Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: lchf-för-nybörjare
Läst 15266 ggr
eddiesmama
9

Hur äta varierat strikt lchf?

Jag har nog lite dålig fantasi. Märker att jag skulle behöva dra ner på kolhydraterna ännu mer, men vet inte riktigt hur.

Eftersom jag inte vill äta en köttbit med smör varje dag. Jag har en son som ät 1.5 som enligt mig ska äta varierat. dvs han får grönsaker, frukt, potatis, ris och pasta + huvudrätten som då ska vara det som jag äter. alltså lchf.

Men vad gör man då?

Maja2
0

Det finns mycket du kan variera med. Det behöver ju inte alltid bli en köttbit, den finns ju köttfärsrätter, fågel, fisk, bra korv tex. Till det kan du om du vill göra blomkålsmos, broccolimos, rättika eller succinigratäng … tex Skrattande

cacao
0

Gå igenom alla recepttrådar härinne! Mycket bra rätter och tips på goda LCHF strikta rätter

//Suss

Medarbetare på sajten irishcob

dufva
0

Jag tycker egentligen att vi äter betydligt mer varierat och framför allt smakligare med den här kosten än vad medelsvensson normalt gör.

Hur stor variation är det att variera mellan potatis-ris-pasta egentligen?Obestämd

Och att äta en tallrik fil och musli och en macka varje morgon i 30 år finns det många som likställer med variation Skrattande

Jag varierar först och främst sovlet och äter sällan samma kött flera gånger i rad

Det finns ju hur mycket som helst att variera mellan.

Gris-nöt-lamm-ren-älg-hjort är mest förekommande för mig på köttsidan och vad gäller fisk lax-torsk-strömming-räkor-makrill.

Av grönsakerna blir det ofta gratänger av något som  broccoli-vitkål-brysselkål-blomkål-sparris.

Vitkål är en favorit som går att variera mycket i sig som stuvning eller wok eller som surkål..

Till köttet kan man variera med olika varianter på kryddsmör eller såser.

Det kan bli nån ytterligare dekoration med en bit paprika eller tomat samt lite grönsallad eller kanske en ostbit.

Varje rätt kan i sig dessutom varieras på mängder med sätt så variationsbrist  känner jag nog inte av Glad

cacao
0

För att inte tala om alla kalla såser och röror man kan göra som tillbehör! Basen i de jag gör är creme fraich, Turkisk yoghurt och majonäs. Sedan blandar man i det man känner för och kryddar efter smak. Rödlök, rom, citron och dill till fisken. Curry och hackad paprika till kycklingen för att ta några exempel bara. Olika salsasåser kokar jag själv av tomat, lök, chili och kryddor.

//Suss

emmagbg81
0

Gör du din egen majonäs då cacao?

cacao
1

Ja, till och med sonen på 9 år klarar att göra majonäs själv ;)

2 äggulor, en liten klick fin fransk senap, salt och peppar och sedan 4 dl kallpressad rapsolja. Vispa med vanlig elvisp eller handkraft.

Nästa sats ska jag byta ut oljan mot ghee istället och se hur det blir.

//Suss

monchan
0

Det ska jag också testa! Tack för tipset. Det borde bli mycket godare, jag älskar smörsmak Glad

birma
0

Har aldrig gjort majonnäs någon gång för jag har utgått ifrån att det är krångligt samt antagligen skulle misslyckas. Hört mycket om att det "skär sig" och är bättre att köpa färdigt. Men här på forumet har man sett att några gör det själva.

Men det där lät så enkelt när du beskriver det. Jag hade bara en fråga. Jag trodde det skulle vara något mer i. Något som ger den "vassa" smaken i majonnäs. Typ ättika eller vinäger. Eller är det senapen i ditt recept som ger den lite riviga smaken?

cacao
0

Franska senapen ger sting men en skvätt vitvinsvinäger är nog helt ok att ha i också.

Har aldrig misslyckats med majonäs när jag vispat den med vanlig visp eller elvisp. I matberedaren däremot kan det vara svårt att få den att gå ihop

//Suss

Mammacatta
0

#8 Jag har alltid vinäger i min majo. Ca 2 tsk till en sats som #6:s (knepigt ord det blevObestämd).

#6 Ja, testa med ghee, om man tillsätter lite dragon kanske det blir som sådan god bearnaise som man kan köpa kall i burk (typ sådan "pizzeria-bea" om någon vet vad jag menar). Snälla rapportera gärna hur det blev, eftersom jag bor på landet dröjer det innan jag kan få tag i ghee.

LillaBedan
0

Hur länge håller sig hemmagjord majonnäs i kylen?

cacao
0

Jag brukar förbruka min på en vecka ca. Det går ju åt till både frukost och egna röror rätt snabbt!

//Suss

birma
0

Men…

Var det så enkelt. Nu har jag gjort det. Det skar sig inte. Det var nio-årige sonen, cacao:s, som avgjorde att det nu blev testat för första gången. Kan en nio-årig kille så borde väl också en femtiosex-årig tant klara det, tänkte jag. 

Cacao - du får hälsa o tacka sonen! Och så tackar jag dig också förstås! Busenkelt. Nu ska jag gå och göra nötbröd av äggvitan som blev över.

Jag tog förresten både fransk senap och vinäger i. Blev ju majonnäs. Kunde väl aldrig tro det.

Glad

cacao
0

Toppenbra! och visst blev det bra mycket godare än köpemajonäs??!!

//Suss

birma
0

Jaa, det blev i alla fall gott. Det blev majonnäs, otroligt! Har aldrig vågat prova tidigare. Tack igen cacao-Suss och sonen!

Glad

cacao
0

Du kan också ha i pressad citron, då får du citronmajonäs.

Aioli kan du ju också göra av majonäsen, bara att pressa i lite vitlök. Supergott att göra chiliaioli också, chilipulver eller finhackad färsk!

//Suss

Thea
0

Jag tillhör dom som förstår din problematik för jag tycker personligen (och även sambon) att LCHF blev väääldigt enformigt i längden; Kött, sås, grönsaker, ägg, kött, sås, grönsaker, ägg. Visst, ibland var det fisk/fågel och lika typer av kött. Såsen blev oftast en gräddbaserad sås (ruskigt trist efter ett tag då de tenderade att smaka likadant oavsett kryddning!) eller bea. Ibland kryddsmör. Grönsakerna tenderar ofta att bli samma broccoli, blomkål, vitkål, "sallad, tomat och gurka" mm. Blomkål är inte någon favorit längre! Jag har SÅ lessnat på blomkål i kokt form oavsett om det är i gratiner eller grytor. Rå går bra!

Mycket fett i maten gör dessutom att du missar en hel smakämnen och fräschör, samtidigt som du förhöjer vissa smakämnen. Det är bara de fettlöslinga smakämnena som frigörs. De vattenlösliga "försvinner". Jag tyckte till slut att maten smakade lika oavsett vad jag åt och hur det var kryddat! 

Vissa maträtter var HELT uteslutna pga att det blir för lite fett i maten för att vara en fullgod måltid enligt LCHF, tex buljongsoppor, wok mm. Det är maträtter jag älskar och kan variera till oändlighet. Den mindre mängden fett i dom maträtterna gör att smakerna kommer fram på ett helt annat sätt, anser jag! Flört

Visst, det kanske inte blir så fruktansvärt mycket större variation med mer kolhydrater i kosten, men du får absolut större VALFRIHET i maträtter att laga! Ta en sån sak som PAJ! Visst, det GÅR att laga enligt LCHF mha en äggbotten. Men vi blev iaf otroligt trött på ägg då det används i mycket matlagning inom LCHF. Och har du en äggbotten i en paj, vad skiljer smakmässigt från en gratin med äggstanning? Nada! Samma lika! Flört Bara det att ägget hamnar på "andra sidan" i pajen och du använder en annan form. Maten SER annorlunda ut, men smakar samma.

Ska tillägga att jag äter fortfarande kolhydratreducerat, men inte strikt LCHF. Igår kväll till woken åt jag knappt 1 dl kokt ris, dock mer wok än ris och inte som tidigare, mer ris än wok.

OJ, vad jag kommer att bli påhoppad nu!!!

Flört

H. Thea

Medarbetare hästhoppning.ifokus.se

cacao
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tror nog inte att du blir påhoppad men flera inlägg kommer säkert att innehålla argument som motsäger att LCHF är enformigt och trist att äta.

Buljongsoppor är helt ok! Du behöver ju knappast tillsätta fettet till exakt just den måltiden, klicka i lite kokkosfett i kaffet/te istället för att få upp dagens fettmängd.

Ang ris, pasta, pajskal, potatis osv så är jag en person som tycker att det var fruktansvärt trist att äta. Riset lukatr jutesäck och är helt smaklöst om man inte kryddar det eller häller sås över det, inte ens konsistensen är speciellt trevlig. Pastan är trist till både konsistens och smak. Pajskalet var ofta det som låg kvar på min tallrik då det var torrt trist och växte i munnen. Potatis är det samma som med riset, den måste smaksättas med kryddor eller sås för att öht ha en smak.

Så alla är vi olika, alla har vi olika smakupplevelser och givetvis har det också med att tänka om från sina gamla vanor att göra, man får lära sig laga mat på nytt, efter nya recept med nya basingridienser och framför allt så är det nog motivationen det hänger på i slutänden om man är villig att göra detta "nytänkande" öht.

Grönsaksmässigt ser jag faktiskt inga problem alls?! Övanjordsgrönsaker äter jag i samma utsträckning som tidigare och blomkålsmos ersätter potatismoset på ett toppenbra sätt! Pasta och ris ersätts av blomkåls och broccolibuketter eller kalla röror som tzatziki osv.

Bifogar en bild på gårdagens middag. Köttfärsbiffar, tzatziki, fransk senap, saltgurka, ruccola, tomater ost och rödlök! Inte vaken speciellt trist eller enformigt enligt mitt tycke och är det någon som skulle sakna pommes fritsen på en tallrik som den här??

(klicka på den stora bilden så kommer den upp i närbild)

//Suss

nobban7
0

Inbillar mig att vi äter hyfsat varierat (bortsett från frukosten). Ta en titt i min tråd Nobban7 - på andra året, jag skriver upp vad vi äter varje dag. Ibland blir det mer grönsaker än vad som kan kallas strikt lchf men det kanske duger som inspiration i alla fallGlad

cujo99
2

Hej

Jag är nybörjare men gjorde något gott idag. Stekte kycklingfärs med strimladvitkol. Kryddade med en blandkrydda som jag tycker är god. Ta den som du gillar. Creme Fresh och soja kandke inte så bra men det går ju att vara utan. Grönsallad till. Kanon

Agyr07
1

#8 jag gör min majonäs på 2 dl olja, 1 äggula och 1 tsk vinäger. Smaksätter med lite senap om jag vill men oftast bara med salt och peppar. I med äggulan och vinägern, på med vispen och droppa i oljan tills det börjar ta sig, då häller jag oljan i en tunn tunn stråle.

emmagbg81
0

Ja förstår att alla här klarar av att göra egen majonäs men vad gör jag för fel =(

Igår provade jag att hälla i alla olja först men de blev aldrig tjockt.. sen provade jag att låta den rinna lite försiktigt i men det blev inte bra de heller… då skärde det sig..

Kan ngn som det går så bra för försöka förklara för mis som om jag vore en femåring :)

cacao
1

Vispa med elvisp har alltid funkat för mig.

//Suss

cacao
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Dagens lunch :)

//Suss

ninni-s
0

Oj oj oj #24. wow är det så här mkt man ska äta på en måltid. Sorry absolut ingen påhopp. men jag tycker att det såg mkt ut?! :)

Men det ser väldigt gott ut!!!Flört

cacao
0

Allt utom ca 4-5 bitar av korven åts upp, det var min sambos frukost.

//Suss

LillaBedan
0

#26 Hehe… ja det var en regäl karlakarlportion det ;)

LillaBedan
0

Usch blä och blörk! Nu har jag testat att göra hemmagjord majonnäs enligt recept i GI-noll!-boken. Använde ICA:s kallpressade rapsolja med "nötig smak" som skulle vara bra till dressingar och sånt, men fy sjutton! Majonnäsen smakar bara rapsolja trots att jag formligen öst på med extra vinäger och dijonsenap för att maskera smaken. Har någon ett bra tips på en olja som är neutral i smaken som jag kan testa?