Nybörjarfråga!
När man gör såser kan det ibland saknas lite mjöl i dem tycker jag. Då tar jag mjöl! Är det bättre eller sämre med spelt/dinkel?
Hela familjen rasar i vikt och vi är sällan hungriga. Vi får kolla på klockan och äta för att ge kroppen bränsle
ibland. Det är helt otroligt!
Kör ni andra på GI-noll eller bara lågt GI?
M v h
Monchan

Nja, kolhydrater 0 eller straxt över 0.
I mina såser som jag tycker är lite blaskiga rör jag ner en äggula (efter jag tagit av den från värmen) jag tycker att det funkar jättebra, och krämigt blir det!

Det blir oxå bra med typ philadelphia ost, tjocknar och blir krämigt
Jag reder numer såser med philadelphiaost, funkar kanonbra.
Läste någonstans att wasa fiberknäcke var ok att äta. Stämmer det? Jag åt 4 sånna med ost och skinka till frukost, hinner inte göra ordentlig frukost :/ är det ok eller ska jag äta något annat? Finns det något snabbt enkelt alternativ till frukost???
Jag kör i alla fall LCHF 

Vad menar du?
Ja… du frågade om vi andra kör gi-noll eller bara lågt gi…. själv kör jag lchf 

Jaha! Det gör jag/vi också. Men även inom LCHF äter många kolhydrater fast i mindre mängd. Det var så jag menade. Jag är nog så nära noll jag kan, medans maken äter en del kolhydrater. Trots det så är det han som rasar i vikt!

Män tappar ju lättare i vikt det är tyvärr ett fysiologiskt faktum 
Fast…. glykemiskt index och kolhydrater är väl inte samma sak. Vad jag har förstått så ska man ändå inte blanda ihop Gi och lchf som om det vore samma sak…. men det här är bara en parentes…
men visst är det typiskt att Han rasar… har förstått att män har lättare att gå ner i vikt. Livet ÄR orättvist 

Jag använder ibland vetemjöl att reda sås med. Jag har inte kollat så noga men tänker att i en 5dl mängd sås använder jag 1 msk mjöl, och det blir 10 g mjöl som innehåller 68 g kolh./100 g.
Det blir 6,8 g kolh. av mjölet för hela mängden sås. Sedan tillkommer de kolh. som resten av ingredienserna innehåller förstås. Det går säkert att räkna ut hela kolhydratinnehållet i Minmat för att få en precis uppfattning.
Men det delar ju hela familjen på så jag äter kanske 1/5 av hela mängden.
Sedan beror det ju på hur strikt man är med kolisarna. Tipset att reda med äggula är också jättebra. För mig är det mest en ekonomisk fråga.

Jag tar både grädde och crème fraiche i sås, den brukar bli lagom tjock. I snart en vecka har jag ätit GI-noll (eller högst 12 gram kolhydrater per dag), det går bra och krävdes för mig för att viktnedgången skulle ta fart.

Att äta knäckebröd är väl ok om man inte är så strikt. Kolla på förpackningen och se hur mycket kolhydrater det är.
För egendel undviker jag alla mjölprodukter och jag kan tänka mig att fyra skivor blir rätt mycket kolhydrater ändå.
Om man ändå vill äta bröd så kanske det kan vara bra att ta en skiva och sedan massor med smör och pålägg. Samla allt på en sikva så att säga.
Annars är en smidig frukost att ha några kokta ägg i kylen, på med lite majo så är det klart. Själv dricker jag äggmjölk till frukost 5 dar i veckan, och gör äggröra på helgen.

#8 Min systers man har hakat på hennes LCHF:ande när de ska äta, och han har gått ner 2 kg fast han fortfarande äter godis! Vissa har det bra… Min kille som är lång och smal han med har blivit av med lite lönnfett sen jag började med LCHF fast han fortfarande äter kolhydrater. Det är nog det uteblivna sambomyset som gjort susen på honom.

TS: Din fråga om det är bättre med dinkel/speltvete är obesvarad. Jag skulle kolla näringsvärdet som är tryckt på påsen. Min gissning är att kolh. innehållet inte skiljer så mycket mellan olika vetesorter, definitivt inte i de små mängder en sås innehåller.
Jag gissar att du tänker på att dinkel/spelt rekommenderas av GI-förespråkare.
Som jag tolkar LCHF så har det egentligen inte så stor betydelse om det är långsamma eller snabba kolhydrater vi pratar om utan mängden totalt. Är det rätt eller fel, ni som är mer erfarna?
Ok, jo det blev rätt mycket kolhydrater.
Äggmjölk ja, det har jag hört om men hur gør man??

Mammacatta: Din fråga om det är bättre med dinkel/speltvete är obesvarad. Jagskulle kolla näringsvärdet som är tryckt på påsen. Min gissning är att kolh. innehållet inte skiljer så mycket mellan olika vetesorter, definitivt inte i de små mängder en sås innehåller.
Jag gissar att du tänker på att dinkel/spelt rekommenderas av GI-förespråkare.
-------------------------------------------------
Jag letade efter inehållsdeklaration med det fanns ingen på förpackningen i speltmjölet. Jag vet inte någonting om det där med spelt och dinkel, precis som du skriver så har jag läst att det är att föredra. Jag får söka vidare!
Idag har vi ätit våfflor FUSKAT
det var underbart! Hallonsylt med socker går inte av för hackor ….

#16 Det finns många trådar på Kif där man pratar om hur man gör äggmjölk så om du söker på det hitar du säkert mer än nog 
Monchan, det finns bra recept på LCHF-våfflor. Själv åt jag kokospannkaka för första gången förra helgen och blev väldigt glatt överraskad!
# 4 Eftersom diskussionerna här på forum rört sig om naturlig mat och vad som är bra för människokroppen har mjöl och fröer i olika former förkastats som otjänlig föda. Det kan därför inte rekommenderas ur LCHF-synvinkel att äta hårdbröd, som tvärtom motför vad vi lärt oss, faktiskt är än värre för kroppen än mjukbröd. Nu måttar jag mellan tumme och pekfinger. Det finns de som är mycket bättre än jag på att förklara orsakerna och känner till nyanserna.
Alla nybörjare: gå gärna in på tråden "Vanliga frågor och svar" i vänstra spalten, det är väldigt bra hjälp för nybörjare :)

Monchan: Om du söker näringsinnehåll på olika livsmedel så kan du söka på t.ex. SLV:s hemsida. Det finns andra databaser för sådana uppgifter också. Titta under länkar högst upp på Kif:s sida.
Ibland hittar man inte näringsinnehåll på förpackningen, särskilt när det är mindre leverantörer. Jag har letat efter kolhydratinnehåll i siljans charks korvar men de skriver inte ut det! Jag kanske ska leta på deras hemsida förresten.
monchan - angående vetemjöl i såsen…Jag tror att det skulle behövas en större mängd av speltvetet för att reda såsen, än om du tar vanligt vitt mjöl. Så oavsett ett lägre GI så spelar det nog ingen roll!