Mat i Grekland - Kan man leva på ost?
Jag ska till Rhodos två veckor i april-maj och jag har lite huvudbry över hur jag ska äta. Vill inte ge upp den här kosten p g a semestern. Jag är lite petig när det gäller att äta kyckling, fisk och kött på restauranger, oavsett om det är i Sverige eller utomlands. Tidigare resor har jag levt på vegetariska rätter där det ingått mycket pasta. Så…animaliska rätter på restauranger går bort. Jag vet att det finns omeletter att beställa. Moussaka går bra, det är bara att ta bort potatisen. Pizza…tja..om jag äter den på hotellrummet kan jag ta bort botten. Grekisk sallad. Jag ska vara lite sparsam den här resan och äta en del på hotellrummet och då kan det ju funka. Har dock ingen spis. Men…kan man leva på ost, yoghurt och ägg ett par veckor? Eller ställer det till det för mig? Är det bättre att äta lite pasta o ris istället? Jag tänker näringsmässigt och även på vikten så klart (eftersom jag inte vill paja för mig) Sen får jag ont i magen om jag äter för mycket kolhydrater. Två veckor kan väl inte vara någon panik? Jag lever gladeligen på ost, det är det godaste jag vet!
Jag har tänkt att göra en hög med Oopsiesar och ta med mig. Vet inte hur länge de håller i kyl, men jag chansar att de är hållbara.
Grekisk sallad brukar jag använda som ett typexempel för alla som tycker att det låter konstigt att leva på en diet med mycket fett! Skriver nu på en kokbok det det ingår nästan pinsamt mycket grekiska rätter - dock mestadels animaliska.
Några av mina grekiska favoriter:
* Shrimp saganaki - räkor med kefalotiriost och tomatsås
* Papotsakia (liten sko) - auberginhalvor med köttfärs och bechamelsås (går att göra på CF istället för på mjöl)
* Grekisk sallad, givetvis
* Moussaka
Per Wikholm, författare
Intressant!
Köttfärssås känns lättare att äta på restaurang. Ska nog kolla upp det där med "liten sko"
Vi hade redan 1985 doppvärmare med och kokade ägg på rummet i Grekland - det gick utmärkt. Fet naturell yoghurt med tillsatt olivolja, gurka och vitlök så har du zatziki
Numer pensionär i Nynäshamn
Hur funkar doppvärmare? Aldrig testat. Var får man tag i en sån?
kokt lamm brukar aldrig misslyckas
Tänk bara på att Sverige är saligt befriat från salmonella i ägg, vilket inte är fallet med andra länder. Min man envisas dock med att äta löskokta ägg utomlands och det har hittills alltid gått bra.
Mmmm! Tzatziki!!!! Det finns också många andra smårätter - meze - med mycket tillsatt olivolja. Prova dig fram, du kommer att hitta mycket gott! Lyllos!
Jag trodde dom åt mycket fisk och kött i Grekland??
Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!
Du stoppar ner en grej i en bunke med vatten sen stoppar du in en sladd i väggen och voilá så blir vattnet varmt 

Jag tror den grekiska maten är kanon, tillsätt bara smör. Halloumi är ju åxå supergott.

Jag skulle välja grillat..lammkotletter, fläskotletter och fisk eller köttgrytyor,skaldjur, inälvsgryta och inte att förglömma lammtestiklar (peta av paneringen)
Men då du inte äter kött:
Fasolakia-gryta med gröna bönor
Bamies-gryta på ockra
saganaki-inte bara räkor…serveras också med musslor eller enbart ost
Grillad bläckfisk
Briam-grekisk ratatoullie
Grillade havskräftor
Grillade Aubergine eller squash ( inte friterade!)
Tomata me aygo- tomat och äggomelett
Jag skulle undvika "rörorna" jag älskar pga att de oftast innehåller bröd eller potatis som grund.
Ha en jättebra resa!
Tänkte precis föreslå att du skulle njuta av grillspett "Souvlaki" med tzatsiki då jag läser att du är kinkig med kött på restaurang? Hmm, ja du får nog prova dig fram i varje ställes meny. Lycka till!

Glömde..efter du åker så pass tidigt på året kanske du har lyckan att bli severad en kålgryta… Fläskkött kokt med grön kål och redning av ägg/citron.
Blygs inte att fråga efter överbliven lunchmat då grytor och grönsaksrätter är vanligare till lunch och det på kvällarna serveras mer grillat.
Ska också åka till Grekland, Korfu i maj! Oroar mig också hur det ska gå med maten! Jag är mycket känslig för kolhydrater, kan knappt "fuska" något utan att bli illamående. Ska bo i lägenhet och tänker äta åtminstone frukosten där. Som tur är äter jag all animalisk mat även på restaurang, får hålla tummarna att jag slipper turistdiarré.
Tur att jag hittade den här tråden och kan få bra tips! Mitt ressällskap äter inte enl LCHF men jag hoppas att det ska gå bra ändå! Ska bli mycket skönt att åka till värmen efter denna långa vinter!

När jag är i Grekland lever jag nästan på oliver, feta, tomater som jag dränker i olivolja, hur gott som hellst. Goda korvar finns också att mumsa på!
Ha så kul!
#14 Hur kunde jag glömma oliver?
TACK allihop för alla tips. Jag tror jag kommer klara mig

Det är bara att knalla in i vilken mataffär som helst så hittar du en manuell charkdisk i 95% av fallen (undantaget mini mapkets) med ost, salami och skinka och andra godsaker. I många större kedjor som Sklavinitis finns även grillad kyckling och annan god varm mat man kan smyga med på rummet.
Om du är orolig för färskheten på kött och fisk kan jag tippsa om Gavros, det är små achovisliknande fiskar som steks i olja så att de blir krispiga, de är näsan alltid bra pris, myycket omega 3 och pinfärska! På med lite citron och gnag av fiskfilérna så att det bara blir huvud och ryggrad kvar!
Här är en sida med lite olika sorters mat och hur det uttalas. Riktig grekisk mat är väldigt inriktad på animalier av olika slag!

Saganakin KAN vara panerad dock, bara så att du vet. :)