Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettövrigt
Läst 1601 ggr
hoppet
0

Socialstyrelsen

Jag arbetar i äldreomsorgen och var på ett informationsmöte angående kost och matabonnemang. Det kom upp en fråga om diabeteskost för de som har tablettbehandlad diabetes.

I samband med det säger masen (medicinskt ansvarig sköterska) att det pågår väldiga diskussioner om olika dieter. Hon säger att det inte finns några studier som belägg för att denna kost hjälper.

Jag säger att vi har Karlshamnsstudien och att Annika fått rätt av socialstyrelsen att ge dessa kostråd. Då svarar hon att det inte är säkert att Annika kommer få fortsätta med det. Att de jobbar på att dra tillbaka beslutet.

Man blir aldeles matt och vet inte vad man ska svara. Har ni hört något om det?

Aniara4
0

Det är bara att hoppas att de ser ljuset innan man själv blir gammal!

Wildrat
0

Var det inte Claude Marcus som hoppades att de skulle göra det i en artikel i läkartidningen och fick till svar att de inte hade en tanke på att ändra sig?

Andina
0

Här lite länkar till vad jag läst betr "godkännandet av AD's "lchf-behandlingsform". Visserligen inte dagsfärskt…

Socialstyrelsen tar avstånd från brev om kost… och
Socialstyrelsen kör inte över sina riktlinjer ifråga om dietkost
ur artikeln:
"Mot bakgrund av att det saknas resultat från längre tids behandling med denna kost har Socialstyrelsen betonat vikten av att längre tids uppföljningar/ studier genomförs innan långtidsbehandling med lågkolhydratkost inleds."
"Socialstyrelsen vill särskilt understryka att detta beslut inte alls tar ställning till frågan om vilka kostråd som i första hand bör användas vid olika tillstånd och i olika situationer."

Kanske är det vad 'masen' avsåg med att de arbetar med att dra tillbaka beslutet?

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

andreas0
0

Jag tror inte att dom skulle våga dra tillbaka det beslutet. Om Dahlqvist förlorade sin läkarlegitimation så skulle hon bli en martyr som verkligen skulle ge kraft åt LCHF-sidan.

hoppet
0

Karlshamnsstudien kommenterade hon inte över huvud taget. När jag nämnde AD gick hon igång.

Det jag mest tänkte var, står hon och ljuger mig rätt upp i ansiktet? Vilken hennes privata åsikt är visade hon tydligt och den får hon ha.

Jag var så upprörd när jag kom hem så jag mailade Annika och frågade henne. Hon svarade att drar de tillbaka beslutet blir det folkstorm.Glad