Förstoppad & blod
jag skäms över att skriva här för alla verkar så duktiga.
jag har stora problem med magen som har och göra med att jag inte äter som jag ska och dricker inte en droppe mer än vad jag måste göra.
Att dricka gör mig illamående och jag har ingen ork att laga ordentlig mat. Det blir nästan alltid snabbmat eller godis.
Är alltid hård i magen och det är alltid blod mer i avföringen.
Igår försökte jag göra mitt på toaletten och jag försökte verkligen få ut ngt, men det var bara att glömma. Torkade mig och så var det bara blod på pappret.
jag vet att jag måste ändra min kost..
någon som har små råd att komma med, mår inte bra av det här och jag kan inte göra några drastiga förändringar sådär..
:(
Om du är hård i magen så kan små bloskärl brista där bak. Det beror på HUR mycket blod det är, lite eller mycket? Jag menar, rinner det blod eller är det lite på pappret?
Ät mer FETT! Kokosfett, grädde, smör - det brukar hjälpa mot hård mage.
Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!
Det låter som något jag har varit med om många gånger i mitt liv och det är inte något att skämmas för.
Vet Du varifrån blodet kommer - är det precis i slutet eller längre in? Man kan behöva gå till doktorn för att fastställa varför det kommer blod. Jag har gjort det och det är inte fullt så pinsamt som de låter - läkare och sköterskor har varit med förr och man är aldrig först på plan brukar jag tänka.
Det är svårt att råda om mat när vi inte vet ett dugg om vad du äter.
Numer pensionär i Nynäshamn
Jag tror att du behöver ändra kosten, bort med spannmål och in med mera fett.
Läs foldern på startsidan och ät det som står där. Man behöver inte vara mästerkock för att klara att laga riktig mat.
Hur äter du idag?
Det rinner inte blod, men ibland är det tillräckligt för att jag ska må dåligt över mitt liv. Det är "nytt" blod så det måste vara blodkärl i slutet av ändtarmen. Men hur kan det blöda när man inte ens får ut ngt?
Jag vet, endoskopi? jag har gjort gastroskopin när man trodde att jag hade magsår för 3 år sedan, men man hittade inget.
Jag äter pizza eller godis - det är min livsstil.. :(
Jag läser runt lite, men allt låter så svårt.. Socker går bra att peta i sig, men fett är svårare, det förstår jag inte. Jag vet att socker är dåligt och fett är bra, men så svårt att leva efter sina tankar..
Pizza och godis är inte så bra - kan du inte börja med att testa någon form av korv istället? Falukorv är många gånger bättre än pizza.
Du kanske behöver ett lavemang den här gången?
Den här maten är jätteenkel, särskilt när man börjar må bra av den. Det svåraste är att ta sig i kragen och få till ändringen. Men orkar du verkligen ha det som du har nu?
Är det verkligen enklare att leva med din onda mage än att göra något åt saken? Tänk dig att alltid äta jättegod mat och sen inte ha några problem när den ska ut, vore inte det helt underbart?
Tyvärr är det så i livet att man kan både ha kakan och äta den som det heter….
Man måste välja, och väljer du att fortsätta leva som du gör så kommer inget att ändras, vill man ändra måste något försakas..Det finns inget piller att ta som löser alla problem.
Jag och många andra har valt att försaka kakan, och alla andra socker produkter, och i stället må bra.. Vilket uppväger alla pizzor, så för mig är inte pizza och godis viktigt längre.
Numer behövs ingen kaka längre eftersom suget har försvunnit…
Som du säger, att Pizza och godis är din livsstil, då har du gjort ett val att det är värt att må skit….. och då finns det inte mycket som kan hjälpa…. mer än att du själv tar beslut om att ändra på det….
"Google kan ge dig information men aldrig erfarenhet"
Jag missförstod dig helt, jag trodde du redan åt LCHF och därför var hård i magen.
Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

regret - boken Fiber Menace….tar upp de problemen du beskriver (hård i magen/förstoppning - eng constipation, blod, hemorrojder)… är inte alls ovanliga och beror oftast på spannmål och dess fibrer.
Margareta - Tyvärr tror jag inte att falukorv behöver vara bättre än pizza då den ofta bara består av runt 40-50% kött och ganska mycket potatismjöl (ofta 8-9g kolhydrater)…kanske lika mycket stärkelse och mindre kött/ost än vad en välmatad pizza gör, om man struntar i att äta kanterna (förtydligande - falukorven kan alltså ha större E% från kolhydrater). 
Jag tycker det är lättare att gjöra mat nu enn för tex.
Jag tror du skulle må bra av lowcarb. Det gjör iaf gubben som förut hadde problem med hård mage.
när det kommer till snabbmat har gubben et par favoriter:
Stekad falukorv och tomater, tar typ 5 minuter att gjöra.
Toppas gjärna med stekad ägg.
Tullips hamburgare, serverat i torn på två och två, med ost i mellan. Gjärna med lite bostongurka (mycket lite, jag skulle nog rekomendera färsk gurka i stället) eller med några tomatskivor.
själv gjör jag ofta stekade grönsaker med salladskyckling: Något paprika, squash, tomat, böngroddor, smör i stekpannan och uppi med det och redan klar salladskyckling.
Tomatgrytan jag gjör tar inte sådär lång tid: en burk krossade tomater, en burk ¨bambusskott, en burk böngroddor, några bitar paprika, bitar av korv eller kyckling (salladskyckling även där), en liten burk creme fraiche, purjelök eller vanlig lök kan räcka. Kan även gjörast som skaldjursvarian, köpa färdig skaldjursmix tex och fräsa dom i stekpannan innan du slänger dom i. Puttra 5-10 minuter. Lovar, det räcker långt till en person, förmodligen har du middag samt lunch dan efter eller nånting utav en gryta.
Jag gjör ofta låda numera, i olika varianter. Du hittar smarriga recept på vänstersidan på olika lådor.
Gratenger kan man gjöra: blomkål, broccoli, purjelök, vanlig gul lök, paprika, kött av eget val i form av korv eller förstekat kött, häll på lite vispgrädde, eller vispa i hop ägg och vispgrädde och hell på, eller kanske även bara röra i hop grönsaker och kött med gräddfil eller creme fraiche, tryck i ildfast form, toppa med ost, (mozarella eller vanlig) och inn i ugnen i 40 minuter på 200 grader ungefär. Lång väntotid, men snabbt att tillbereda.
//Rita, sajtvärd på Husmorstips, fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg, bloggen och min hemsida.

regret
Det låter som att det är hög tid att du gör något åt kosten.
Jag tror att vi kan hjälpa dig, men du måste ju själv vilja/våga..
Den här kosten är egentligen jätteenkel
..

Det finns en litells falukorv som har 4 gr kolisar och är helt ok
Det enda man ska ångra är sådant man inte har gjort!
Min mag är mycket lös, men jag får ändå blod på pappret. Jag har gjort endoskopi, och skall göra koloskopi om några veckor. blodet är nytt, och inte så mycket bara några droppar på pappret. endoskopi undersökningen var ok. Kanske beror blodet i mitt fall att jag blir sårig av allt toaspring och torkande. Det är svårt at bli ren. när det kommer hela tiden. Jag kanske behöver gå över helt till LC kosten dvs inga kolisar. Men magen har på sätt ovh vis blivit mycket bättre, för jag är inte "bullrig" och gasig längre i magen. Och är inte så svullen i magen heller.
Älska dig själv för den du är
Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk

anki1 - Många magproblem kan nog bero på felaktig tarmflora…pga antibiotika, konserveringsmedel och felaktig kost. Jag kan tänka mig att tarmfloran kan ta lång tid att återställa.
Om du är orolig, och det låter som du är det, så ska du söka på vårdcentralen. Doktorn kan lätt kolla varifrån blodet kommer och ev. vad det beror på. Man tittar och känner i ändtarmsöppnihgen och man kan göra både proctoscopi och rectoscopi på VC(dvs titta in med ett enkelt instrument 5-8 cm resp ca 20 cm in) man kan se sprickor hemorrioder mm. Om man inte hittar blödningsorsaken så går man vidare med en endoscopi.Men du måste ha hjälp att hitta orsaken och stilla oron !
#15 jag vågar inte :(
Ring vc och tala om att du är orolig för vad det kan vara med din tarm och att du inte vågar göra en rektalundersökning, så får dom helt enkelt göra det bästa av situationen… att prata med en läkare kan ju göra dig lugnare.
Som många skrivit så kan vi hjälpa dig att gå över till lågkolhydratskost, men vi kan inte hjälpa dig med att bestämma dig… det måste du göra först, innan vi kan hjälpa dig med förändringarna…
#16 Förstår att du är rädd men nästan alltid så är det så att man mår sämre när man inte vet säkert än när man vet vad som är problemet.
Vår fantasi är på gott och ont bättre än verkligheten.
Inte direkt billig mat men ett alternativ är kanske att du köper upp ett lager lövbiff och en massa kryddsmör. Tar bara någon minut att steka en lövbiff dvs snabbare än gå och köpa en pizza och med kryddsmör eller någon bearnaissås (tillsätt gärna extra smör) om du orkar fixa det så får du det du behöver i dig.
Som sagt inte jättebilligt men troligare billigare än pizzan och godiset som du äter.
Det är förresten jättebra att du skrev till oss. Det var ett bra första steg för att du ska kunna skaffa hjälp med dit problem.
Ska ringa vårdcentralen imorgon, tack för allt stöd!!
Och jag har köpt ngt som heter laktulos Recip som ska vara smörjande för tarmarna. Inte laxaerade. Ska prova det också.
#19 Jättebra jobbat. Du rör dig i rätt riktning. Kom in hit igen och prata om det känns jobbigt. Du har absolut inget att skämmas för.
regret - jag har haft massor av problem med blod och trög mage och det kan ta tid innan man får ordning på det - men det går.
Hur går det för dig?
Jag har också haft blod där bak. Och det oberoende av om jag var hård eller lös i magen. Jag märkte att det var när jag blev ledsen eller arg och inte kunde uttrycka det . Då reagerade tarmen,
Lycka till!!
Hur har det gått, regret??

Jag har också dessa problemen ibland och mitt beror på hemorojder i ändtarmen och som även kan finnas innanför mynningen och inte synas. När man är hård i magen så kan dessa brista lite och det kommer lite blod. Dessa hemorojder fick jag då jag åt "vanlig" mat och var lös i magen VARJE dag i säkert 5 år. Då blir det så! Så tyvärr har jag detta redan, vid 26 års ålder. Jag tycker att du skall försöka dricka liite mer, äta liite mer grönsaker eller ta en msk psyllumfrön. Lycka till

#25 Om du läser länken som finns i inlägget ovanför ditt så ser du att det tyvärr inte var/är så enkelt att bli av med problemen för regret.
Bumpar den här tråden nu eftersom jag har samma problem (inte ulcerös kolit men blödningar), får sprickor som börjar en bit in och går ända ut och det verkar inte ha sådär jättemycket med hur jag är i magen att göra. Ibland blir det verkligen så att det rinner blod i toaletten, det gör ont, kliar etc. Har nu laddat upp med xyloproct för att köra en rejäl kur men det känns så hopplöst, finns det någon som verkligen kommit över de här problemen?
Jag blev initialt bättre i magen också av LCHF men nu efter två månader är den ungefär som förr, minus uppblåstheten.
#27 Chrons sjukdom kan ge blödningar i tarmen, men det brukar inte kia.
Hemmorojder därimot kan klia, svida och ge blödningar, du kanske borde kolla upp detta hos vårdkliniken? Hemmorojder brukar i många fall gå över av sig själv men gjör det inte det borde du värkligen söka vård för det tycker jag
//Rita, sajtvärd på Husmorstips, fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg, bloggen och min hemsida.
jag har lite hemorrojder , jag köper Xyloproctsalva, orange tub, det brukar faktiskt fixa till det på ett par dagar. Man kan ju testa det först om man har måttliga problem (inte en hel druvlase i häcken) och är säker på att det är hemorrojder.
Jo, jag har kollat mig på vårdcentralen och jag har inte någon inflammatorisk tarmsjukdom, de rekommenderar bara xyloproct etc, vilket jag ärligt talat slarvat lite med att använda. Det är bara det att jag känner att detta verkligen beror på hur magen funkar i övrigt och jag vill inte behandla ett symptom utan den bakomliggande orsaken. Nu trodde jag att jag hade det i och med att jag började med LCHF men efter två månader nu så har magen börjat krångla igen.