Nötter...
Hej!
Jag undrar hur många gram nötter det kan vara okej att äta under en dag. Jag har nötter i filen på morgonen samt att jag brukar ta några om jag blir sugen. Men jag kanske äter för många för jag har stannat upp i viktnedgången..
Vilka nötter är bäst att äta? Jag läste att Macadeimia skulle vara bra, men när jag läst på förpackningen innehöll de 16 g kolhydrater/100g, medan Paranötter och mandel bara hade 6g/100g.
Är det någon som har något annat bra alternativ till nötterna om man blir sugen på något? Är trött på att ta en skiva ost och choklad ska jag undvika så länge som möjligt för att inte falla i den fällan… (är en godisgris och är glad jag har klarat mig utan choklad änsålänge)
Tack på förhand!

Tror det är högst individuellt.. testa att utesluta dem ett tag för att se om viktnedgången kommer igång. Sen kan du införa lite i taget för att se hur mycket du "tål" 
Ät mer rejäla måltider så slipper du vara sugen på saker i mellan! Jag brukar ta en kopp te med valfritt fett i.. Särskilt smör tar bort allt sug what so ever 
Jag åt väldigt mycket nötter i början på LCHF, knaprade jämt och samt, men gick ändå ner väldigt fort i vikt. De första 10 kilona rasada av mig. Sedan började jag dricka kaffe - med grädde. Och då stannade viktnedgången av.
En nyligen gjord (relativt liten) studie har gjorts med två grupper kvinnor som åt samma sak varje dag. Men den ena gruppen åt dessutom 200 gram plockgodis och den andra gruppen åt 200 gram nötter. Nöt-gruppen, så att säga, gick ner i vikt och godis-gruppen gick upp i vikt.
Nötter är ju en väldigt gammal föda och vi verkar reagera annorlunda på nötter än på annan kolhydratrik mat. Samtidigt så vet man att nötter höjer insulinpåslaget och borde därför öka fettinlagringen. Nötter är ju mogna på hösten, en årstid som vi borde vara anpassade till på så sätt att vi SKA bli fetare för att klara av vintern.
Mycket att fundera kring nötter. Och mjölk också för den delen. Den är också otypisk.
Så svaret är i korthet: Prova dig fram till vad som funkar för dig :D
Jag har också ett förflutet som godisgris och var senare en notorisk småätare av nötter, russin och annan torkad frukt tills jag gick över till LCHF. Om jag någon gång slarvat med en måltid för att jag haft lite bråttom så kan det komma lite sug, då tar jag en Oopsie (använd sökfunktionen för att hitta recept). Men för det mesta är jag mätt nästan jämt, äter tre gånger per dag. Måste t om jobba lite på morgonen för att kunna äta frukost.
Det bästa är att bli av med småätandet överhuvudtaget, det gör livet så mycket lättare att leva. Om jag åker iväg någonstans där jag inte vet om jag kan få mat i tid har jag som reserv ett par Mini Babybel-ostar i väskan. Funkar suveränt. På nästa skogsutflykt eller shoppingronda skall jag ha en ägg-mjölk med mig.
Tycker du skall se över ditt matintag för jag tror att du äter för lite vid måltiderna.
Tack för era svar!
Jag kanske äter för lite fastän jag inte tycker det själv :)
Äggmjölk har jag provat och det var inget som passade mig..
Babybell kan ju vara ett alternativ. Jag äter lunch på jobbet och sen inget förrän jag kommer hem vid 18, så det hade varit bra att ha något att äta som mellanmål.
Denna veckan ska jag prova att bara äta nötter i filen på morgonen och inte "småknapra", samt att äta mer mat, så får vi se om det hjälper.
Även om jag vet att LCHF inte är någon bantningsmetod så vill jag ju bli av med ganska många av mina kilon!
Själv älskar jag kokos och det är också LC, prova i youghurten, och gärna en klick av den feta varianten (10% - Milko har ekologisk).
Om du tål mjölkprodukter, så byt ut mot fetaste varianterna. Fil till turkisk youghurt (10%), gärna med en skvätt grädde i. Mums.
Jag tål mjölprodukter om man tänker laktos, men jag vet inte hur det funkar med LCHF, har bara hållt på i en vecka..
Men jag ska försöka dra ner lite på det med och se om det går bättre då. Men jag kan inte sluta helt för då vet jag inte vad jag ska äta… jag vill inte sitta och käka ägg o bacon på fikat på jobbet när alla andra äter mackor. Därför äter jag fil då.
Tack för era tips! Kokos har jag inte ens tänkt på!
Aha. Ja, mjölkprodukter i överflöd brukar stoppa upp viktnedgång - ifall det är vad man vill med LCHF. Hälsovinsterna kan nog infinna sig ändå, men har man diabetes bör man utesluta mjölkprodukter. Utom smör förstås, det funkar hur bra som helst. Är man väldigt laktoskänslig finns ghee (kokt och skummat smör) men det är ju inte aktuellt för dig.
Istället för fil på jobbet - ta turkisk youghurt. Ingen större övergång, ju.
Om ditt chokladsug kommer, vilket det kan göra när du går ner i vikt, så beror det oftast på att magnesium har följt med vatten ut ur kroppen. Ett billigt magnesiumtillskott 150 mg finns att beställa på nätet. Rekommenderas en dos på 300-450 mg till natten. Det finns de som äter betydligt högre doser. Man får diarré ifall man överdoserar, vilket ju är mindre behagligt. Men det är i alla fall inte farligt. Motverkar trötthet, sömnsvårigheter och kramper.
Gör en äggmjölk på morgonen (eller da'n innan) och ta med. "Krydda" med blåbär, hallon, vaniljfrön, kakao, kardemumma…..
Inga bestick behövs ens. Lätt som en plätt och du blir så mätt!
Sindri: så elegant du rimmar, du borde göra ett försök i tråden "OT - rimma på användarnamn" 
Sindri: jag har provat äggmjölk och jag tyckte det var direkt äckligt..men jag kanske ska ge det ett nytt försök med någon annan smaksättare, har bara testat kakao.