Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettlchf-för-nybörjare
Läst 3763 ggr
niloss
0

nam nam

Ville bara informera att jag gjorde oopsies för första gången idag, herregud va goda säger jag bara, Det va ju som en tekaka i konsistensen, på dessa godingar la vi egen gjord ägg/räk röra, mmmmmm

Fialotta333
0

Exakt hur gjorde du dem, niloss?

Våra blev bara platta och smaklösa…

niloss
0

jag använde

3 separerade ägg

ca 100 g philadelphiaost

en nypa salt

vispade vitor o salt till hårt skum

vispade ost o gulor

sen vände jag försiktigt i gulor i vitor

klickade ut på plåt ( de blev 6 st)

grädda i 150 grader i 30 min

Man kan säkert smaksätta dom med typ nå färska örter eller kanske soltorkade tomater

jag ska nog testa lite olika varianter

Loria
0

Vad är det för nått? Huvudrätt, tillbehör eller efterrätt? Blir det som marränger eller som degiga kakor?

niloss
0

substitut för smörgås har vi de till

Bisse1
0

Dom är jättegoda har gort dom flera gånger.
Fryser in dom och tar upp en och en, det bästa är att dom tinar jättefort och dom går att äta halvfrusna.
Förra veckan gorde jag en urläcker räksmörgås annars har jag bara ost på. Och dom är lätta att göra med.
Svar till#1
Det är viktigt att vispa vitan jätte hårt och blanda försiktigt ihop smeten annars blir de platta.

Fialotta333
0

#5 Tyckte jag vispade vitorna stenhårt, det gick att ställa bunken upp och ner…

Receptet är exakt det jag använde.

Får nog prova en gång till…en gång är ju ingen gångFlört.

Bisse1
0

Prova en gång till. Jag har med fått olika resultat, vet inte varför (olika stora ägg?) Men oftast blir de fina.
Lycka till

igilla
0

Niloss

Har läst oopsisreceptet flera gånger men aldrig kommit mig för att pröva! Nu ska det verkligen bli av, lät jättebra att det går att frysa bröden!

Ska också pröva att göra "falsk potatis" på kålrot som någon annan vänlig KiF:are tipsade om. Vilken söndag!

Smörälskare

niloss
0

Vi åt oopsies nu på morronen oxå , med massor av smör o ost på …….gött

[iovis]
0

Någon som provat att göra med riven hårdost? Måste det vara krämig ost?

Bisse1
0

va inne bland mina recept och tittade och mitt recept på oopsies står det

3 ägg separerade

85 g philadelphiaost

1 nypa salt

Resten är lika, om dom blir platta kan det bero på det?

[iovis]
0

Har bjudits på alldeles för många cheese cakes i min dar, har oerhört svårt för dem, har haft det från den allra första tuggan, har därför inte ätit någon cheese cake sen dess. Hela bekantskapskretsen har fått nippran på denna "ickedelikatess" enligt mig, de har t o m lyckats gör en i choklad. Nåväl, min fråga lyder, är dessa oopsies i smaknärhet av cheese cake? För jag tror att det är osten som gjort mig avogt inställd.

kricko1
0

Iovis - man kan säga så här om man vill försöka vara diplomatisk… de smakar inte cheesecake. De smakar ingenting ;-)

Jag skyndar mig att lägga till att jag gillar de här oopsie'sarna för de är de närmaste ett smörgåssubstitut jag kommit hittills. De är väldigt lika tekaka (som inte heller smakar någonting, men man upplever substans när man tuggar).. så mao. är de ett hyggligt mjukbrödsubstitut.

Ett substitut till ultravitt vetemjöls-mjukbröd alltså… sådant som alltså inte smakar just något. Så för dig passar de nog mtp. frånvaron av likhet med cheescake. Dessvärre smakar de inte heller _bröd_, men de bildar iaf något smörgåsliknande att lägga smör och pålägg på.

Så inget 'ont' som inte har något gott med sig Glad På det stora hela faktiskt ett jättebra recept. Man kan förstås inte kräva smaken av surdegsbröd på något som består enbart av äggvita, äggula och Philadelphiaost ;-)

VH!/K.

[iovis]
0

Tack, kricko1. Ja, jag vet, jag är nog inte diplomatisk av mig, men ditt svar var bra. Ska köpa mig en ask och baka i morgon!