Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettlchf-för-nybörjare
Läst 12046 ggr
pyromanen
0

LCHF-light?

Testade LCHF 4 veckor och hade både positiva och negativa effekter. Funderar nu på om det går att hitta en egen variant där jag får de positiva bitarna men slipper de mindre trevliga Glad  Det bästa tyckte jag var det jämna blodsokcret, att det är lugnt om det blir lunch nu eller om en timme… lugn.  Tyckte också det var mycket trevligt att kunna äta massor av kål(som jag älskar) och ändå ha lugn platt mage utan gaser.  Det som inte funkade så bra var att jag inte kunde ställa in skärpan i hjärnan på eftermidagarna och det som blev droppen som fick mig att börja äta rågbröd igen var hormonpåverkningarna som skrämde mig. Är inte heller beredd att avstå alla de matvaror man måste om man är riktigt strickt. 

Är det någon som vet/ har erfarenhet av mindre strickt variant?  Är hormonförändringen kopplat till om man är i ketos eller inte? så att man måste över den gränsen för att slippa menar jag?  Är även intresserad av att höra vilka kolhydratnivåer som funkar för olika personer som är mindre strickta. (Är inte ute efter att förändra min vikt som är ok, utan vill må så bra som möjligt.)

Johannika
0

Vilka hormonförändringar är det du syftar på?

"It´s not today que le ciel me tombera sur la tete"

MimLan
0

Fyra veckor är för lite för att "testa" LCHF. Det du pratar om är omställningsbesvär, något som är vanligt. (Jämför om du skulle ta avtändningsbesvären en knarkare utstår, och anse att frånvaron av knark är det som är det negativa och inte knarket i sig.)

Hormonförändringar är inte konstiga eftersom hormonerna ställer sig till rätta. Även det är övergående.

sussie
0

Alla är vi olika, jag är relativt strikt har aldrig räknat ut hur men kör det vanliga mindre än 5% kolhydrater i sånt jag köper. Använder fullfeta mjölkprodukter, äter nötter och högprocentig choklad. Det jag skippar helt är spanmål rotfrukter pasta ris.

Hitta din nivå det finns inte rätt och fel!

Aniara4
0

Håller med tidigare talare om att det där med tankeskärpan är ett typiskt övergångsbesvär som försvinner (och ofta blir man mer koncentrerad än innan när omställningen är klar och man inte drabbas av blodsockerfall stup i kvarten). Hormonpåverkan är det svårt att veta vad du menar med. En del har upplevt att LCHF i kombination med minipiller eller hormonspiral ger irriterande mellanblödningar. Men för de flesta brukar hormonerna balansera ut sig efter ett tag, och de som tidigare haft störningar blir normaliserade.

Sen är det inte alla som behöver ligga under 20g kh/dag, en del klarar sig utmärkt vid 50-60. Det beror på vad man har för utgångsläge och vad man vill uppnå. Är det bara jämnt blodsocker och lugn mage du vill ha behöver du förmodligen inte vara lika strikt som en kraftigt överviktig diabetiker och/eller sockerberoende.

Du får pröva dig fram helt enkelt, om du fortfarande är tillräckligt motiverad att testa på allvar och vänta tills du kommer igenom omställningsfasen!

pyromanen
0

#1 fick stora ömma bröst ungefär som när jag varit gravid samt finnor modell större (nåt jag alldrig haft problem med, hade knappt finnar som tonnåring).  Då kände jag att nu håller jag alltså på att laborerar med min kropp på ett sätt som inte är bra.  Om det är någon som vet vad som rent medicinskt/kermiskt händer -varför kostomläggningen påverkr hormonerna och varför/hur det efter eventuell övergångsperiod balanceras igen är jag mycket intresserad.

#2 Det är mycket möjligt att det som du skriver är besvär som skulle gå över om jag fortsatt längre. I så fall kanske det handlar om att jag inte är tillräckligt motiverat att byta kost, kanske för att jag mår bättre på "Svensson-mat" än många av er andra här har gjort.

Är fortfarande intreserad av att höra erfarenheter från såna som är mindre strickta men ändå lyckas hålla skapligt jämnt blodsocker.

Johannika
0

LCHF är en hormonbetingad metod för att se till att kroppen bränner fett och inte muskler. Det som i främsta hand påverkas är insulinet.

Insulin är ett hormonellt protein som tillverkas i bukspottkörteln efter en måltid som ett svar på förhöjda nivåer av glukos i blodet. Insulin bildas i betaceller som finns i de Langerhanska öarna som utgör en viktig del av bukspottskörtelns endokrina funktion. Insulin signalerar till kroppens muskler och fettväv att ta upp socker (glukos) från blodet.

Insulin motverkar även nedbrytning av glykogen och nybildning av glukos (glukoneogenes) i levern. Insulin har även effekter på kroppens metabolism av fettsyror genom att öka aktiviteten av enzymet lipoproteinlipas i skelettmuskulatur, vilket leder till att triglycerider tas upp från blodet.

Jag tror och anar att kroppen egentligen från början är byggd att gå utan kolhydrater i någon större mängd. Det är vi som förgiftat våra kroppar med en massa snabba kolhydrater som i princip behandlas av kroppen precis som vanligt socker. Urfarfar hade endast säsongsvis tillgång till kolhydrater och då främst i form av bär. Under sensommaren och hösten åt man förmodligen mycket bär för att klara vinterhalvåret som kunde bli magert. Kroppen är byggd för fettinlagring efter säsongsvis intag av kolhydrater för att klara vintern. Sedan när våren kom hade kroppen tärt på fettreserverna och årscykeln kunde börja om. Men numera proppar vi i oss kolhydrater i parti och minut hela tiden jämt. De flesta av oss klarar inte det utan går upp i vikt.

"It´s not today que le ciel me tombera sur la tete"

pyromanen
0

Jo, det här om insulinet har jag kunnat läsa om här på iFokus.. men när vissa som #4 nämnar får påverkan på blödningar, och jag då fått finnar och ömma bröst, då är det ju andra hormonbalanser som också är påverkade, det är främst det jag undrar över i min fråga i #5.  Läste i en annan tråd att en del får större bröst trots viktnergång.. verkar också som att andra hormoner är inblandade….

lizaohman
0

Finnar är ett typiskt övergångsbesvär, som beror på att hormonerna väcks till liv. Du kan se det som att kroppen rensar ut en del. Huden är ju kroppens största organ. De allra flesta får otroligt mjuk och fin hy med denna kost.

Blödningscykeln kan rubbas rejält när kroppen balanserar upp hormonerna - jag brukar tänka som så att kroppen blir upptagen av allt annat - kanske det evolutionärt inte var till fördel att bli gravid vid kostomställningar. Det är också väldigt stressande för kroppen att byta kosthållning.

När kroppen vant sig vid kosthållningen och psyket är lugnt, dvs all stress är försvunnen (och DET kan ta otroligt olika lång tid för olika personer!!!!) så är kroppens hormoner i balans. Då är rätta tiden att försöka bli gravid, t ex :D

andreas0
0

#0, Jag skulle rekommender att du ger kosten åtminstonde 3 månader innan du gör en massa förändringar. Det är stor chans att besvären du upplever är övergångsbesvär som kommer att gå över av sig självt med lite mer tid.

Ulf-S
0

#7: Ja, alla möjliga hormoner balanseras om. Könshormoner, tillväxthormoner och annat.

När man slutar röka sker också en omställning i kroppen, många får plötsligt dålig hy ett tag. Det är inte ett bra skäl till att fortsätta röka…

Flört

knytt1
0

Vad menar du med mindre strikt? Att äta mörk choklad eller att äta lite mer grönsaker? För jag tror det spelar stor roll vilket du väljer. Flört

pyromanen
0

#11 Har inget färdig plan…. det är väl lite därför jag är nyfiken på andras erfarenheter. Men gärna både nån enstaka ruta mörk choklad, mycket grönsaker (även nån liten underjordisk ibland… min man brukar varje år odla ett par hundra meter morötter som är synnerligen goda Flört) och (om det funkar) en skiva surdegsrågbröd då o då.  funderar på att försöka hålla nån viss nivå på kolhydrater som är lite högre än de 10-20 g jag höll under mina första 4 veckor.  Kanske 50-60g?

fd-sockerknarkare
0

Kan bara säga att testa. Man vet inte vad man trivs me förrän man har testat :-)

Jag räknas nog till mindre strikta fast jag är ganska hårt..hmm invecklat! Hur som helst så går jag på restaurang och väljer bort tillbören pasta/ris/potatis men bryr mig inte om såsen är gjort på mjöl. Jag gör egen glass/efterrätter som har mindre kolhydrater men ändå är en efterätt. Jag kan inte öka på kolhydraterna mer än jag äter i dag för då faller jag dit för godiset (inte för inte jag heter fd-sockerknarkare…en knarkare är ju aldrig "inte en knarkare" om du förstår :-))

Men det du hade det är övergångsbesvär..för mig så påverkades mensen radikalt, trodde jag hade fått myom eller liknande för jag hade kraftiga smärtor också. Även finnar som jag aldrig har haft förut…Men nu när jag kört fyra månader så är allt lungt som en filbunke…

¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨

Http://northnaked.com

Vi väntar kattungar (mitten av september!)