Kaffe
Jag läser just nu Sten Sture Skaldemans bok " Ät dig ner i vikt". Han skriver ofta att han dricker kaffe till maten. Det fick mig att fundera lite. Jag har alltid hört att kaffet tar död på alla vitaminerna i maten och att man skall vänta och inte dricka kaffe efter maten. Är det någon som vet hur det ligger till och hur länge efter skall man vänta isåfall?
Tänkte även höra om det är någon annan här som blir trött av kaffe eller vet varför för jag blir det? Har funderat på om det är för att jag har sådana problem med magen att det är därför jag känner mig sänkt efter en kopp.

Jag tror att vissa får lågt blodsocker av för mycket kaffe och blir trötta…jag är sån (har mätt), men klarar ganska stora kvantiteter innan det händer.
Det påstås att kaffe binder upp järn och magnesium, men jag vet inte hur det är med det….eftersom jag fått jättebra järnvärde efter kostomläggningen trots att jag dricker mycket kaffe. Men det tar knappast död på vitaminer…ren myt.
Jaha vad intressant.
Jag blir trött efter en halv kopp redan, så det måste vara nåt annat. Någon mer som har någon erfarnehet?
Jag har förresten också hört att man måste dricka dubbelt så mycket vatten som kaffe när man dricker kaffe för att det försämrar vätskebalansen i kroppen på nåt vis. Stämmer det eller är det också en myt?
#3 Det är en myt. Jag läste om detta för bara någon månad sedan att kaffe inte alls är vätskedrivande som man tidigare trott.

#4 Precis, en envis myt!
Om man skall släcka törsten med kaffe så går det åt ca 30% mer än om man använt rent vatten…..kaffe ger aldrig en negativ vätskebalans.
Tack så mkt för klargörandet. Fika på!!
Jag fick lära mig en gång i tiden att kaffe strax före sänggåendet faktiskt hjälper sömnen, men väntar man för länge så blir man uppiggad istället.

Det har jag också läst faktiskt! Det var något i stil med att tankarna inte rusar iväg… Hmm, ja jag kommer inte ihåg riktigt. Men många äldre dricker ju kvällskaffe…
Jag sover utmärkt på en kopp kaffe ifall jag inte har något annat som stör insomnandet. Får jag inte sova direkt så blir jag förstås stirrig (kanske inte pigg precis) och somnar inte förrän på småtimmarna. Kaffe räknas som ett nervgift, så det har väl med det att göra (att det är ett nervgift fick jag lära mig, men det finns de som säger emot och kallar det för ett centralstimulerande medel - men är inte det samma sak då, kan man undra)