Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: allt-om-lågkolhydratkost
Läst 4460 ggr
MonikaW
0

Övergångsåldern=viktuppgång???

Vad säger ni systrar, är det svårare att få magfläsket att släppa i vår ålder?

För mig tycks det vara så, och jag undrar hur ni ser på saken. ÄR det svårare?

Sophiam
0

Hej MonikaW! Visst är det svårare! Jag vet inte exakt vilken exakt är övergångsåldern men efter en viss ålder är lögn i helsike att hålla vikten! Jag har varit en sådan som kunde äta 2 winerbröd, 1 kg vindruvor och en massa annat så gott som varje dag, för i tiden. Inte ett gram uppåt. Tills jag närmade mig 50 och ännu värre när jag gick förbi dem. Inte nog med att man blir gammal, man straffas med kilona också!

Fast det är inte bara nackdelar med att bli… äldre, det måste jag säga, i rättvisas namn :)

MonikaW
0

Hej Sophiam, det har varit likadant med mig, jag har kunnat vräka i mig vad som helst upp till 40-50, men nu växer jag på mitten trots att jag försöker vara strikt. Men sanningen att säga har jag ätit lite väl mycket choklad på sistone. Försöker sätta stopp för det nu. 

För övrigt kan jag inte klaga på livet, ny älskling sen ett år, så det är som du säger, det är absolut inte bara negativt. Känner mig klokare nu, mer tolerant.Skrattande

Sophiam
0

Jag förstår precis! Glad. Och det är väl det! Visst har man skaffat sig en del klokhet och vishet. Vi får kämpa med det andra istället!

kai010
0

Jag håller med fullständigt! Och det ger sig inte, håller envis fast. Jag har hållt på med LCHF i 4 mån drygt och inte ett gram på minusfronten. Nu har jag striktat upp det så får se var det slutar. Men jag mår bra, många goda hälsoeffekter. Härligt god mat och lätt att laga är inte heller så fel Flört.

MonikaW
0

Kai, jag trivs också med LCHF och har mått bättre av det redan från början, inte alls lika hungrig. Förr fungerade jag inte utan en massa kolisar, trodde jag. Det kändes som om hjärnan gick på tomgång. Så även om jag inte går ner så mår jag mycket bättre, och äter mycket godare. 

Kanske sitter kilona bara hårdare på oss, och så rätt vad det är så börjar de släppa…  Hoppas kan man ju alltid.

Per_W
0
MonikaW
0

Tack för tipset, Per_W, det ska jag titta på.

MonikaW
0

Det var ett intressant blogginlägg tex om t ex  vikten av att inte överbelasta levern när man blir äldre, och vikten av att sova bra. Synd att vi inte får använda melatonin i Sverige, inte så vitt jag vet iaf.

kajsa71
0

#6, Per_W,!

Jag har också läst igenom de många inläggen i bloggen.

Bl.a. så sägs det att kaffe kan hindra viktnedgång och så rekommenderas proteindrycker som sägs sätta fart på viktnedgången.

Vad har du för synpunkter på kaffe och proteindrycker?

missaz
0

MonikaW;

Här kan du beställa melatonin; vitaviva

kittun
0

Jag fick melantonin utskrivet hos doktorn. Det är tillåtet nu men ingår inte i läkemedelsförmånen så det blir ju lite dyrt.

MonikaW
0

missaz, tack för länken!

kittun, har det fungerat bra för dig med melatonin?

Sindri
0

En barnmorska på BVC sade till mig (tröstade mig) efter min fjärde graviditet att det var bara bra att kulan på magen skulle jag spara till övergångsåldern, för där fanns nämligen de hormoner som gjorde att man fick mindre besvär.

I mitt fall stämde det - jag märkte aldrig ett skvatt av någonting.