Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 1511 ggr
knytt1
0

Några frågor

Hej! Jag är en kvinna som länge varit intresserad av naturlig kost av olika slag och däribland lågkolhydratkost så jag är ingen nybörjare på det sättet.

Jag har några frågor som jag inte hittar nånstans, men rätta mig gärna om jag har fel.

1. Kan man bli tjockare även om man går ner  vikt? DVS kan man alltid lita på att vågen visar fettmängden? FÖr muskler väger ju mer än fett och hur funkar det då om man lägger på sig fett men inte muskler?

Jag har vid vissa tillfällen ätit LC men tagit en bit mörk choklad då och då. Jag undrar om detta inte betyder att jag lagrar fett ändå, trots att vågen visar neråt för jag tycker inte jag blir smalare.

2. Blir man mer känslig efter ett tag? Nu tänker jag inte bara på LC utan kanske överhuvudtaget när man tagit bort alla gifter så kanske kroppen blir känsligare? Ett tag eller resten av livet?

Jag skulle inte sluta även om det var så, för jag tror att det ska vara så, men jag vill gärna höra vad ni tror.

ebet
0

-på kolhydratkosten var jag tjockare och vägde mindre. Dvs nu väger jag fyra kilo mer än när jag senast hade samma klädstorlek.

-hur kroppen reagerar på en bit chocklad är olika, bara man håller sig inom den kolhydratramen som fungerar bäst, så tror jag inte att det spelar ngn större roll.

-Jag har definitivt blivit känsligare, åtminstone för kolhydrater, vilket jag upplever som endast positivt, för nu kan kroppen säga ifrån när man matar den med sådant den inte tål

Maia
0

Jag tror att det är svårt att gå ner i vikt och "ändå bli tjockare" på LCHF (och nu talar vi inte bara om lågkolhydratkost, utan om lågkolhydrat-högfettkost). Det som man generellt brukar säga är att man som Ebet skriver väger mer men är smalare, vilket handlar om att det är lättare att få muskler med den här kosten..

Jag tror inte att jag är känsligare egentligen, men snarare är jag mer medveten om vad det är som gör mig dålig. Igår t.ex. åt jag en gryta med soyasås och kalvfond i och då gör vågen alltid ett skutt uppåt. Förr hade jag inte vetat vad det var som orsakade skuttet, men nu ser jag denna tendens varje gång de här ingredienserna dyker upp, så nu ser jag sambandet.

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

La grammaire est une chanson douce. /Erik Orsenna 

[tillbakalutat]

Babz
0

Jag har blivit mycket känsligare för smaker - mat jag tyckte var god "förr i världen" kan vara för salt nu (som vissa sorters bacon t.ex.). Det går inte åt lika mycket kryddor.

Hur man reagerar på lite mörk choklad, eller andra kolhydrater, är högst individuellt. En del lägger direkt på sig lite vatten, andra blir dåliga i magen, medan andra igen kanske inte reagerar alls.

Jag har i perioder inte gått ner speciellt mycket, men under de perioderna har ändå kroppen "format om" sig.

Jag tror att du ska fortsätta äta så kolhydratsnålt du klarar av och mår bra av, se till att du får i dig tillräckligt med proteiner och fett och inte stirra dig blind på vågen. Det kan bli en stress i att vågen inte visar någon minskning, fast man tycker att man äter så strikt, att kroppen reagerar med olika stresshormoner, t.ex. kortisol, så att det hejdar viktnedgången.

Lycka till!

"Warum soll man es einfach machen, wenn man es so schön komplizieren kann"
Tyskt ordspråk

knytt1
0

1.  Det skulle ju isåfall betyda att det "blir" kolhydratkost eftersom jag får i mig för mycket socker.

Jag tror tyvärr inte på en kolhydratgräns som du menar utan mer på att det är vissa saker som påverkar mer än andra. Grönsaker är bättre än frukt, till exempel.

2.  Ja, det är väl det jag har upplevt just nu iallafall, att vågen visar neråt men jag känner mig tjockare och ser det på kläderna och jag tror det beror på chokladbitarna. Men hur det funkar vet jag inte.

3. Ja, men eftersom vågen visar neråt så är jag inte stressad direkt. Flört Jag förstår hur du menar men det stämmer ju inte i mitt fall. Dessutom äter jag inte LC för att gå ner i vikt utan för att jag tror det är nyttigt.

Intressant detta med känsligheten iallafall, ni bekräftar nog mina tankar ändå om att man varit bedövad av skräp innan…

knytt1
0

Skulle gärna vilja ha fler åsikter på detta…

Har verkligen funderat på om man blir mer känslig om man tar bort alla kolhydrater. Om man äter fakir ett längre tag, måste man då göra det resten av livet?

ebet
0

Jag rökte mycket i många år. Har slutat för 20 år sedan. Jag blir yr i huvudet och illamående om jag tar ett bloss. Har jag inte druckit vin på länge blir jag lullig av ett glas.

Jag tror att det är samma fenomen med kolhydraterna.

Zepp
0

Ja om du inte har ätit kolisar på länge så nedreglera ensymproduktionen som medverkar vid nedbrytningen, likaså med hormoner som krävs, man har som regel alldrig mer av dessa än vad man behöver!

Men det uppregleras på någon/några dagar!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

andreas0
0

#0, 1. Nej, man kan inte lita på vågen. Om man tappar muskler och ökar i fett så kan man bli tjockare fast vågen visar neråt. Samma gäller när vågen visar uppåt också, man kan ha blivit smalare och fått mer muskler. Använd måttband för att vara säker. Fast risken att man tappar muskler på LCHF kost är väldigt liten, så jag tror inte du behöver oroa dig för det.

2. Man blir känsligare för kolhydrater efter ett tag. Men inte för livet, vill man öka mängden kolhydrater igen så är det bara att trappa upp under ett par dagar så blir det som förut. Det är samma som när man minskar på kolhydraterna, man kan han en del övergångsbesvär när man ökar igen.

Och det ligger nog en hel del i det där att kolhydraterna påverkar en dåligt hela tiden, att man bara inte märker det för att man är van vid det. Och sedan när man börjar igen så har vanan försvunnit så man märker vilka dåliga effekter det har.