Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-recept-på-ägg-ost-grönt-sidorätter-veg
Läst 1990 ggr
greensis
0

Råfalsk potatis

Ibland gillar jag råstekt potatis, just tuggigheten. Och ikväll lyckades jag uppfinna ett fungerande alternativ:

Hyvla kålrot med osthyvel, ca 4-5 skivor per person
Hetta upp smör o/e ister i stekpanna.
Stek skivorna ganska snabbt på båda sidor.
Salt och peppar efter smak.

Skivorna blir mjuka men är fortfarande tuggvänliga. Rättika blir lite för slak i min smak för att tillagas såhär.

Det blir bäst om kålroten är kapad (som en ost) så att man har en plan yta att hyvla av.

Fabricati diem, pvnc!

Anninni
0

låter gott, vad blir det i Kh tro?

Cissit
0

Det är 6.4 gram kolhydrater per 100 gram kålrot, inget man ska vräka i sig kanske, men inte så jättefarligt heller :)

Anninni
0

tack för det. Då kan inte några skivor var någon fara. Kanske ska prova detta till e god helg middagGlad

Per_W
0

Enligt www.fineli.fi så ligger rå kolrot på 4,6 g KH/100 g och kokt kolrot på 4,8 g KH/100g. Fineli är i allmänhet bättre på KH än SLV:s datatbas (som www.minmat.net) bygger på.

Fineli anger digererbara (smältbara eller netto-) KH medan SLV:s data även inkluderar osmältbara fibrer.

Förövrigt kanske en bakomliggande orsak till den rotfruktsskräck som i de flesta fall obefogat har drabbat den svenska LCHF-rörelsen.

frodig
0

Bra att du nämner det Per_W.

Just nu är ju rotfrukter en prisvärd och oftare närproducerad tillgång..

Ska göra en ny genomgång av kolhydratnivåerna och kanske blir det lite fler variationer i matkorgen nästa gång. Har hittills uteslutit dom flesta rotfrukter..

Så tack för påminnelsen Glad!

Och tack för tipset greensis!

Cissit
0

Åh vad bra! Ska genast bokmärka den sidan, tack Per_W :)

Isa56
0

Tackar Tungan ute Blev lita "okompanis" med osthyveln, så det blev strimlor typ stripes istället, stekte den och hade till karrèn. Jättegott.

Undrar,Obestämd borde gå och fritera som pommes

*Du föddes vild. Låt ingen tämja dig. *😁👻

ninawall
0

Provade till kycklingfilén igårkväll. Mycket gott! Godare än råstekt potatis. Hyvlade några skivor, stekte i mycket smör och saltade. Mmm. Så kommer jag göra många gånger till, enkelt, billigt och smarrigt! Glad

greensis
0

#7 Vi provade att fritera "kål frites" någon gång och oljan behöver vara väldigt hög temp för att det ska fungera. Kålrotsstrimlorna känns… ja, segare och fuktigare än potatis, och blev bara slaka och skumma vid för låg temperatur.

Fabricati diem, pvnc!

Isa56
0

#9 Låter inte riktigt gott.Obestämd

Men stekta i strimlor eller kokade i skivor.

*Du föddes vild. Låt ingen tämja dig. *😁👻

greensis
0

Hyvlad kålrot eller tunnt skivad och snabbt förkokt kålrot funkar jättebra som lasagneplattor också, när man har ett liberalt LCHF/blandkost-hushåll.

Fabricati diem, pvnc!

kricko1
0

Vill bara tipsa om att rotselleri (med samma värde för digererbara KH som kålrot) ockå blir _otroligt_ gott att hyvla och "fritera" i olivolja i stekpannan (behövs ingen fritös med termometer).

Rotselleriskivorna tål att "stekpanne-friteras" till ljusbrun yta och sedan låta droppa av på papper samt saltas lätt.

URGODA som som tillbehör till allsköns kötträtter. Första gången jag åt det var för tjugo år sedan på fransk gourmetkrog som tillbehör till anka. Underbart gott och definitivt INGET som man behöver känna är något 'nöd-stackare-substitut' för tex. potatis. Står stadigt på egna ben. Man saknar inte ens potatisen med den goda smakupplevelsen faktiskt.

Funkar dessutom utmärkt som knaprigt tilltugg-snacks-chips. Men bör ätas ganska omgående för de mjuknar lätt om de sparas.

VH!/Kricko.

greensis
0

Rotselleri är jag uppväxt med och den är allmänt förekommande hos oss - som inte behöver vara tvärstriktaSkäms

Kokt i skivor och panerad till fläskleg/bacon/tunga.

eller kokt i höstgryta (rotfrukter, purjo, köttkorv)

eller fintärnad i pyttipanna

eller en dutt råriven i coleslaw

eller fräst riven, som råstekt riven potatis (som säkert heter pommes någonting…) men alltså inte råraka

I fina bitar i långkokta grytor…

osv

Fabricati diem, pvnc!

Cissit
0

Mmm jag älskar rotselleri…får kanske bli när man vill lyxa till det lite med kolhydraterna :)

placebo
0

Tack för tipset. Ska göra ett försök