Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-livsmedel-matfett
Läst 6502 ggr
szwed
0

friterade bläckfiskringar.

Kom just hem från affären ,där jag köpt friterade bläckfiskringar till barnen. Men när jag för skojskull tittade på näringsinnehållet, så stod det till min förvåning att de innehöll  1,6gr kolhydrater. Innebär detta att även jag kan "glufsa i mig" dessa,trotts majsmjöl i frityrsmeten ?????

emiilia
0

Åhh, jag hoppas det. Det borde ju gå om innehållet av kolisar är så långt? Hoppas, hoppas, hoppas.

szwed
0

Då är vi tvåGlad

mamski
0

Det bestämmer du väl själv?

Halvdansken
0

Tycker jag låter konstigt. Är det uppdelat på smet och fisk? Så att 1,6 är för själva bläckfisken, menar jag.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

emiilia
0

#3 Onödig kommentar som jag ofta ser dyka upp i olika trådar. Är det ändå inte ganska självklart att alla "får" äta det dom vill. Det TS är ute efter här är väl knappast ert godkännande, utan snarare synpunkter och tips från mer erfarna LCHF:are? Jag kan ibland tycka att något verkar ok i kolhydratsmängd, men så frågar jag någon och då påpekar de glutamater, e-ämnen och annat som jag inte har koll på.

szwed
0

¤4 Detta är även min misstanke!

men det står "färdig vara".

frityrsmeten består av: vetemjöl,vatten,majsmjöl,veg olja,salt,bakpulver(E450 E500), majs-stärkelse,stabilisator(E466),citronsyra samt kryddor.

alltså mycket "kh-ämnen" för att bara vara 1,6gr/100gr

mamski
0

#5 Men om man har tänkt ge livsmedlet till sina barn borde man väl redan ha tänkt igenom ifall det är en ok produkt innehållsmässigt?

Frågan ställs ju ifall kh-halten är ok eller inte, inte ifall friterade bläckfiskringar är ett ok livsmedel. Och hur mycket kh man vill stoppa i sig och vad det består av, är de val man varje dag ställs inför som lchf-are. Och som sagt, om man redan köpt produkten till barnen, kan man väl själv ta beslutet om man vill äta innehållet. Stärkelse i olika former går ju bra för en del men inte för andra.  Jag skulle inte äta denna produkt, min son som också äter LCHF skulle däremot äta det.

Vi människor har så lätt för att fråga andra till råds istället för att fråga oss själva. Jag tycker fortfarande att frågeställaren får bestämma själv om 1,6 kh är ok eller inte.

Sarah68
0

vilket märke var det på dem?

szwed
0

Det var/är Pandalus.

Jag tittade i MinMat och där stod det 15,2gr,så de kanske har satt decimalen på fel ställe???? (alltså felmärkning)

szwed
0

Och om det nu skulle vara en felmärkning????, Kan det då finnas fler  varor?????

Novisan
0

info@pandalus.se

Du kan maila pandalus o fråga? Jag var inne på deras hemsida för o kolla om det stod där men det gjorde det inte.

[Pennylane1]
0

det kan väl inte vara att det är uppdelat på frityrsmet och bläckfisk i vart fall för bläckfisk lär väl ha noll? Om du mejlar så tala om vad du får för svar! Älskar bläckfiskringar! Går väl  att fritera själv utan frityrmet förstås men riktigt detsamma blir det ju inte!

szwed
0

Har nu skickat iväg en förfrågan. Hoppas på svar inom rimlig tid.

szwed
0

Har ännu inte fått något svar från pandalus!

wimawe
0

Kan ju tipsa om att köpa frysta "naturella" bläckfiskringar istället!!! Panera gör man med fiberhusk alt. malda fläsksvålar. Aioli till det, sen är det bara att njuta! Blir helt fantastiskt gott! Så slipper man alla tillsatser och annat elände - blä!  Och kan njuta med GOTT samvete!

[Pennylane1]
0

var har du hittat frysta naturella?

szwed
0

#15. Jag är också nyfiken var man kan få tag i naturella??

wimawe
0

#16 + #17: Har hittat naturella på Martin Ohlsson, av märket Miramar , kostade ca 40 kr för en stor påse.

[Pennylane1]
0

Vad är Martin Ohlsson? Aldrig hört talas om ens!  Clas Ohlson däremot Flört… fast jag tror inte dom har sånt….

Inke
0

#19 Martin Ohlsson är en stor livsmedels-affär för de som har cafe´typ. Vissa privat kunder med kort kan också handla där. ( så vitt jag vet)  Claes Ohlsson för hemmafixaren .prylar i mängder.

[Pennylane1]
0

ja Clas Ohlson vet jag vad det är fattade ju att det INTE finns där (du kanske såg smileyn Flört )… det andra kanske bara finns i Stockholm, hittade bara där när jag googlade…

bor ju inte precis sååå nära, 35 mil eller så…  men det kanske kan finnas på någon annan grossistfirma typ här i närheten….

Halvdansken
0

Man måste väl inte fritera dem? Eller baka in dem alls? Jag åt bläckfisk stekt, med en sky av soja och ingefära på en restaurang en gång. Mums-mums. Fast kanske inte helt LCHF:igt. Om man nu är strikt.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Hausswolff
0

Bläckfisken kan väl knappast innehålla några kolhydrater? Det är ju fisk, typ…

Mängden majsmjöl/100 g blir kanske inte så mycket ändå, det är ju rätt mycket vätska i frityrsmet också.

[Pennylane1]
0

#22 klart man inte BEHÖVER  men det är gott!

szwed
0

Har nu mejlat tre ggr, utan att få ett svar.