Natriumglutamat
Är det någon som mått fruktansvärt illa och haft ont i magen dagen efter att ha ätit något med natriumglutamat?
Har mått riktigt dåligt hela dagen idag. Ungefär som vid maginfluensa men utan "utkomst". Misstänker tacokryddmixen (vet att det inte är bra). Hade samma besvär när vi köpt gyroskebab. Gissar att det var kryddningen av köttet där också…
Japp, jag blir superklen av glutamat! Får ont, mår illa, sväller i magen och får även diarré.
Jag reagerar faktiskt mycket värre på glutamat än på bröd och annat kolhydratrikt.

Skönt att höra att jag inte är ensam. Trodde att jag hade fått kräksjuka…
Mm.. bekant!! Å jag får dessutom rätt så obehaglig oro/ångest, kommer klockrent om jag äter glutamat, aldrig annars. Ett j-a rävgift!!
Santa Maria har KRAV-märkt tacokrydda utan glutamat. Brukar stå undangömd på tacohyllan. Annars är det lätt att blanda egen, det finns recept här på sidan… (Eller PM:a så får du en kopia på mitt)

#4… jo, jag vet. Nu när jag har kopplat sambandet har jag köpt den kravmärkta.
Trodde inte jag reagera men efter att inte ha ätit nåt med glutamat, så åt jag Tacos och blev fruktansvärt illamående, då koppla jag ihop det med kryddorna

Jag får en stresad oroskänsla, precis som kaisakavat (och sömnproblem)….och sedan brukar massa röda utslag uppkomma, ofta i ansikte/huvud men nån enstaka gång även på låren….ser bra märklig ut då (det röda klär inte min gula hy
).
Tror aldrig jag personligen blivit dålig i magen av glutamat.