Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 1511 ggr
knytt1
0

Några frågor

Hej! Jag är en kvinna som länge varit intresserad av naturlig kost av olika slag och däribland lågkolhydratkost så jag är ingen nybörjare på det sättet.

Jag har några frågor som jag inte hittar nånstans, men rätta mig gärna om jag har fel.

1. Kan man bli tjockare även om man går ner  vikt? DVS kan man alltid lita på att vågen visar fettmängden? FÖr muskler väger ju mer än fett och hur funkar det då om man lägger på sig fett men inte muskler?

Jag har vid vissa tillfällen ätit LC men tagit en bit mörk choklad då och då. Jag undrar om detta inte betyder att jag lagrar fett ändå, trots att vågen visar neråt för jag tycker inte jag blir smalare.

2. Blir man mer känslig efter ett tag? Nu tänker jag inte bara på LC utan kanske överhuvudtaget när man tagit bort alla gifter så kanske kroppen blir känsligare? Ett tag eller resten av livet?

Jag skulle inte sluta även om det var så, för jag tror att det ska vara så, men jag vill gärna höra vad ni tror.

ebet
0

-på kolhydratkosten var jag tjockare och vägde mindre. Dvs nu väger jag fyra kilo mer än när jag senast hade samma klädstorlek.

-hur kroppen reagerar på en bit chocklad är olika, bara man håller sig inom den kolhydratramen som fungerar bäst, så tror jag inte att det spelar ngn större roll.

-Jag har definitivt blivit känsligare, åtminstone för kolhydrater, vilket jag upplever som endast positivt, för nu kan kroppen säga ifrån när man matar den med sådant den inte tål

Maia
0

Jag tror att det är svårt att gå ner i vikt och "ändå bli tjockare" på LCHF (och nu talar vi inte bara om lågkolhydratkost, utan om lågkolhydrat-högfettkost). Det som man generellt brukar säga är att man som Ebet skriver väger mer men är smalare, vilket handlar om att det är lättare att få muskler med den här kosten..