Dålig hy av fett?
Jag har aldrig haft problem med dålig hy, men har nu fått mycket finnar och plitor.
Är det för att jag äter för mycket fett? Eller fel fett?
Är det någon som har märkt detsamma?
nej snarare tvärtom!
#2 Jag har ätit LCHF i ca ett år. Jag fick problem med hyn direkt, men jag trodde att det skulle ge med sig. Det har det alltså inte gjort.
Jag har haft dalig hy sen jag var 13. Har bara atit lchf i 11 dagar. Min hy ar lenare men det kan bero pa kramen jag borjat anvandra for inte sa lange sen ocksa. Det tar nog lite langre tid for att se resultat sa jag vantar och om jag inte glommer bort det uppdaterar jag mig om det.
Hoppas det loser sig for dig!
Denna kosten är hormonreglerande, så det brukar synas i hyn och märkas på menstruationen att kroppen håller på att ställa om sig. Tillfälliga besvär efter ett tag på LCHF-kost brukar bli bättre med zinktabletter. Zink är ett av mineralen som det kan bli brist på, både med och utan kostomläggning. Zink är bra för andedräkten också.
Jag fick stora ömma knutor på halsen under örat under senaste menstruationen. Och de ville inte ge sig. Men jag tog tabletter och smorde också med vanlig Idomin (innehåller zink - och det finns ju zinksalva också). Över natten så hade symptomen lugnat ner sig.
Kan också rekommendera Yvonne Rydings hudvårdsserie med bl a kanel. Den gör underverk för vuxenakne. Lugnar och lenar. Dr Hauschka är också bra, men dyr.
Annars håller jag med föregående talare, att man kan ha ätit nåt man inte tål. Alternativt blivit överkänslig mot något man alltid tålt förut.
MEN fett gör inte hyn fet, blank eller storporig osv. Mer än om man smörjer in huden med ister, förstås ;)
Tråkigt att höra. Jag som haft massor av hudproblem sen jag var tonåring har blivit helt besvärsfri. Det är bara vid mensen som jag får några plitor, men dom går bort snabbt.
Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!
Intressant - jag har alltid haft torra händer och fötter - och hoppades att LCHF skulle göra huden smidigare.. men icke, åtminstone inte ännu efter 2,5 månader.. torrare händer än någonsin!
Men annars mår jag bra av den här dieten - -7 kg och -7 cm och sötsuget borta.
Man, född 1953, 166 cm lång, startvikt 94 kg
LCHF till och från sedan 2009. Nystart oktober 2017
Sockerberoende.
#6 Tack för tipsen. Jag får helt enkelt prova mig fram.
Jag fick fett hår den första månaden, nåt jag aldrig haft tidigare.Det har nu gått över.
Jag har heller aldrig haft finnar, men det har jag nu, på hakan.
Jag är supertorr på resten av kroppen. Har ätit lchf i snart 3 mån.
Går icke ner ett dugg, men gla är jag ändå:)