Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etiketthälsa
Läst 3305 ggr
[iovis]
0

Calmag

Har en tid tillbaka känt krypningar i benen, det har nästan känts som dragningar/träningsvärk i vader och lår. Har också haft svårt att sova hela nätter. Införskaffade därför kalcium och magnesium tabletter som heter Calmag tabs. Innehållet är kalcium 500 mg, magnesium 250 mg samt D-vitamin 5 µg enligt förteckningen på burken. Har ätit tabletterna några dagar nu. Sover gott hela natten och det känns bättre i benen. Nu till min fråga; det står på burken att man ska ta en tablett både morgon och kväll. Några som berättat på forumet att magnesium hjälper mot de problem jag skrivit  om ovan har sagt att de tar tabletterna på kvällen. De var ganska dyra, kan någon av er kloka säga om jag måste lyda instruktionen för att få effekt??

magma
0

Har ingen aning! Du måste nog prova dig fram.Flört

andreas0
0

#0, Jag skulle gissa att det räcker att ta en på kvällen om du är ute efter att få bättre sömn. Att ta morgon och kväll är nog för dom som försöker undvika benskörhet.

Skulle du märka sämre effekt så testa att ta en tablett av det tillskottet, och en som bara innehåller magnesium, för det är nog magnesiumdosen som blir för låg i så fall.

[iovis]
0

Tack AndreasO, som alltid ett klokt svar! Visste väl att det fanns nån därute som kunde råda mig…. (Bra svar är väl de svar som man vill ha, eller?) Flört

andreas0
0

Här är lite mer tips som ger bättre sömn:

Att äta något som är rikt på aminosyran tryptofan framåt kvällen. Tryptofan finns i alla animaliska produkter som innehåller protein. Speciellt mycket finns i ost, kött från fågel och nötkött. Detta eftersom signalsubstanserna serotonin och melatonin, som styr kroppens sömn, tillverkas av tryptofan i kroppen.

Att få tillräckligt med dagsljus under dagen. Det är inte fel att ta en promenad runt lunchtid då solen står som högst. Utsätter man inte sig själv för tillräckligt med dagsljus under dagen så kan man få svårt att somna.