Rädd
Som ny LCHF:are och föredetta ätstörd(bulimi&anorexi) i 35 år, är jag väldigt rädd för fett. Kämpar på, men rädslan att bli tjock dyker hela tiden upp. Vågar jag lita på att detta fungerar? Det låter ju nästan för bra för att vara sant. Behöver hjälp med min osäkerhet, hoppas jag kan få det här.
Välkommen!
Har du läst lite i artikeln "Vanliga frågor & svar"? Första frågan är "kan jag verkigen gå ner i vikt av fett", så får du reda på varför du åtminstone inte behöver vara orolig för att gå upp i vikt, även om du kanske inte behöver gå ner.
Se även "Min resa ut ur Bullemiträsket!", "Ni sam haft/har bulimi", "Normalviktig äter LCHF".
Eller titta på min presentationsbild på mikaelj.medlemmar.ifokus.se som togs för något år sen, och jag ser fortfarande likadan ut efter över ett halvår LCHF.
Trots att jag äter 150-300g fett/dag… :-)
och jag vägde 95+ när jag åt kolhydratrikt och mindre fett. Nu väger jag 75 stabilt och har gjort så i flera år på riktigt fet mat. Dessutom är det ju så gott:-)

Hej Ovan!
Ja det beror ju lite på hur du menar med rädsla att gå upp i vikt, du skriver inte hur du har det med vikten idag.
Men jag kan utgå ifrån mig själv, som "nykter" bullimiker/hetsätare sen jag startade med lchf. Jag har inte haft några anfall eller större lust att äta fel sedan i oktober o det är stort för mig. Att leva på riktigt fett tror jag i sig är det som gör det, jag pendlar lite i vikt men min kropp söker nog trygghet ännu efter minst 35 års jojjande o annat elände. Dessutom har jag slutat röka.
No more light för mig det är jag helt säker på 
Du kan låta tryggheten och välmåendet sprida sig.
jag äter detta pga. att jag slipper paltcoma eller suddigheten i huvudet efter matpausen. skall jag sen på fest dricker jag allt utom ÖL.
jag har inget utan välmående att påstå ang. lchf skall jag gå upp i vikt som är din skräck så äter jag kolhydrater. men jag lever som en björn på våren inga bär där inte utan gärna en bit vild fångad fet fisk med hollande sås ( såsen fick inte björnen klart men den e nyttig ) allt för att slimma kroppen för att kunna hitta en attraktiv partner ja du vet….
Denna maten återställer och reparerar kroppen efter som nu får kroppen de fettsyror o annat som den behöver för att bli sitt hela jag.
för somliga kan det ta tid för kroppen att fatta att du inte skall tvinga den till en massa ideer utan skall förse den med vad den behöver. med ett resultat att du slipper sockersug o hunger. Ta vara på ditt lugna jag och välkommen till oss som tycker om ägg och bacon med mycket smör 
Skulle det nu vara så att du faller för ungarnas godis så är det bara att svälja förtreten och ta lite mer brie eller nått annat fett som bromsar söt suget som kommer att släppa !!!!!
som ett bok tips rekomenderar jag: lithsfelts "Ät fet mat" en bok med en trevlig ton och lagom med info för att lätt fixa denna kost
mvh Idean
Var inte rädd för fett, det är livsnödvändigt till skillnad från kolhydrater. Det du gör med den här kosten är att du ersätter energin från de bortagna kolhydraterna med energi från fett. Du byter till ett bättre bränsle helt enkelt.

Tack för stödet. Jag kämpar på, men det är jättesvårt att släppa rädslan för fett. Inte konstigt, med tanke på hur länge jag varit sjuk. Jag får helt enkelt ta en dag i taget. Är osäker på om jag gör rätt. Har jag rätt proportioner på maten, protien kontra fett. Usch, det är svårt det här tycker jag. Ska jag behöva väga allt jag äter? Hur har ni gjort, när ni var nybörjare som LCHF:are? Och alla ni som är veteraner, har ni något tips?
För övrigt tycker jag att denna sida är helt fantastisk. Jag kan bli sittande i timmar och läsa.
Jag har i alla fall nån gång då och då (särskilt i början) vägt maten och lagt in på minmat för att kolla hur det ser ut egentligen. Det är inte så lätt alla gånger att veta hur mycket man egentligen petar i sig, och om proportionerna blir bra.
Förstår att det känns knepigt med fettet, men försök slappna av och lita på oss
.

Ja, jag försöker verkligen tro på detta, eller rättare sagt jag tror att det funkar som alla säger. Men jag är undantaget som det inte fungerar för, det är sjukdomen som sticker upp sitt fula tryne. Jag anses ju som frisk, även av mig själv faktiskt. Men jag måste vakta på mina automatiskt negativa tankar. 
Jag vill så gärna ge detta en chans, eftersom det jag läst här, låter så härligt. Jag är inne på min andra vecka nu och kämpar på, även om det är tufft. Det är ju det här att jag, JAG, är tillåten att äta FETT. Det har ju varit det mest förbjudna i alla dessa år. Men jag måste ju erkänna att maten smakar så mycket bättre. Bara att äta vanlig fil, (inte lätt)är ju en smak upplevelse

Ta det ett steg i taget.
Jag har gått från lättfil till fil till gräddfill till - håll i dig - ren creme fraiche, samtligt med några tinade bär till.
Tillvänjningen kan ta sin lilla tid - å andra sidan har man trevligt medan det pågår!
Fabricati diem, pvnc!

Jag tvingade mig i början, att stoppa i sig smör var absolut inte det lättaste så fettskrämd som jag var. Men sakta men säkert insåg jag att det var gott på riktigt, jag som var så van vid den gula skokrämen o alla andra kemikalier som döljer sig i lätt/light produkterna.
Så övning ger färdighet 
#8 Jag tror inte man bara kan bli frisk så där. Så länge du har negativa tankar så kan du ramla dit. Det är lite som ett beroende, just dessa negativa mönster.
Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

#11 Nu förstår jag inte riktigt vad du menar? Kanske du kan förklara lite bättre för mig?
#12 Du skriver att du anses som frisk, men ett beroende eller en ätstörning blir man ju kanske aldrig frisk ifrån. Som du skriver själv också. Eller exakt vad förstod du inte vad jag menade?
Men jag är undantaget som det inte fungerar för, det är sjukdomen som sticker upp sitt fula tryne. Jag anses ju som frisk, även av mig själv faktiskt. Men jag måste vakta på mina automatiskt negativa tankar.
Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

#12 vi har nog missuppfattat varandra. Jag menar att LCHF fungerar för alla andra, som ett sätt att gå ned i vikt på. Men jag kanske tillhör undantagen, som inte går ner.
Det fula trynet, kan lika gärna kallas fettskrämd. Jag har alltid varit livrädd för fett, men rädslan blir mindre och mindre.
Men frisk är jag och vägen dit var både lång och svår. Min ätstörning var min vardag i 35 år, med ätande och kräkande flera ggr/dag. (Ibland upp till 15 ggr/dag) Har inte haft något återfall på nästan 2 år, och tror faktiskt att jag äntligen är frisk. Det är nästan ett Halleluja-moment och jag så lycklig att vara frisk
Stor grattis- och pepp-kram!
*solkramar*
#14 Om man har svält sin kropp så kan det ta längre tid att gå ner i vikt, å andra sidan kanske du inte ska fokusera på det utan på att äta nyttig mat och må bra? LCHF är en kost för livet och ingen batningsmetod så du kanske har hittat rätt nu?