKTIG grädde!

En rolig historia från sajten "Kunden har (inte alltid) rätt"

- men titta på kommentaren!

Det är skillnad på kossor och Coop-kossor

Det hela utspelar sig i en Konsumbutik i Norrbotten:

Mjölkbilen hade gått sönder en dag precis före jul så vi var utan alla mjölkprodukter från Norrmejerier.

En kvinna i femtioårsåldern frågar efter grädde. Jag svarar att bilen har gått sönder och att det kommer in först om ett par timmar och hänvisar till Coops egna grädde som alternativ:

- Meh, jag ska ju ha RIKTIG grädde!

Kommentarer:

2 till "Det är skillnad på kossor och Coop-kossor"

1. TestaDetMesta.se, 30 mars 2009, 12:52

så är det! vilken subba

2. Carina, 30 mars 2009, 13:13

Nog är det skillnad på olika allt. Coops grädde är sådan där otäcking med 36% fett och nåt äckligt stabiliseringsmedel i.

[Pennylane1]
0

vad var det i länken som hade med grädde att göra?

Calmare
0

Instämmer med ovan…

Jennix
0

Det var säkert en LCHFare. Skrattande

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

niloss
0

de ska visst vara minst 38 % fett för att de inte ska vara nå tillsatser

LIPO
0

Har besökt mejeriernas hemsda angående grädde och kommit fram till att grädde som innehåller mindre än 40% fett har en tillsats av ett ämne som heter karragenan,(förtjockningsmedel).

Om man bloggar på karragenan så visar det sig att det är tillverkat av rödalger samt att det uppges att det skall vara bl.a. cancer-gent.

Så här gäller enbart 40%-ig grädde.

Tyvärr så framgår det inte på förpackningarna att det innehåller karragenan utan man måste läsa om det på mejeriernas hemsidor.

LatMask
0

Oj, ursäkta, jag tänkte inte på att jag fick med den där länken till något mystiskt ställe, det var inte alls den, utan det var den andra kommentaren jag menade!

I våra LCHF-öron låter det förstås helt normalt att klaga på sånt som inte är riktig vara, med tillsatser o dyl, men jag blev häpen när kommentaren dök upp på den här humorsajten. 

F ö rekommenderar jag den starkt, sajten alltså! Det är folk som jobbar i butik (oftast) som berättar hur folk uppför sig i dessa butiker. Och SOM folk beter sig! Min äckelfavorit är "Klipinnen". Läs och rys!

[Pennylane1]
0

lidls 40% har också karragenan och det redovisas.

uzie
0

Mn närmsta större Ica-butik (Kvantum) har börjat fasa ut Arlas äkta vispgrädde och ersatt med Geflemejeriets. Den har 38% fett men inget kerragen angivet så den köper jag om jag inte kommer till Maxi. Arlas 36% har kerragen så den skippar jag, likaså Icas.

irode
0

Det är faktisk en sak som undrar mig: I Danmark är al vispgrädde bara 36% men absolut utan tillsatt karragenan. Varför måste man tillsätta det här i Sverige när grädden är 36%. Den danska vispgrädde går sagtens att vispa som den är.

Någon som vet?

[Karro]
0

Hihi det är så rätt så!

Vägrar också köpa Coops grädde suck…

Information om Arla 36%iga hittar ni här

Som ni ser innehåller den E407 och Kostdoktorn har skrivit lite om det här

Ta-Co
0

Isch… Jag läste på förpackningen med grädde, den med lång hållbarhet och mkt riktigt… Det står karragenan. Jag hade inte en susning att det fanns något sånt i grädden. Jag trodde att anledningen till att den har lång hållbarhet var att de kokade den och kylde den på något speciellt sätt.. Men den andra grädden den vanliga från milko hade inget extra alls i sig som tur är.

[Karro]
0

Den som är 40% och håller i 7-8 dagar är det inget tillsatt i det är "riktig vispgrädde" oavsett om det är Milko Arla eller Skånemejerier

haneit
0

Det verkar som att all laktosfri grädde har det där stabiliseringsmedlet… Rynkar på näsan

blackeyes
0

Här är Arlas 40% som gäller. Drar på mig starkaste läsglasögonen och kolla kolisar och tillstaser för glatta livet..*ler*

Är det NÅGON som kan förklara varför de skriver innehållsförteckning och näring med så förbålt små bokstäver?

hupp
0

Jag köper vispgrädde utan karragenan oavsett om procenten är 36, 38 40 eller något annat.

Alla går att vispa. Karragenanet tillsätts dels för att få en tjockare produkt men sen tror jag också den ser till att grädden hålls homogen, dvs att fettet inte flyter upp och fastnar i överkanten på förpackningen.

Alltså Karragenan tillsätts för att vi konsumenter ska slippa skaka om grädden för att få ut allt fett ur förpacknigen Skrikandes Snacka om onödig tillsats.

Milkos 40% kravgrädde har Karragenan tillsatt. USCH. Det har jag klagat på.

irode
0

Får man tillsätta sådant som Karragenan i Krav-märkta varor? Förvånad

lizaohman
0

Jag har läst flera kritiska kommentarer om KRAV-märkningen, så det skulle inte förvåna mig, irode.