Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-recept-på-ägg-ost-grönt-sidorätter-veg
Läst 12100 ggr
earle
0

Friterad blomkål

För er som inte testat: jag kan verkligen rekommendera tipset om friterad blomkål i Gun -Marie Nachtnebels LCHF-kokbok "Smörstekt" (sidan 123).

Själv skar jag ur färsk blomkål buketter stora som, tja, tändsticksaskar. Satte fritösen på 165 grader (chansning) och körde gissningsvis (missade att kolla den exakta tiden) 5-10 minuter. Hur som helst, jag tittade till emellanåt och när kålbuketterna såg skönt gyllenbruna ut tog jag upp en och testade konsistensen. Och den visade sig vara precis lagom. Lite salt på därefter, och…jag fick ett helt VANSINNIGT gott tillbehör till köttet och såsen!

Trodde inte att det skulle bli så gott som det blev!Skrattande

negar
0

Håller med, jag gjorde exakt samma sak igår till min hamburgare!! :) super gott med en god dippsås och flingsalt…mmmm

ella55
0

Det låter rikigt gott ju!Glad

linavdp
0

ja de låter helt fantastiskt!

/Lina

Babz
0

Måste man ha fritös, eller funkar det med en vanlig gryta? Vilken olja?

"Warum soll man es einfach machen, wenn man es so schön komplizieren kann"
Tyskt ordspråk

negar
0

Jag tog rejält med vanlig billig rapsolja i en kastrull och hettade upp, akta bara så att inte oljan blir för varm, ha ett lock till hands för säkerhetsskull. Men jag har friterat allt möjligt genom åren och det har aldrig varit några problem :)

buttercup
0

måste provas!

men fritera i kokosfett istället, det tål hetta mycket bättre! silverpaketet går bra :) mer ekonomiskt

earle
0

Visst kan man fritera i gryta, även om jag ärligt talat aldrig testat. Jag kör alltså med fritös, och det är förmodligen det enklaste.

Boken ("Smörstekt") rekommenderar i bästa LCHF-anda kallpressat kokosfett. Dock är detta både dyrt och småjobbigt att få tag i, så jag gör som negar dvs använder enkel rapsolja.

Rent allmänt borde väl fritösen kunna vara en högintressant grej för LCHF:are. Tänk vilka oerhörda möjligheter det finns att göra god mat med hjälp av en sådan!

Och om någon sen skulle ha ett bra recept på frityrsmet, så vore möjligheterna ännu fler! Måhända ägg/äggula blandat med i mortel krossade sesamfrön..? Glad

linavdp
0

Ja fritös är helt klart enklast, en riktigt bra investering om man gillar friterad mat =)

/Lina

ikna
0

Blir inte fettet härdat när man friterar? Obestämd Det värms ju upp vid hög temperatur och ganska länge.

Eller ni kasserar oljan efter varje gång?

Finansgeniet
0

Använd kokosolja! Inte rapsolja.

ikna
0

Det låter i mina öron som väldigt oekonomiskt att använda kallpressad kokosolja för 400:-/kg. Förvånad Försvinner inte hela idén med det kallpressade när man upphettar den så varmt som vid fritering? Obestämd Hur skulle det fungera att fritera i vanligt kokosfett från silverpaketet?

kricko1
0

Kokosfett från "silverpaketet" används ju med fördel till "Anisbockar" - "Pitepojkar" - Struvor etc.

Det borde ju mao. (rent teoretiskt iaf.) fungera precis lika bra till grönsaker som tex. blomkål. Eller hur!?

VH!/Kricko.

konichiwa
0

När ni ändå har oljan het så lägg i en ordentlig bit brie allra sist till efterrätt. Jag la i osten som den är utan frityrsmet eftersom jag var osäker på vad som fungerar (utan kolhydrater). Mycket gott!

skogs-tolva
0

Oj, mums! Någon som verkligen provat! Själv fick jag hem Smörstekt i förra veckan.