Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-livsmedel
Läst 11054 ggr
LatMask
1

140 g bacon...

Bloggaren Konsumbloggen ställde frågan till Scan:

"Hur kommer det sig att standardvikten på baconpaket är 140 g? Har det alltid varit så?"

…och fick så småningom svaret från kundtjänsten:

"Hur andra leverantörer har det med baconvikt vet jag inte men vi har haft denna vikt i många år."

Ett icke-svarande svar, suckar Konsumbloggen och hoppas att hans läsare ska ha bättre idéer.

Hur är det här? Vi som verkligen är BRA på bacon borde väl veta varför baconpaket har en så udda vikt?

Aniara4
0

Tulip har 100g. Men kostar ungefär lika mycket per paket. Det tolkar jag som ett lurigt sätt att ha högre pris än konkurrenterna utan att det märks!

(Å andra sidan är det godare.)

nilu
0

Tulips har 100 gram i sina ekologiska baconförpackningar och 125 gram i de vanliga. Alla andra har 140 gram. Jag köper ändå Tulips för dom är godast och innehåller minst tillsatser.

mamski
0

Och jag köper Scan eller annat svenskt griskött, trots tillsatser, eftersom de danska suggorna (grishonorna) sitter fastkedjade hela sitt liv och bara kan ligga åt ett enda håll. Svenska suggor får åtminstone gå lösa i sin kätte och ligga hur de vill när de ska ge sina små kultingar mat. Svinnet på kultingar är dock större hos svenska grisar eftersom de kan röra sig, därav det högre priset på svenskt griskött.

Cissit
0

Inte alla danska grisar är fastkedjade heller. Min syster har jobbat på "grisfarm" i danmark och där hade grisarna det bra. Men jag skulle nog ändå hellre välja svenskt kött, det har ju dessutom inte fraktats lika långt :)

EALS
0

#3 Det visste jag inte! Men då kan jag stolt försätta köpa Scans bacon..

Angående vikten…ingen aning, Har aldrig tänkt på det. Är det kanske med hänsyn till något gammalt mått på portion? Typ att det räcker till 2 portioner eller nått?

Aniara4
0

Ja, det är ett dilemma. Jag gillar inte den danska grishållningen, men rent egoistiskt så ogillar jag socker och rökarom (som Scan använder - yuk!) ännu mer. Tulips ekologiska bacon är verkligen i en helt annan klass - bara en sån sak som att de faktiskt har rökt det istället för att blanda i kemikalier som ska smaka rök!

Jag har för mig att ICA:s bacon är bland de bättre om man vill köpa svenskt.

Wildrat
1

#6 Tror Icas bacon tillverkas av Lithell och då är det ju bättre för företaget att köpa Lithells bacon så de slipper gå med förlust och sparka folk. EMV (egna märkes varor, icas, coops etc) är ett sätt för Ica och de andra stora att pressa priserna hos tillverkningsföretagen. Detta gör att tillverkningsföretagen måste betala mindre till bönderna, sparka anställda och i slutänden flytta till låglöneländer…

JAUS
0

All bacon, inklusive tulips ekologiska, innehåller nitrit. Jag köper färskt sidfläsk och saltar själv.

Aniara4
0

#8 Ja, det är förstås ännu bättre, men har man inte möjlighet att göra det får man åtminstone försöka undvika det som går att undvika. Som socker och rökarom…

LatMask
0

Cissit, apropå frakten:

3 augusti 2006

Swedish Meats expanderar med förpackningsanläggning i Polen

Swedish Meats expanderar till Polen och öppnar i augusti en förpackningsanläggning för svensk bacon i Swinoutcije vid Östersjökusten. Expansionen innebär bland annat kostnadsbesparingar men betyder också att Swedish Meats tar ett steg ut på en internationell marknad.

Råvaran kommer även i fortsättningen ha Sverige som ursprungsland men vara märkt med hänvisning till var den skivats och förpackats.

Swedish Meats har tills nu skivat och förpackat svenskt bacon vid en anläggning i södra Sverige, men kan med etableringen av Swedish Meats anläggning Polen både spara pengar och stärka den långsiktiga konkurrenskraften för svenska köttprodukter. Investeringen för förpackningsanläggningen ligger i storleksordningen 18 miljoner kronor.

-    Långsiktigt innebär expansionen till Polen att Swedish Meats och Scan får bättre  möjligheter att förse konsumenter med svenskt kött och stärka verksamheten i Sverige. Scan kommer som vanligt endast att använda svenskt kött från egna svenska gårdar. Efterfrågan på dessa produkter är fortsatt stark, säger Hampe Mobärg, informationsdirektör på Swedish Meats.

Att den svenska baconen från och med i höst kommer att förpackas i Polen kommer dock inte att påverka produkten i övrigt. Precis som vanligt kommer endast djur som är uppfödda, slaktade i Sverige att användas. Scans affärsfokus med inriktning på kött endast från svenska gårdar är oförändrat.

-   Livsmedelsproduktion är en industri med högt arbetsinnehåll, vilket innebär att den är dyr att utföra i Sverige. Samtidigt är svenska köttproducenter utsatta för hård press av handelns aggressiva prissänkarstrategi och en ökad konkurrens från utländskt lågpriskött. Svensk bacon, som är en produkt med mycket låga marginaler, får svårt att överleva långsiktigt med den kostnadsstruktur vi har idag. Scans målsättning är att hitta nya lösningar som gör att vi kan behålla konkurrenskraften i de produkter som kommer från svenska gårdar, säger Hampe Mobärg.

Ingen skillnad kommer att märkas i smak, kvalitet, utseende eller innehåll. Kvaliteten garanteras genom Swedish Meats egen toppmoderna BRC-certifierade anläggning och att omlokaliseringen kommer att åtföljas av en strikt kvalitetskontroll för att säkra alla led i processen. Bytet av förpackningsort kommer heller inte att innebära nämnvärt längre avstånd till och från packningsställe jämfört med idag. Produkten kommer att ha svensk ursprungsmärkning, med hänvisning till att den skivats och packats i Polen enligt följande text: "Scan Piggham bacon kommer från svenska djur som är födda och uppvuxna i Sverige. Baconsidan är också styckad, saltad och rökt i Sverige. Skivning och packning har skett i Polen."

Cissit
0

#10 Fy det är ju för jävligt…Visst är det så rätt ofta att köttet/djuren fraktas runt lite hit och dit innan det hamnar på våra tallrikar, känns så himla onödigt! Jag ska ta och titta lite på det där med närproducerat, storhandla från någon gårdsbutik eller liknande kanske. Iallafall kanske man kan ta sig råd att köpa en del av sin mat därifrån, det kostar ju ofta en slant extra och kräver kanske att man själv åker en bit för att handla, om man inte råkar bo på landet brevid en gård :) Men det kanske kan vara värt det ändå.

LatMask
0

En av Konsumbloggens läsare tror sig ha kommit på svaret på 140-grams-frågan. Det är nämligen 5 oz, och bacon är ursprungligen en amerikansk uppfinning.

nilu
0

Jag köpte ICAs bacon medans dom bara innehöll 2 E-nummer. Kollade innehållsförteckningen av en slump efter ett tag och då fanns det 5 E-nummer. Så ICAs får vara för min del.

lizaohman
0

Mamski skrev i tråd 3: "Svinnet på kultingar är dock större hos svenska grisar eftersom de kan röra sig, därav det högre priset på svenskt griskött".

Vad menas? Rymmer de eftersom de inte är fastkedjade????Flört

JAUS
0

De blir väl klämda ihjäl antar jag.

lizaohman
0

Antagligen.

greensis
0

#1 Men läser man inte kilopriset på hyllkanten innan man bestämmer sig?Skäms

Fabricati diem, pvnc!

BitteS
0

Numera finns det allt som oftast färskt skivat fläsk i vår ICAbutik. Det tar lite längre tid att steka och man missar den rökta smaken, men å andra sidan är det inga tillsatser alls. Krydda med salt och peppar och det blir jättegott. Ett alternativ till bacon då.

lizaohman
0

Du kan, BitteS, krydda med medelhavssalt med röksmak. Mums.

JAUS
0

#19 finns det som kvarnsalt? Vill inte ha några klumpförebyggandemedel i maten.

Cowboy
0

Scan har nåt som kallas jägarbacon som finns i 120 g förpackningar.

Eftersom jag är jägare gillar jag inte att jägare ska få mindre bacon.

Jag äter bacon till frukost och köper bacon i större förpackningar. Det blir oftast Eldorados bacon i paket om ca: 1,5 kg. Här varierar ursprunget mellan Sverige, Tyskland eller Danmark men det är alltid angivet på paketet.

Tidningen Land klagade i förra numret på att kedjornas egna varumärken döljer ursprunget på köttråvaran men det gäller inte för Eldorados bacon.

Jag vet inte hur grisarna har det i Tyskland men dom får i alla fall äta sig feta. Det verkar som att de svenska grisarna knappast kommer upp i den utlovade fetthalten 37 %.

Det är glädjande att flera kommer med bacon i större förpackningar numera men jag har inte sett det hos ICA än.

BitteS
0

Aha, det kanske skulle vara något att prova. Den rökta smaken sätter trots allt piff på kött. Men om man vill välja bort E-medel så får man  kanske försaka en del.

Intressant fråga #20. Misstänker att det är klumpförebyggande medel i de flesta finmalda saltsorterna.

lizaohman
0

Det är INTE finmalt och innehåller ingen skit. Det är flingor :)

BitteS
0

Låter bra Lizaohman. Var har du sett det någonstans? Tvivlar på att de tar hem det i vår lilla butik. Får väl åka till Uppsala och kika där, bara jag vet vilken matkedja jag ska söka på.

starhawk
0

För mig är det bara "The bacon factory"s bacon som gäller, det är äkta engelskt bacon och inget strimmigt fuskbacon. Dom är i 200 gr förpackningar vilket innebär ungefär fyra skivor, rejäla saker alltså och inget som krullar ihop sig när man steker det

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Novisan
0

#10 Fy sjutton. Först transportera köttet till Polen och sen tillbaka till Sverige. Hur miljövänligt verkar det? Världen är lite rubbad tycker jag. I helgen ska vi åka till en gård o handla kött. Jag e lycklig.

fia1
0

Enebackens bacon från Tyskland säljs till ett bra pris på Lidl. 400 gr kostar runt 24. Ingen rökarom eller annat konstigt.

greensis
0

#10, 26 Det är då man börjar fråga sig "Är det verkligen baconet/köttet i sig som är miljöovänligt eller är det livsmedelsindustrin?"Skrikandes

Fabricati diem, pvnc!

jessikan
0

Jag vill veta hur du gör när du fixar till ditt sidfläsk.Hur många gram fläsk/salt? Vad gör man med det? Ska det ligga o götta till sig en viss tid eller? När jag kollade på sidfläsket i min affär var där ändå en massa e-nr. Vad har du för märke på ditt?

lizaohman
0

BitteS: jag köper mitt på Hemköp eller ICA eller Willys. Glasburk. I samma serie finns Himalayasalt, men det har diskuterats här att det är stooor bluff. Finns ingen jod i den heller.

BitteS
0

Aha, ska kolla nästa gång jag handlar. Man kan ju använda det till fläsket. Annan mat kan man ju ha jodberikat salt till om man vill det.

lizaohman
0

Det rökta saltet innehåller jod, eftersom det är av havssalt.

pyromanen
0

#12, det där tror jag stämmer, med 5oz, eftersom bacon under mer än 30 år varit en stor exportartikel för Danmark (mycket till UK).  -en anpassning till engelska marknaden…

hoppet
0

# 19. Var kommer röksmaken ifrån? Är det från arom?

[Pennylane1]
0

antagligen är det väl rökarom i röksaltet och då är det precis lika illa?

Babz
0

Jag har hittat Tulip skivat stekfläsk med endast 1 (ett) e-nummer. Kort och koncis innehållsförteckning: Sidfläsk, salt och konserverings- eller om det var antioxidationsmedel. Nackdelen är att jag bara har hittat det i 1-kilos förpackning, men det finns ju frys, så det är inget stort problem.

"Warum soll man es einfach machen, wenn man es so schön komplizieren kann"
Tyskt ordspråk

JAUS
0

# 36 ja det är ju självklart, det är ju stekfläsk och inte bacon och det innehåller ju inte nitrit.

Babz
0

#37 - andra märken av stekfläsk jag har tittat på brukar innehålla koksalt med nitrit….

"Warum soll man es einfach machen, wenn man es so schön komplizieren kann"
Tyskt ordspråk

JAUS
0

ok, jag köper endast färsk sidfläsk och det har ingenting tillsatt.

Novisan
0

#39 jag har ännu inte hittat färskt sidfläsk, var hittar du det?

Aniara4
0

#40 Jag hittar det i köttdisken med det andra fläsket. Fråga den charkansvarige i affären om de inte har det!

redina
0

Jag köper Andersson & Tillmans bacon, där är det ingen standarsvikt utan kan variera från drygt 100g till 350g har jag varit med om. Dessa skivor är inte heller lika stora varenda gång som det är i de stora leverantörerna av bacon.

http://www.andersson-tillman.se/

Tycker det är kostigt att bacon kan vara exakt lika stora hela tiden?

Är det som med skinka att det mals ihop och läggs till fettsträngar och sen skivas?

Sugiyama
0

#25 var hittar du det baconen, låter jättegott, jag gillar verkligen engelskt bacon.

Annars så köper jag gärna Gudruns bacon, ingen rökarom, svensk råvara och tjocka skivor som inte slamsar sig när man drar isär dom. Mycket fett är det på dom också :)

starhawk
0

#43: Det finns på The English Shop, jag frekventerar den butik som finns i Söderhallarna här i Stockholm

ariaam
0

Jag köper skivad fläsk numeraGlad

starhawk
0

#45: Det heter väl skivat fläsk (kunde inte hålla mig från att vara besserwisser!)

TjockaBerta
0

Coop har jättebra bacon i 1 kg förpackning. Endast ett E-nummer och halva priset mot 140 g paketen. De är stora och tjocka och uppför sig som fläsk ska när man steker dem. ICAs bacon t ex fastnar ju i pannan när vattnet kokat bort. Bara skräp.

Hoppas jag inte stavat fel någonstans nu!Oskyldig

>>>Malum domesticum<<<

RolandA
0

Har köpt ICA:s bacon tidigare men läste igår på innehållsförteckningen att det kom från danska grisar det också och innehöll flera E-nr än Tulips så jag jag köpte ett kilopaket med det istället.

JAUS
0

#47 är det inte nitrit i 1 kilos baconet?