Levergott
Jag gillar inte lever, tycker inte om smaken alls och känner direkt om det är lever i något. Lever är ju så nyttigt och min man älskar det, så ibland så.. Lite får man väl offra. Nu hittade jag en leverpastej i Hemköp i Mörby Centrum och tom jag gillade den, supergod faktiskt. Endast 4 g kolhydrater i den och inga E600!
Kalvleverpastej, gå ned en bit till nr 514.
Den finns säkert på fler ställen i Sverige eller också be att man tar in den.
Fast lite "roligt" ändå. Kalvlever? Det är ändå mest grislever, men kalvkött är väl vad som gett namnet
//Karin

Leverpastej är ett bra sätt att fuska i sig lever om man har svårt med smaken.
hos oss äter barnen 50-50 köttfärs/lever-pannbiff utan klagan.
Fabricati diem, pvnc!
Jag hittade Gräddpastej på Willys, den är supergod, fet och hyfsad mängd kolhydrater. Kan rekommenderas.
Karin - länken fungerar inte. Vad är det för fabrikat/"märke" på din kalvleverpastej?
VH!/K.

Nu tror jag att den fungerar bättre
Företaget heter Wilke, tyskt
Jag sökte först på Kalbsleberwurst för att hitta "min" och sedan med företagsnamnet. Jag hittade massor av liknande produkter, så det måste finnas fler liknande och lika goda
//Karin
Tack Karin, nu fungerar länken mycket riktigt :-)
Jag ska hålla utkik efter den pastejen speciellt för barnens räkning, själv uppskattar jag leversmaken. Men kalvlever är ju så mycket mildare i smaken än 'gammal' nötlever ;-)
Undrar om det finns någon svenskproducerad pastej av samma slag, men det gör det nog inte…
Här får ju inte kalv som är tillräckligt liten för att verkligen "smaka" kalv slaktas (vilket kanske är rätt, jag lägger inga sådan aspekter på det här resonemanget) utan den lär ju transporteras till bla. Benelux-länderna för slakt.
Och det är klart.. ingen inhemsk slakt betyder ju ingen inhemsk tillgång på råvaran ifråga.
Tack för tipset! /K.