Kokosfett och viktpåverkan.
Med start idag lägger jag till 100g kokosfett (~850 kcal) varje dag.
Urval utgångar:
a) jag minskar spontant resten av mitt intag med 850 kcal. (-)
b) jag äter lika mycket som innan plus kokosfett. (+850)
c) kombination av a) och b) (+ 0-850)
d) b, men utan dålig förändring på vågen eller i spegeln. (?)
Startvikt (morgon) 76,7 kg.
Mätning varje dag följt av veckosammanställning.
Ska bli väldigt spännande att följa. Jag skulle även vilja se ett liknande test med någon som utesluter kaffe, och annars äter och dricker som vanligt.
Kaffe med gräddskvätten, eller svart kaffe?
#3 Svart kaffe.
#0 Mikaelj, jag kanske blandar jag ihop dig med någon annan fast jag fick för mig att du inte har fått någon viktförändring ens på vanlig LCHF. Stämmer det? I så fall kan det kanske vara svårt att, just med ditt fall som exempel, se vad kokosfett har för viktpåverkan?
Jag tror inte att kaffe enbart har någon som helst effekt på viktminskningen, i alla fall inte negativ. Jag har för mig att det finns rön på motsatsen. Gräddskvätten, däremot… Eller ville du få bevisat att viktminskning bromsas när kaffet tas bort, Blow?
#6 Jag upplever själv att kaffe gör att mina mått ökar, medan kokosfett gör att mina mått minskar. Jag har dock inte testat det noga, så det kan absolut vara inbillning.
Det finns ju undersökningar som visar att kaffe påverkar insulinkänsligheten, även om det också är mycket oenighet kring detta. Dessutom ska kaffe försämra näringsupptaget och riskera ökat Blodtryck. Det hade varit intressant, tycker jag, att noga studera vilken skillnad det ger (eller inte ger) att utesluta kaffe helt, men att annars äta och dricka som vanligt.
Mikael, det är en vådlig massa kokosolja det där. Rekommenderat är 3-4 matskedar per dag. Är det någon som vet om det finns någon orsak till att man inte rekommenderar mer? Någon fara? Palmformad frisyr eller hårdnad, hårig, brun hy?
Blow,
Visst har det skett en förändring, jag har ju gått upp i vikt!
(det om kaffe har säkert med dess centralstimulerande och kortisolpåverkande faktorer att göra)
lizaohman,
Det irriterar magen hos många, annars är laurinsyra oerhört nyttigt. Tillsätts i barnmat och finns naturligt i bröstmjölk.
Nä, jag tror inte heller att det är särskilt farligt med kokosolja även i större doser. Det kan bara vara lite besvärligt att få ner allt. Själv tuggar jag en liten bit då och då, det är gott. Jag ska göra ischoklad nån gång när jag är sugen på choklad också. Då lär man absolut få i sig mer än rek dos.

Ska bli spännande att följa din test, MikaelJ
#1 Att avstå från kaffe utan god anledning faller under rubriken kätteri.
Fabricati diem, pvnc!
Jag gjorde en äggröra som sög upp kokosfettet.
Direkt efter måltiden var det ingen fara att ha ätit massa kokosfett. Inte heller fyra timmar senare. Men tolv timmar senare, däremot. *ryser*
Så jag är lite tveksam till om jag skall fortsätta. Eventuellt någon annan källa, men nu var det specifikt kokosfett (med mct) som är intressant…
Tog du ALLT på en gång
Modig man…

"Men tolv timmar senare, däremot. *ryser*"
Det där lät illavarslande.
Kan du inte sprida ut kokosfettet under dagen?
Fabricati diem, pvnc!
jag har nog tagit kokosfett med äggröra - mellan 25-50 gr på en gång och inte upplevet något speciellt, vare sig genast eller senare.. och det har nog hänt att jag tagit äggen på kvällen med samma mängd kokosfett, dvs jag fått i mig mellan 50-100 gr på en dag. Utan reaktioner. Men inte allt 100 gr på en gång….
Man, född 1953, 166 cm lång, startvikt 94 kg
LCHF till och från sedan 2009. Nystart oktober 2017
Sockerberoende.

Mikaelj sitter du på toa nu eller???
Blir spännande o se om det blir någon förändring hos dig.
För mig gjorde kokosfettet varken till eller ifrån
Jag tar det i delar nu. 50g till frukost/lunch, och sen 50g till lunch/middag.

mikaelj: Fick du fart på magen eller blev du illamående eller vad? (Har man sagt A får man säga B.
)
"Every point of view is a view from a point."
Ja

Stackare både illamående och fart på magen
Först fick jag hög (120) puls, kallsvettig och illamående. På morgonen när jag vaknade mådde jag bara illa.
Jag undrar om jag kan ha fått för lågt blodsocker under natten. Det brukar ha den effekten på mig (fast då brukar jag få det kring 4-tiden på natten).
Mer info på http://www.heall.com/body/healthupdates/food/coconutoil.html
Det fins olika riktktlinjer hur mycket kokosolja man max vågar ta. En är 3-4 matskedar/dag, en annan är 1-2 matskedar. Själv klarar jag endast 1 matsked kokosolja per dag. Tar jag mer får jag migrän. Läste någonstans på kolhydrater i fokus (minns ej exakt var) där en kvinna berättade att hennes afrikanske man, som var uppväxt i en by i afrika, i sin tur berättat att det åts mycket kokosnötter i hans hemland men att vissa personer fick huvudvärk om de åt kokosnötter som var helt mogna. Dessa personer mådde bättre av kokosnötter som var nätt och jämnt mogna.
Det blev 75g totalt idag: 50g till frukost och 25g till lunch/middag.
Jag kände mig lite illamående och ohungrig men bestämde mig ändå för att äta dagens andra mål vid 19.
Du kanske skall testa att göra ischoklad? Att småäta tre bitar ischoklad med 40-50 gram kokosfett (och 10 gram choklad) är "lätt".
MimLan,
Det är inte att få i mig kokosfettet som är problemet. :)

#26 Det verkar inte vara något problem att få ur dig kokosfettet, heller.
Fabricati diem, pvnc!
I dagens frukost gömde jag 25g kokosfett i två ägg. Idag blir det kött till lunch, så jag undrar var jag skall gömma kokosfettet. Kanske dricka det rent.
Vilken kokosfett använder du?
Silverpaket eller Ekologisk?
Unilevers silverpaket och jag kommer troligtvis inte att köpa något annat under den här veckan.
(kallpressat har jag till yoghurt, dvs sånt jag inte steker)
Kan det vara en ursak att du mår dåligt att äta den billiga kokosfettet?
Jag mår aldeles bra när jag äter mina ekologiska.
Föra året var jag som utställare på Allt för Hälsa mässan i Stockholm. Jag sålde lite allt möjligt, inkl.kokosfett med. Hela dagen under 3 dagar hade jag inte möjlighet att gå iväg från monter för att få i mig mat. Så jag levde på kokosfett, endast på kvällen åt jag tillagad middag.'
Jag hade inga besvär att äta Ekologisk kokosfett. Tog en matsked då och då.
Det kan inte vara farligt att äta den silverpaket sorten men när man har hört hur margarin tillverkning går till tror jag inte att Unilever har snällare metoder när de tillverkar sina kokosfett.
Nej, jag tror att det handlar om att jag äter 100g. :-)
(jag har inga problem med bara några matskedar)
Men några matskedar hela dagen kan lätt bli över 100g, 
Sure. Men då är det utspritt. Problemet var att jag åt det på en gång. 33+33+33 hade säkert funkat -- 25+50 gick bra.

En period i somras drack jag ca 75-80 g kokosfett om dagen (det blev ju flytande i värmen). Tog en "hutt" på ca 40 g 2 ggr/dag ungefär som man sväljer medicin eller tar en snaps
Det gick lätt och smidigt. Hade inga som helst problem med att få i mig så mycket per dag. Inga biverkningar alls.
Det skall bli intressant att följa dit experiment!!
Hemligheten är att inte äta allt på samma gång, tror jag.
25 + 40 + 25 idag.

Om jag äter mer än 2 tsk per dag, fördelat på 2 ggr, så får jag halsbränna som inte är av denna världen…
Har det hänt något med vikten än?
"still lost in space and time"
Jag har inte vägt mig. Troligtvis inte. Skall försöka att klämma i mig mer mat/kokosfett… Får se om några dagar.
76,1 direkt på morgonen. Natten var tämligen otrevlig dock.
Framtida notering: ät inte kokosfett sent på kvällen.
Vilket av dina alternativ (a, b, c) gäller? Äter du mer, mindre eller är kaloriintaget +/-0? Och hur har du ätit kokosfettet? I äggröran på morgonen men resten?
Jag har också lärt mig att INTE äta kokosfett sent på kvällen. Livliga drömmar för mig iaf. 
Är intresserad att veta hur det går för dig med vikten!
76,5 precis, men då åt jag ganska mycket mat sent på kvällen igår.
Hittils ser det ut som a), och jag äter extra kokosfett närhelst jag kan det. Yoghurt + kokosfett, ägg + kokosfett. Fast jag får nog tänka om lite med när jag äter det, fick hjärtklappning och svettades igårkväll eftersom jag ätit både omelett och yoghurt inbäddat i kokosfett på kvällen efter träningspasset. :)
Ok.
Jag får hitta på andra sätt att få i mig kokosfett. Måste kanske börja med te och kokosfett igen men bara tanken ger mig rysningar…
Du klarar av att äta det skedvis också?
Kokosfett är helt smaklöst, så återigen, det är inga problem för mig att äta kokosfett…
Jag skiftar fokus på studien till att handla om att överäta fett i allmänhet, istället för specifikt kokosfett. Min mage klarar inte såna mängder.
Tänker fortfarande försöka få i mig en del kokosfett, huvuddelen av min extra mängd fett kommer istället nu att komma från smör. Förhoppningsvis kan jag då få i mig >100g extra/dag, faktum är att jag tänker sikta på betydligt mer än så, även om jag misstänker att för mycket smör också kommer få mig ganska illamående.
Men jag tänker offra mig för konsten och göra ett seriöst försök.
Diskussion om överätning och ketogena dieter på leangains.com

Ååå vad glad jag blir. Har precis börjar med lchf och mer eller mindre vräker i mig smör direkt ut paketet. Är dock mkt orolig att detta kommer leda till att jag ej tappar i vikt/cm utan istället ökar. Är inte överviktig men vill kunna njuta av att mina kläder sitt som de ska samt kunna använda de kläder jag har.
Har surfar runt på siten och läst en del, på vissa ställen står att om man äter för mkt fett så tas det inte upp av kroppen, (förutsatt att man skippar kolhydraterna). Detta har jag omedvetet medvetet tagit till mig. Önskar verkligen att det stämmer.
Kommer följa din framfart med stort intresse.

FettMartyren har börjat få ett ansikte eller, hihi du är för tokig.
Kram Luccy
Hu, det går inte att äta så mycket fett. Jag går omkring och är proppmätt precis hela tiden.
76,1 +- 0,1 kg morgonvikt.
76,9 morgonvikt.
Mens snart? :-)

Hur mkt får du i dig ´per dag?
50-75g skulle jag tro.

smör?
#49 Fluktuerar din vikt sådär under månaden menar du?
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
La grammaire est une chanson douce. /Erik Orsenna
Kokosfett och smör ihop. Utöver lite creme fraiche och majonnäs ibland.
Nja :) Det handlar nog mer om vad och hur mycket jag ätit dan innan.

Märker du några tendenser mot dina alternativ a-d? Eller är det för tidigt att säga?
För tidigt, eventuellt a).
Skriv gärna ut dina mätningar också.
Jag mäter bara vikten…
Tror midjemått vid var naveln ~86 cm, midjemått under naveln ~80 (eller var det 83?). Smalare än 80 kan jag inte bli utan att skrapa av höftbenet.
Ok. Intressant att du blir så mätt på smör och kokosfett. Jag har inte upplevt några problem eller särskild mättnad av att äta/dricka upp till 125 g per dag. Om en sådan mängd räknas till att överäta fett, så visar mitt test på d).
Kokosfett mättar bättre än smör, för mig.
Äter jag mycket kokosfett till frukost äter jag oproportionellt mindre mat resten av dagen. Som att fett ger mer mättnad än vad den faktiskt borde sett till energin den ger.
Lunch igår:
Massa smör i stekpannan. Ännu mer kokosfett. Hacka i lite ost, fritera.
När jag skulle äta av osten märkte jag att fettet smakade knäck! Jag trodde inte att den låga laktoshalten i smöret skulle märkas. God smak. Faktum är att det var så gott att jag åt det som en soppa. Folk tittade lite suspekt på min tallrik.
----
Jag undrar om stora mängder fett gör något konstigt med kroppens sockerreglering: magen full med mat (fett töms långsamt), men inte så mycket protein (= saker att bygga socker av). Lurades kroppen till att tro att det fanns mer näring i kroppen av det fanns? Kände mig först hungrig, som sedan snabbt övergick i snurrig och lite lätt illamående…
Nåväl.
Fick i mig lite mat hemmavid och sedan var allting som det skulle! Om det nu är som det skall när man vaknar kl. 3 efter fyra timmar sömn…. fast å andra sidan kan jag gå hem tidigare från jobbet idag! :-)

Just det här med att fett smakar knäck har jag märkt ett par gånger. Väldigt udda. =)
#60 knäcksmak har jag aldrig märkt, men vi diskuterade en sak här på jobbet. Med tanke på lauringsyran i kokosolja och din erfarenhet av att det kanske är så att man håller sig mätt längre på kokosfett - kan man tolka det som att vi är särdeles väl anpassade till detta fett, d v s att palmer funnits med i vår kost sen urminnes tider? Att det finns palmer i Afrika idag, det vet vi ju förstås. Mycket intressant, att en del håller sig oproportioneligt mätta på just kokosfett. Jag är också en av dem. Går så bra så bra att sleva i mig det till frukost och så står jag mig, ifall jag måste, fram till lunch.
Ett högt intag av palmsyra skyddar mot diabetes (källa: Fredrik Nyström i "Super Size Us", se kostdoktorn.se).
…även om palmsyra inte är samma sak som palmolja/kokosolja, så känns det roligare att skriva så. :)
Går så bra så bra att sleva i mig det till frukost och så står jag mig, ifall jag måste, fram till lunch.
Uj, jag pratar om frukost till eftermiddag snarare. :)

#63: Fast om anpassningen till kokosfett följt med oss, trots många år på kost som inte innehållit kokosfett - då borde ju anpassningen till andra växter också följt med. (För vi var väl mest växtätare från början.)
Internettan,
Hemligheten ligger i de patenterade stjärmönst…
Ahem.
Hemligheten ligger i att kokosfett består av mättat fett, som är helt stabilt i kroppen. Vidare har de specifika sorterns mättade fettsyror bra egenskaper i kroppen.
I alla andra växter, däremot, hittar du fleromättade växtfetter. De är instabila och härsknar lätt -- funkar inte alls i 37C, och är hela anledningen till att vi inte är anpassade till dem.

#66: Jo, jag är helt med på att mättat fett är bra för oss, att vi är anpassade till detta sorts fett.
Men jag bara fastnade vid lizaohmans resonemang: "kan man tolka det som att vi är särdeles väl anpassade till detta fett, d v s att palmer funnits med i vår kost sen urminnes tider?"
Jag trodde mer att vi anpassat oss till det mättade fettet genom den animaliska kosten. Och då går det förstås bra att äta kokosfett också. Och det är ju inte otroligt att vi ätit kokosfett i "urtiden" - men vi måste ju haft ett enormt glapp i intaget av detta födoämne vilket gör att jag inte kan se att vi skulle vara anpassade till just kokosfett av lizas anledning.
Dessutom - vad jag förstår åt vi från början mest växter - och då borde vi kanske också ätit en del fleromättat fett på den tiden. Men vi har "anpassat bort" detta senare. Det har inte automatiskt följt med.
Det är så jag tänker. Lite onödigt petigt - det spelar ju ingen roll egentligen. Men jag kan inte hjälpa att jag fastnar i detaljer. Allt måste stämma, annars fastnar jag i mina tankegångar. 
Växter innehåller minimalt med fett, varför det är så farligt med vegetabiliska oljor -- vi är inte anpassade till de mängderna omega 6.

Okej, det har jag aldrig tänkt på. (Fast nötter då?)
Efter säsong. Som frukt & grönsaker.

Fast egentligen pratar vi om olika saker nu.
Oavsett vad vi åt från allra första början (i Afrika?, antagligen mest växter sägs det ju) så äter vi inte så idag. Eftersom vi anpassat oss till annan kost. (Eftersom det inte fanns växter i så hög grad året runt längre. Eftersom det inte fanns kokosnötter heller.)
Varför skulle vi då vara anpassade till kokosfett av just den anledningen att vi ätit det sedan urminnes tider? För vi hade väl inte med oss en packe kokosnötter när vi flyttade till norden, som räckte i några miljoner år?
Det var där vi fastnade. Anledningen till varför vi mår bra av kokosfett. Jag ifrågasätter inte att vi gör det, bara resonemanget i inlägg 63,
#58 Vill du alls gå ner i vikt eller handlar det mer om att hålla vikten stabil alt. öka i vikt med större muskelmassa? Jag är nog lite osäker på vad du studerar.
Detta med hjärtklappning och liknande känns intressant, eftersom det kanske säger en del om hur du reagerar på stora mängder kokosfett. Viktförändringarna tycker jag är svårare att tolka.
Handlar utgång a) om att vilja reducera kolhydratintaget till förmån för fett? Märker du hittills någon skillnad i kaloribehov?
a) handlar inte om att vilja någonting, jag bara observerar vad som händer och försöker inte styra resultaten någonstans. Det enda jag gör är att äta så mycket kokosfett som möjligt.
Jag vill se vad som händer med min kropp, mitt humör och min hälsa.
För att förtydliga: växter som raps innehåller ytterst små mängder fett, och för att få i dig lika mycket rapsolja genom växten som du får genom en halv deciliter från flaskan måste du äta ett flak med raps, om inte mer.
Alltså har vi aldrig ätit växtfett förrän det började förädlas, med påföljande problem (obalans omega 6).
Undantaget är kokosfett, eftersom kokosnöten naturligt har mycket fett i sig.
Jag har ju upptäckt att jag absolut inte får äta kokosfett för sent för då blir det halsbränna och i värsta fall kräkningar under natten. 
Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

#73: Det låter förstås helt logiskt. Jag är med där.
Japp…
Undrar om det beror på för lite kolesterol (för att ta upp fettet), för lite galla eller om fettsyrorna i sig (längden) retar magen?
Eller är det att det sänker blodsockret så man blir illamående av den höga dosen glukagon? Det sägs ju vara bra för diabetiker för att "kontrollera blodsockret", även om jag aldrig lyckats hitta varför det är bra och på vilket sätt det verkar.
Hittade det här:
Indeed VCNO has a substantial effect on blood sugar levels. My wife and daughter (both have type 2 diabetes) measure their blood sugar levels at least three times a day. When they eat the wrong foods and their blood sugar levels get to 80-100 points above normal, they don't take extra medication, they take 2-3 tablespoons of the coconut oil directly from the bottle. Within a half hour their blood sugar levels will come back to normal.
samt det här:
The Cure for Type II Diabetes - intessant om kanel (insulinlikt?), kokosfett och lite annat.
nånstans har jag läst att man INTE ska äta kokosfettet som är i den silvriga paketen i affärerna,men vart läste jag det…??
*tänker*

hur går det för dig, har du märkt ngn skillnad?
#79 Hejsan du!
Jag har verkligen försökt, men haft svårt att få plats med mer fett i min mat. Det blir liksom bara några små klumpar här och var, så jag kan utan vidare säga att a) är vad som hände. :-)
Får nog omforma mina mål lite…

okej :) och vikten låg kvar på ca samma lr?
Mm.