När hela familjen ska äta
Hejsan,
Visste inte vart jag skulle posta detta inlägg.
Jag är ganska "nyfrälst" och har börjat läsa en del om LCHF och tycker det verkar passa mig. Jag har siktat in mig på att börja den 1 april, då en del annat i livet kommer att förändras.
Nu har jag dock ett dilemma (tror jag). Jag har en man som är mer än skeptisk till detta och alla andra typer av s a s dieter och två söner på snart två och fem.
Hur löser ni det med kosten och familjen. Man kan ju knappast laga två sorters middagar eller hur gör ni?
Mitt problem är nog att min man lagar de flesta middagarna, så jag kan ju inte kräva detta av honom.
Det kanske bara är jag som tror det är ett problem.

Jag lagar maten och de andra äter det som serveras, lite enkelt men jag fettar till maten grädde i köttfärssåsen/stroganoffen/kötgrytor osv. lagar pasta/ris/potatis åt de andra men det har blivit betydligt mindre av det, de blir mättare och nöjdare med den feta goda maten 
Det händer att jag lagar 2 rätter en till mig och en till resten av familjen.
Men det är ju skillnad för det är jag som lagar maten och den som valt en annan kost, vet inte om jag skulle ha ställt upp hur som helst om det hade varit maken som hade ändrat kostvanor som jag inte riktigt trodde på. Fast jag hade nog varit bättre på ta fackta än vad han är!
Jag lagar mat till fyra personer, inga problem. De äter sina potatisar och sitt ris, jag äter utan, tar lite gräddkokt eller gratinerad blomkål eller broccoli istället. De äter sin gröt till frukost, jag gör en omelett.
Jag bakar t.o.m allt bröd de äter, det är bara att låta bli att äta.
Om din man är fettskrämd så kan han ta lite sås, och du får resten! Men jag hoppas för dina små barns skull att de får äta av allt det goda du äter, och att ni helt enkelt inte köper hem transfetter och annnat konstgjort jox. Bra matvanor börjar alltid i affären!
Baka Oopsies med lite mandelmjöl eller kokos, hallon, blåbär eller annat gott, tror säkert dina barn gillar dem. De har all chans att inte hinna bli förstörda av godis, läsk mm skräpmat.
Min man är oerhört skeptisk, men han vill smaka av allt jag äter och har börjat dra ner på kolisar……..
Hos oss är det i huvudsak min man som lagar mat ( han är pensionär och jag heltidsarbetande) Han är inte LCHF, men har alltid hävdat: det ska vara riktigt smör och grädde i maten.
Han lagar till kött och fisk, gör såsen. Jag fixar mina grönsaker (använder rätt mycket djupfryst broccoli), fast han har börjat fixa dom också
.
*Du föddes vild. Låt ingen tämja dig. *😁👻
Tack för alla svar.
Jag har precis berättat att jag tänker börja och att han inte behöver vara orolig för merjobb :)
Han är av den gamla skolan s a s. Mindre portioner och röra sig mer, samt dra ner på fettet.
I vår familj har vi väldigt mycket kolhydrater. På ca 10 år har jag gått upp 20 kg. Två barn har fötts under den tiden också, vilket har hjälpt till.
Man blir inte yngre och jag vill må bra nu :)

Hos oss gör vi nästan alltid tre middagdelar: kött/fisk/gryta på någon sätt, lite pasta/potatis till barnen, varma grönsaker. Sedan får man kombinera ihop som det passar. Grönsakerna kan ev finnas i middagsrätten.
Kalla grönsaker till.
Fabricati diem, pvnc!
Samma här som hos greensis. En proteindel (fisk,fågel, kött), en grönsaksdel (kokt broccoli, riven vitkål, grönsaksgratäng, blomkål etc) och en kolhydratsandel med t.ex ris, pasta, potatis. Fett från t.ex en fet sås eller fettet på köttet.

Vi gör LCHF middag till alla 4 vare sig barnen vill eller inte!
Det finns aldrig ris eller pasta till. Protatis och rotfrukter är ganska vanligt. Sallad finns alltid.
Övriga mål:
Barnen äter vanlig skolmat och valfri frukost (Något av: Gröt, äggröra, mjölk, choklad med pyttelite socker, mackor med mycket smör och ost) så det är bara på middagen det blir LCHF för dem.
Vi vuxna har oftast matlåda med LCHF mat.
Ibland beställer alla utom jag pizza. Då äter jag rester, ost och ägg!
Godis för samtliga är mörk choklad i första hand.
Helger: Nötter, jordnötter och ibland chips (Hua)

Jag lagar maten så det blir LCHF för hela slanten, till alla. Yngste sonen bjuds fullkornspasta till, eller rotfrukts-nånting (inkl. lite potatis), men i övrigt är det LCHF som gäller. Dottern (15) har med matlåda till skolan och sonen (4) får ju "vanlig" mat på dagis.
Det är aldrig några problem, det är ju enklare och snabbare att laga LCHF så det där fixar ni snart även i din familj. :-)
Lycka till!
Det är lustigt det där när man bjuder ris/pasta/potatis till kolhydratätarna i familjen så tar dom numera nästan inget. Jag har faktiskt slutet laga till det och alla är nöjda med det.
Se till att ha lite reservmat på lut om det din man lagar inte skulle passa. Bea och andra såser håller sig i kylen, gör en stek och frys i skivor som du kan ta fram i nödfall, eller stekt kyckling. Det klarar man sig långt på. Ägg är också alltid en räddning. När maten smakar så gott behöver man inte så mycker variation.
Det är troligen jag som gör det svårare än vad det är. Oron ligger nog troligen i att jag själv oftast inte gör någon middag och inte kan kontrollera det så mkt.
Men att köra lite efter #5s sätt verkar vara det enklaste så här ibörjan i alla fall.
Tack för alla tips…igen 

#10 Det ÄR rätt enkelt - och vi har kört så i snart 3 år…. Så det behöver inte vara början.
Middag idag blir gryta på grishjärta; varma herrgårdsgrönsaker; någon mild sås och så rester av ärtris/pasta från lunchen. Till det finns det rucola, cocktailtomater och gurka att skiva.
En annan dag kan det bli portionslax eller pannbiff/köttbullar, eller LCHF-pannkakor som alla äter med grädde & bär.
Fabricati diem, pvnc!
När det bara är jag och min man (inga barn hemma nu) så äter han det jag äter, ibland någon potatis eller ris till. Idag tänkte han äta bara spenat och rödspätta, men då kom min pappa så vi kokade nån potatis till honom.
Om någon annan ska komma till oss och äta så gör jag gärna något tillbehör till dem och annat till mig - tycker inte att det är särskilt svårt. Det har blivit till en vana.
Har ätit LCHF- kost i 20 mån, aldrig några problem.
LCHF-kosten är utomordentligt god och passar alla, de personer i hushållet som vill och kan äta pot / ris / pasta gör narurligtvis detta.
Medan du då kokar ex din blomkål eller liknande till dej, eller äter någon skiva gurka.
Jag lovar dej, problemen är inte så stora som du tror.
Du behöver aldrig laga två olika sorters mat av någon annan anledning än du redan kanske gör idag.
Önskar dej Lycka till, själv har jag tappat 20 kg samt kunnat ta bort en del medicin,LCHF har varit det mest positiva som hänt mej