Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: mat-på-stan-hur-gör-jag
Läst 5776 ggr
Mius
0

Hjälp - vad äta i Helsingfors?

Ska åka till Helsingfors på tjänsteresa i några dagar och behöver nu lite tips på hur jag ska få tag på bra mat där. Finns det t.ex. några bra snabbmatsställen med mat som är okej att äta förutom McD? Jag har bara ätit LCHF i 10v ännu och det här blir första gången som jag äter ute överhuvudtaget. Jag kan ingen finska alls och mitt engelska ordföråd innhåller inte speciellt mycket ord om mat. Så nu har jag blivit lite orolig för hur jag ska göra mig förstådd och kunna beställa in sån typ av mat som jag vill ha utan att få i mig en massa kolhydrater av misstag. (Får migrän då så det känns extra viktigt.) Eller är svenska språket så pass utbrett i Helsingfors att den även står med på menyer?

Sen tar jag även gärna emot förslag på livsmedel och annat som man ska passa på att köpa i Helsingfors som inte går att få tag på här. Går det t.ex att köpa sukrin nånstans?

Icegirl
0

Försök äta på bufféställen  - är det inte ofta så på konferenser. Där kan man plocka litet sallad och tzaziki från salladsbordet och sedan någor "rent", fisk, kött eller kyckling. Har varit en del i finland och det brukar alltid finnas nåt alternativ som passar.

Det står ofta på svenska på menyerna. Slår ett slag för finska köttrika korvar med hög fetthalt och nästan inga kolisar. Emmentalerosten är också god.

Håller tummarna för att det funkar för dig.

Pasi
0

Det står nog på Svenska…och många pratar svenska på restauranger och så. Annars är det väl bara att säga "Liha ja voi" eller nåt liknande.Glad

Det finns en del riktigt bra och goda korvar i Fin som är värda att köpa med….vet dock inte vilka märken.

Puhlo
0

Jag åt en helt fantastisk caesarsallad medköpt från Stockmann's  när jag var i Helsinki senast. De hade iallafall då en massa schysst plockmat, alla talade svenska (ehrm), och de hade allmänt bra service tycker jag. :)

cajbee
0

Välkommen till Finland.

En av de bättre korvarna är Snellmans knackkorv (typ varmkorven i korv med bröd). Den innehåller följande: Protein 14g, Kolhydrater1,0g och Fett 21g + lite onyttiga tillsatser.

Jag skall kolla upp om denna korv finns i Sverige också.

Korv heter föresten Makkara på finska och kallas även för finska mannens grönsak.

http://www.snellman.fi/index.asp?sivu=tuotteet&alisivu=3&id=211

AnneliS
0

björnkött. Skrattande

Greddelin
0

Jag har märkt ett generationsskifte i Helsingfors, förr kunde man göra sig förstådd på svenska, men den yngre generationen verkar föredra att man pratar engelska.

Men jag har ett tips, jag har nämligen skrivit lappar med instruktioner åt mina utländska grannar som de tagit med sig till Apoteket och lämnat fram.

Det kan antingen stå vad du kan äta, eller vad du inte vill ha. Kanske kan någon här på forumet som är bättre på finska än jag skriva ihop nåt?

Pasi
0

När du beställer mat, tro inte att "korvamakkara" betyder korvmacka för guds skull.:-S;-)

Mius
0

*Antecknar flitigt alla goda råd*

#1 Buffé hade varit smidigt men det är ingen konferens så jag får sköta allt med maten själv. Vilket i och för sig är skönt så man inte behöver förklara sig eller vara till extra besvär. Fast frukostbuffé kommer det förstås bli på båten och hotellet och det brukar ju vara något att se fram emot! :)

Bra att det verkar vara så svenskvänligt också, då kommer det nog inte bli något problem med maten.

# Tack för tipset om Stockmann´s, har eventuellt tänkt hinna med ett besök där.

#4 Ska absolut försöka få med mig lite knackkorv hem! Kan kanske äta dem med oopsie som korvbröd? :)

#5 Björnkött låter ju spännande och skulle helt klart vara intressant att smaka nån gång. Får kanske hålla utkik efter detta. Tänk att slänga upp lite sånt på grillen i midsommar och göra alla andra avundsjuka. :P

#7 Korvamakkara hade jag ju helt klart trott vara korvmacka :D Tur du varnade mig. Vad är det för något?

Jennix
0

Jag har för mig vi har flera finsktalande medlemmar men minns inte vilka. Hoppas dom läser detta och kanske kan hjälpa dig.

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

[Pennylane1]
0

alla finländare har svenska som obligatoriskt språk i skolan, har jag lärt mig , har precis läst en kurs som heter Grannspråk… sen hur det är i praktiken vet jag ju inte Flört

här står det om detta

Neris
0

Det finns ett trevligt kafé på Espa (kommer inte ihåg vad det heter) som har ett bra salladsbuffé, du väljer vad du vill ta. Stockmann's har samma idee på deras restaurang.

Här är några ord:

liha = kött
Kala = fisk
voi = smör
kerma = grädde
juusto = ost

hiilihydraatti = kolhydrat

peruna = potatis
pasta = pasta
riisi = ris

Pasi
0

Korva=öra:-D

Neris
0

Och innehållsförteckningen är på finska & svenska, så du borde inte ha problemen i mataffären.

Lycka till!

berndt
0

kustområdet - också Helsingfors - är någorlunda tvåspråkigt… inåt landet skall man inte vänta sig att någon kan svenska… men tyvärr, med de infödda tvåspråkiga (finlandssvenskarna) vill de finsktalande ofta inte tala svenska - men kanske det går bättre med en rikssvensk!

ett vanligt svar i butiker när man talar svenska är "suomessa puhutaan suomea" = "i finland talar man finska".. suck.

ändå har finland officiellt två språk, och har du tur råkar du på en servicevillig person - eller kanske en av de 6 % av finländarna som är svensktalande, och då löper ju svenskan bra!

det är sant att man får läsa svenska i de finska grundskolorna, men för några år sedan drevs en reform igenom, enligt vilken svenskan blev frivillig i studentexamen och det har haft katastrofala följder för den svenska kunskapen bland de finsktalande, tyvärr. De flesta väljer bort svenska och satsar på engelskan istället….

Men jag hoppas du har det trevligt - lycka till och hoppas du får bra väder!

Man, född 1953, 166 cm lång, startvikt 94 kg 

LCHF till och från sedan 2009. Nystart oktober 2017

Sockerberoende.

Mius
0

#11 Jättebra litet ordlexikon, ska skriva ner! Kan kanske skriva  hiilihydraatti på handflatan, så är det bara att hålla upp handen, peka och säga "no". Flört

#12 Eh…ok, det blir nog till att undvika allt som innehåller korva då för det vill jag inte äta!  Finska är ett lurigt språk. Muu hade jag definitivt trott hade något med kor att göra men så är det ju inte… Glad 

Tur för mig att det ändå ännu så länge verkar vara rätt vanligt med svenska i Helsingfors. Jag har dock full förståelse för att finnarna väljer bort svenska i skolan. Jag hade nog själv valt bort finska om rollerna varit omvända…

Tack för all hjälp hitills! Känner mig inte alls orolig längre. Skrattande

Pasi
0

En turkisk bartender berättade för mig att han börjar förstå det finska språket….om en finne sätter sig ner vid ett bord och slår hårt med knytnäven i borde samtidigt som han skriker "Perkele", så betyder det kortfattat - Fan vad det är varmt idag, ge mig en öl fort som satan eller jag slår ner dig". En mycket duktig och lättlärd bartender, skall jag säga.Cool

AnneliS
0

i en del affärer har de en liten svensk flagga på namnskylten om de talar svenska.