Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettoff-topic-ot
Läst 2632 ggr
Ta-Co
0

Jag behöver stöd...

Jag skriver detta här för att få stöd, jag behöver verkligen det så snälla kommentera.

Igår var det en tjej på jobbet som gjorde sig lustig över min vikt. Det var verkligen inte roligt… Hon har så lätt för att sitta och skratta och håna andra fast hon är kraftigare än mig iaf enligt bmi, bara det att hon är betydligt kortare än vad jag är.

Jag blev verkligen riktigt ledsen men jag släppte inte masken före jag satte mig i bilen, inte för att jag grät eller så men jag blev arg, sårad och ledsen. Kände mig som en stor fet koloss, klumpig och enorm…

Jag vet mycket väl att människor som gör narr av andra har ofta uselt självförtroende och mår dåligt men det hjälpte inte just då igår, nu kanske det känns bättre när jag tänker på det och att jag inte ska ta åt mig så mycket av det för det är hennes problem men inte fasiken är det hur lätt som helst…

Det värsta var att efteråt hade jag lust att bara sätta mig ner i soffan framför tvn med chips och godispåsar och bara strunta i allt, det bästa var att jag inte gjorde det, det kändes som jag skulle ge efter, erkänna mig besegrad och "ge henne segern" på silverfat så jag drog med mig sambo och hund och tog en längre promenad istället.

Jag tänker inte sjunka till hennes dagisnivå och ge tillbaka! Inte igår, inte idag, sådana dumheter får hon stå för själv, jag vill inte behöva trycka ner någon annan för att själv må bättre. Hmm, mår någon verkligen bättre av att håna andra? Kanske för stunden, de får väl en kick av det av något slag men i långa loppet?

Hon satt dessutom och pratade om hur dumma folk är som försöker utesluta vissa födoämnen ur kosten, det hade hon minsann pratat om med "många" och "alla" var överens om att sådant inte fungerar, det enda som hjälper är att minska på fettet och äta mindre portioner och mer sallad, alltså kostcirkeln menade hon. Hon har lätt för att få andra att hålla med henne. Hon vet inte om att jag utesluter kolhydrater och jag tänker definitivt inte säga ett pip om det iaf inte förrän jag gått ner massor i vikt.

Jag har ingen som helst lust att gå ner i vikt för någon annans skull än min egen och jag känner inte att "jag ska visa henne" men däremot vill jag verkligen visa mig själv att jag kan.

Igår vacklade jag men jag föll inte och idag är en ny dag.

Walnewra
0

-jättekramar- Va härligt att du klarade av att inte falla!! Det är ju ett stort steg framåt det ju!!!!

Och hon mår nog inte bra över sin övervikt heller…Så försök att ta hennes kommentarer med en lastbil salt eller två!! Du ska bara se att hon kommer nog att vända sig till dig och undra sen efter ett tag att hur du har lyckats och gå ner i vikt!!! Glad

Du gör detta för DIG..och ingen annan, oavsett vad dom tycker och tänker!!!

Så kämpa på!!!!

Jea59
0

Konstigt om hon kan sitta o snacka vitt o brett hur man gör för att gå ner i vikt, varför har hon inte själv gjort det, jag skulle ställa den frågan.

Det är ditt liv och din kropp det är det enda du behöver tänka, det kommer alltid såna människor genom livet som sårar en eller kläcker ur sig något dumt, jag har mött dom själv.

Hon lever inte med din kropp utan sin egen det är kanske den hon är missnöjd med och därför hoppar på andra.

Tro på dig själv så ska du se att såna människor krymper

Ta-Co
0

Åh, tack vad snällt skrivet! Ja, det har du rätt i- det är ett stort steg framåt för mig.

Jag hör lastbilen svänga in på uppfarten, den backar med ett öronbedövande tjutande innan den tippar av allt salt Glad

Ta-Co
0

#2 Tack! Jo men det gör hon, hon har gått ner ett-två kilo genom att hålla igen på fett och ätit mkt frukt och grönt.

nobban7
0

Hej! Ler när jag läser och tänker att du behöver nog inget stöd egentligen. Du verkar vara stark i dig själv och vet hur man hanterar motgångar. Men självklart blir man sårad av elakheter och självklart kan du skriva av dig och söka stöd här. Jag är övertygad om att det kommer att gå bra för digGlad

Emea67
0

Ta-Co starkt av dig att kunna tänka realistiskt under all ilska, bra att du inte tröst åt det är hon inte värd!

Välkommen hit till KiF!

Lycka till du kommer att fixa detta! Skrattande

Ta-Co
0

Gu´ vad snälla ni är. Jag tyckte jag lämnade ut mig själv och kände mig lite naken när jag hade publicerat och läste igenom mitt svar men nejdå, nu känner jag att jag är fullt påklädd och dessutom har en massa råg i ryggen. Jag behövde kanske bara se mig själv i ny dager och med lite bättre ljussättning…

Det stärker mitt självförtroende att ha er här

Tusen tack!

missaz
0

Jag förstår verkligen att du blev ledsen, helvidrigt att göra sig lustig över hur någon annan ser ut! Gråter

Om jag vore du skulle jag tala om det helt öppet för henne om hon gör så igen att; "förstår du inte att jag blir ledsen när du säger så?" eller något sådant. De flesta människor har skam nog i kroppen att skämmas ordentligt om man öppet visar, inför alla runt omkring, att de gjort ett fel.

Jag tror att de som skulle höra dig vara öppen med detta skulle känna starkt att du har rätt och att det är SÅ FEL att gå på någon annan om vikt eller utseende. Din arbetskamrat skulle verkligen få stå där med skammen.

Du är stark som håller dig uppe trots sånt här, men våga visa när någon gör dig illa!

Styrkekramar!

Balanserad
0

Oj!! Så imponerad jag blev av dej!

Du gjorde precis rätt när du tog den längre promenaden i stället för att sätta dej i soffan och äta godis!

Du är stark och klok och det visade du klart och tydligt. Fortsätt se det som att det är hennes problem inte ditt, trots att hon försöker göra det till ditt.

Hon är en osäker person som blir bekräftad genom att tracka andra.

LillaBedan
0

#0 Man kan säga ifrån utan att sjunka ner på deras nivå. Ibland kan det ju kännas bra att få känslan av att man stått upp för sigsjälv. Jag hade en kompis som ofta sa saker som "den där killen gillar feta brudar" för att i nästa mening säga "han tycker att du är skitsnygg" som om jag inte skulle fatta, men jag svalde det. Tills hon en dag sa "det är bara killar med fetmafetish som skulle kunna tända på dig", då sa jag till på skarpen att "Nej, så är det inte alls!" och då blev hon tyst. Låt inte folk med dåligt självförtroende trycka ner dig för att de ska göda sig på att du blir ledsen!

lizaohman
0

Styrkekramar härifrån också! Bästa hämnden serveras kall. Dvs när du väl blivit frisk och smal och känner dig tjusigare (du är säkert tjusig redan nu!). Då ska du få se att alla runt omkring kommer att vilja veta framgångsreceptet och då kan hon sitta där med sitt salladsblad och dåliga humör. Stackarn, det är ju synd om henne, hon får minsann inte äta allt gott som du får äta!!

Nä, ner med en större smörklick i stekpannan, upp med huvud och mungipor - det är DU som är på den vinnande sidan!!!

Ta-Co
0

#8 Det var kanske dumt att jag inte sa det rakt ut, frågade henne om hon inte förstår att det sårar och hur hon själv skulle känna om någon sa så till henne men samtidigt är hon, ursäkta uttrycket, en "näbbgädda" som gillar att provocera och verkar vilja ha all sorts uppmärksamhet och kan tjafsa om saker hur länge som helst. Ska alltid säga emot om någon säger något åt henne och ska alltid hålla med chefen om det blir en diskussion men kan sitta och dissa chefen och allt chefen sagt efteråt.

Nu när jag skriver det här och funderar på allt hon gör och säger på jobbet, hur hon beter sig, så känner jag en större förståelse för henne, hon har verkligen dåligt självförtroende och är utåtagerande men varför vill hon ha all uppmärksamhet? Det är ju löjligt för det blir ganska dålig uppmärksamhet hon får när hon håller på sådär…

Kram tillbaka till er alla go´a människor Glad

#10 Förvånad Vilken oschysst vän!! Det där var hennes dåliga självförtroende som lyste igenom…

Ja, jag får käka god mat så kan hon sitta där med sitt salladsblad och sin low-fat mat och känna sig duktig medan hon hoppar mellan att svälta sig och frossa.

Johannika
0

Jag kan bli så oerhört trött på folk som ger sig på andra och får dem att må dåligt, det är verkligen lågt!

Jag tycker att du var fantastiskt duktig som inte lät henne förstöra din ambition, att du gick en promenad istället för att deppa i hop! Att inte sjunka till din arbetskamrats nivå är dessutom både ädelt och ödmjukt! Du är en stor människa. Och då menar jag din personlighet! Fortsätt på det inslagna spåret och om du känner att du vacklar får du skriva av dig i din tråd här på Kif så får du genast peppning och stöd!

"It´s not today que le ciel me tombera sur la tete"

missaz
0

#12 Jo, jag förstår typen av människa…

Men om man tilltalar människor med ett "JAG-budskap", alltså; "Förstår du inte att JAG blir ledsen när du säger så", finns det inte så mycket att näbba emot. Du anklagar inte henne genom att säga att "DU gör mig ledsen", du informerar helt enkelt om hur det hon säger får dig att känna utifrån dig själv.

Hon kan inte, med någon heder i behåll, käfta emot det du säger att DU känner, ingen människa kan rätta andras känslor. Håller man i en sådan diskussion fast vid JAG-budskapet kommer hon helt klart att gå ut ur den som förlorare.

Stå på dig! Kram!

Hausswolff
0

Man vill bli älskad, i brist därpå

beundrad, i brist därpå fruktad, i

brist därpå avskydd och föraktad.

Man vill ingiva människorna något

slags känsla. Själen ryser för

tomrummet och vill kontakt till vad

pris som helst.

(Hjalmar Söderberg)

Din arbetskamrat är en sorlig människa och jag kan inte låta bli att säga "Mata inte trollen"

Med andra ord, ge henne ingen uppmärksamhet, bry dig inte om henne. Du är bättre än så.

Kram

Ta-Co
0

#15 Bra skrivet! Det var som huvudet på spiken.

Det med att inte mata trollen går nog bra att tillämpa även på arbetsplatsen. Tyvärr är det lättare sagt än gjort…

nobban7
0

Vill bara påminna om att vi finns här Glad

Ta-Co
0

#17 Tack!

Igår kväll var jag verkligen glad när jag for till stallet för praktisk teori, jag var klart den gladaste och mest positiva människan där och det var mycket för det stöd jag fick när det kändes så motigt.

Jag har inte tänkt negativa tankar om min vikt efter jag fick så fina svar och före låg det och gnagde i bakhuvudet. När man får negativa tankar i huvudet är det som det sätts en boll i rullning och med en tanke föds det lätt fler därför är det nog väldigt viktigt att försöka tänka positivt och mota bort de trista funderingarna. Glad

Oftast är det jag som är positiv och peppar andra och håller huvudet högt men ibland så känns det som man tömt förrådet av allt positivt.

Näsan i vädret och känn er stolta för alla behövs!

KRAM

Andina
0

Jag håller med dem som skriver att du är stark och jag tycker du har tagit till dig en hel del insikter genom livet - hur skulle du annars kunna resonera som du gör?! Grattis!

Det din arbets-"kamrat" gör är ju ett symptom på att hon själv mår dåligt, t o m "sämst". Så det kan vara bra att komma ihåg i situationer liknande denna. Samtidigt så tycker jag att man kan tala om sina egna synpunkter, d v s att det hon säger sårar osv. På ett "korrekt" sätt, d v s utan att "ge igen med samma mynt".

Det här är ingenting annat än "mobbing". Vuxenmobbing. Och ingen större skillnad mot mobbing i skolor o dyl. Och, vi vet ju, att mobbaren är den som mår sämst och känner ett behov av att sätta på sig den 'starkes dräkt' för att locka till sig flocken - vilket gör mobbaren 'starkare'. Tror h*n. Men i sin ensamhet sitter mobbaren och mobbingskarans flockledare med sina inre kval - precis som de som sällat sig till dennes flock…

Du har insikter! Du e' stark! Du har Go! Så jag säger bara: Var Stolt!!!

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

willowpysen
0

Vart man än är, finns det alltid någon som tror sig veta bättre. Det är bara att ignorera de människorna, inte gå in i några disskussioner. Själv har jag "rensat ut" bland bekanta som stjäl energin från mig, jag väljer mitt umgänge och lägger energin på dem som jag vill umgås med, dem som jag trivs tillsammans med, det e inte så lätt när man är på en arbetsplats där man inte kan välja vilka man ska omge sig med. Däremot kan man välja hur man vill förhålla sig till sin omgivning, och hur man vill förhålla sig till sig själv. och man har alltid ett val, när man känner för att säga till sig själv att nu "skiter jag i det här, nu sätter jag mig framför tv:n och kränger godis och chips" OK, gör det då, men skyll inte på nån annan, man har alltid ett eget val och ett eget ansvar, hur tuff omgivningen än är, om man tänker så, så tycker jag det är lättare att låta bli det onyttiga, att ta tag i sitt liv, inte bli nåt offer för nån annans skull, utan veta att jag är en självständig människa det är jag som bestämmer över mitt liv, och ta kontrollen över sitt eget liv!!! Det är något som hjälper mig i alla fall. Lycka till i fortsättningen, tror vi alla behöver lite pepp emellanåt, och det är så fantastiskt av dej om du kan strunta i elaka människor, bara skaka av elakheterna som en hund ;)

"En stund i taget - här & nu"