Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-vitaminer-mineraler-tillsatser-mm
Läst 10450 ggr
tjej39p
0

Vårtrötthet - Chi San??

Jag har inhandlat en flaska med Chi San men börjar fundera om det är så himla bra i kombination med LCHF.

Vad tror ni? Tacksam för synpunkter.

Chisan ger snabbt ny energi med schisandra, rosenrot och rysk rot.

Chi San är en unik, direktverkande kombination av naturens främsta adaptogener - Schisandra, Rosenrot och Rysk rot.
Resultatet är en "super-adaptogen" som snabbt ger kroppen ny energi och ork, både fysiskt och psykiskt.
Effekten kan märkas redan inom en timme. Effekten av Chi San är mediciniskt dokumenterad.

Användningsområde:
Vid ökat behov av snabb energi och ork. T.ex vid ökad belastning, tillfällig trötthet eller vid stress.

Innehållsdeklaration:
En fix kombination, ADAPT-232.
Till 100 ml har använts ett standardiserat extrakt motsvarande:
- 6000 mg Rysk Rot
- 3000 mg Schisandra frukt
- 1000 mg Rosenrot

Smak- och tillsatsämnen:
Sirap, etanol (9%), glycrin, karamellarom, metylparahydroxybensoat (E218), citronsyra, polysorbat 80 (E433), rosmarinextrakt, propylparahydroxybensoat (E216)

Dosering:
15 ml, 1-2 gånger dagligen.

Aniara4
0

Jag har tagit Chi-San förut och tyckte väl att det hade lite effekt, men det är attans så sött! Den som har problem med sötsug eller sockerberoende ska nog inte utsätta sig för det! Men får man inte problem med triggat sötsug så är det kanske inte så stor mängd kolhydrater man får i sig?

tjej39p
0

Jag har försökt att få fatt i näringsinnehållet men inte lyckats med det.

Enligt innehållsdeklarationen på flaskan verkar det ju innehålla rätt så mycket "socker" fast under lite andra namn.

Sipoas
0

Jag får ont i magen av det. Blev aldrig särskilt pigg heller. Men den smakar ju sött och gott. Tungan ute

tjej39p
0

Sinpoas, jag har tagit medlet nu i 2 dagar kan inte säga att jag känner mig särskilt mycket piggare än tidigare. Men får väl ge det ett tag till och se om det har någon effekt.

Det jag är mest orolig för att det ska innehålla en uppsjö med kolhydrater vilket jag misstänker.

greensis
0

#4 Det är väl bara att titta på innehållsförteckningen. Den största ingrediensen är sirap. Nästa ingrediens är 9%. Varje av de efterföljande ingredienserna måste vara mindre än 9%.

Ska vi gissa på en 50% sirap (minst), (9% + sex ingredienser som är 0,01-8,99%)

Fabricati diem, pvnc!

Aniara4
0

#5 Man vet ju inte hur mycket vatten det är i, men andelen sirap är MINST 10%, förmodligen mer. Men om vi räknar lågt och säger att det är 10%, och man tar en matsked på 15 gram, så kommer det att vara minst 1,5g sirap (=socker). Sen kommer de andra sockeringredienserna. Så mindre än 2g socker/matsked lär det i alla fall inte vara.

Andina
0

För den som vill veta lite mer om vad de olika "ört-ingredienserna" är för något, så finns en sajt, www.Naturmedel.org, som säger sig ha målsättningen att göra seriös medicinsk information lättillgänglig. Ser åtminstone seriös ut vid första anblicken (men jag har ingen "koll").

Där kan man läsa lite om ingredienserna i Chi San - länkar här:

Rysk rot - Sibirisk ginseng

Studie över rysk rot(pdf)

Schizandra - Fjärilsranksbär

Rosenrot

**Och så Sirap då
**Sirap är en tjock och segflytande vätska som framställs genom invertering av råsocker. Sockret sönderdelas med hjälp av ett enzym till en blandning av glukos, sackaros och fruktos. Sirap används som sötningsmedel i bakverk, i såser och i efterrätter.
(Wikipedia om Sirap)

Övriga tillsatser har jag inte "iddits" leta upp…

Jag gissar att man inte behöver få i sig många gram (mg?) för att "halka ur LCHF-banan"… Och som sagts här, för den som har ett problematiskt sockersug, tror jag inte att Chi San är något alternativ…

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

placebo
0

Tycker dom flesta adaptogenpreparaten ger ökad stresskänsla och stör sömnen. Vid regelbunden användning avtar också effekten.

Det finns också en beroendeeffekt där man känner sig än tröttare när man väl slutar.

tjej39p
0

Tack så hjärtligt för alla svaren!

Jennix
0

Rosenrot har jag testat förut och tyckte det funkade för mig, men just sånt där slisk med socker har jag svårt för…

Finns det inget annat som har mindre eller inget sött?

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

tjej39p
0

Jag vet faktiskt inte Jennix, har inte kollat upp det ännu, föll som en fura för reklamen ju *suck*

Jennix
0

Har du problem med trötthet? Kanske behöver du lite extra D-vitamin? Det har gjort susen för mig.

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

tjej39p
0

Jag tog vägen förbi (innebär att jag hamnade i hälsokostbutiken) fick med mig Chi San, magnesium, D-vitamin och hade en burk med multivitamin för kvinnor hemma. Har käkat det i några dagar nu men märker ingen större skillnad än så länge.

Men ska väl försöka ge det en chans och se om jag blir piggare.

andreas0
0

Jag skulle tro att dom flesta årstidsbundna tröttheter beror på d-vitamin brist. Eftersom vi endast kan producera d-vitamin i huden under ett par månader om året då solen står tillräckligt högt så är det många vars nivåer är rätt låga såhär i början på våren precis innan produktionen börjar igen.

Observera att dom flesta d-vitamin tillskott är alldeles får lågt doserade, det ska vara minst 2000 IE, gärna 4000, för att ge effekt.

Vad gäller olika rötter osv. som ska ge energi så är jag skeptisk. Dom studierna som har gjorts på dom visar att det ger lika mycket effekt som placebo, dvs. man hade lika gärna kunnat ta tomma kapslar och det hade gett lika effekt om man hade trott på det. Jag testade rosenrot själv en gång och märkte ingen effekt alls. Fast det finns sådans som säger sig bli hjälpta, och jag säger inte att dom ljuger.

hellah
0

#14 andreasO "Jag skulle tro att dom flesta årstidsbundna tröttheter beror på d-vitamin brist."

Men vi som är mest trötta på hösten? Det kan väl inte bero på dvitaminbrist?

[Karro]
0

Vi får inte i oss tillräckligt med D-vitamin oavsett tid på året, alldeles för lite sol i vårt trevliga land…

kajsa71
0

Om man nu börjar käka d-vitamin, 2000-4000 IE per dag, hur lång tid kan det ta innan man piggnar till. om man nu drabbats av vårtrötthet?

bluegoose
0

#17 Kajsa, jag märker effekt på en eller ett par dagar - om jag går upp i dos tillräckligt mycket. Jag äter 4 kapslar Holistics D-vitamin/dag periodvis. Jag har helt sluppit ifrån min vintertrötthet/depression i år och jag är övertygad om att det är D-vitaminernas förtjänst.

kajsa71
1

#18 bluegoose, då ska jag omgående testa med D vitaminer! För jag är otroligt trött efter en tre veckor lång förkylning.

bluegoose
0

#19 - Hoppas det hjälper! Och krya på dig! Glad

PS. Var inte rädd för att vräka på rejält med vitaminerna till att börja med, riskerna för överdosering är kraftigt överdrivna och tar du för lite kanske du inte får nån effekt. Här en gammal tråd om D-vitamin.

Sophiam
0

Vitaminerna B och C är några som också är mycket bra mot trötthet. Jag tar Mivitotal Plus, ca 20 ml per dag och mår mycket bra av det. Kan vara värt att pröva.

Icegirl
0

Jag äter 1 kapsel 2000IE holistisk d-vitamin per dag sedan knappt en vecka och märker redan effekt - är mycket piggare och gladare.

tjej39p
0

Jag äter 1st Friggs Multikvinna, 1st WNT:s Magnesium caps (500mg), 1 st D-pearls högdoserat, och på det så blir det 15 ml chiSan. Har nog aldrig krampat så jäkla mycket som jag gör just nu.

andreas0
0

#23, Kramp kan bero av att man har brist på en mineral. Magnesiumbrist är vanligt, men det är inte den enda mineralen. Om du till exempel har brist på kalcium och får kramper så kan mera magnesium göra mer skada än nytta, eftersom kalcium och mangesium samverkar i kroppen. Så om du har fått kramperna efter du började med magnesium så testa att sluta med magnesiumet igen.

tjej39p
0

hmm Ok,,,tar dig på orden rakt av där Andreas0, för det är ungefär det som har hänt,,,har mer kramper nu, visserligen inte lika våldsamma så att de sliter sönder musklerna,,,,men ont gör det och rädd blir jag. Ska testa att lägga ner magnesium, får se om kramperna blir mer eller mindre. (nu under perioden så har jag krampat oftare,,,,,,MEN inte så hårt så att jag har slitit sönder muskelaturen, vilket jag har gjort innan (trodde att jag hade krampat sönder benpiper, så jäkla ont gjorde det,,,,vråla rakt ut).

Thyra4
0

Här på Gotland kallas vårtrötthet "ladesdinglu" och det botas med ägg. Nu när ljuset kommer tillbaka, så kommer ju också äggproduktionen igång och det sägs att vårtröttheten botas av att äta ägg. Men det gör vi ju???

tjej39p
0

Mmm Thyra4, käkat ägg så jag tror det växer ägg ur alla mina kroppsöppningar. Men krampar likt förbannat! Körde ner från Örebro till Ljungby,,,sista 10 milen trodde jag att jag skulle dö (som vanligt när har kommit dit) börjar hasa med sätet,,,fram och tillbaka,,,,röka,,,tugga,,,,osv osv gör ta mig fasiken allt för att ta mig förbi krampkänslan/värken i det läget.

Krampen kommer! Värken kommer! Min sk passagerare skriiiiker i högans sky,,,,," håll dig på vägen" gör jag ju säger jag,,,men visst bilen (eländet) kasar fram och tillbaka över vägbanan, (visserligen i mitt eget körfält) Ont gör det!