Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-recept-på-bröd-och-brödbaserade-rätter
Läst 2792 ggr
linneaennil
0

Fetaost-snacks

Okej, här kommer ett väldigt oseriöst - men gott - recept!

Jag gjorde ett litet experiment i morse eftersom jag var så sugen på något chipsliknande. Detta resulterade i ett antal jättegoda små kex som jag verkligen vill rekommendera:

(Inga exakta mängder)

1 paket fetaost
2 dl fibrex
2 msk fiberhusk
200 g smält smör 
2 msk mascarpone
Kryddor (jag använde örtagård, oregano, timjan och salt)

Mixa ingredienserna. Smeta ut degen på ett smörplåtspapper och sätt in i ungen. När den är klar, låt svalna och skär sedan små (eller stora) rutor och ÄT!

Ugnstemperaturen är jag inte helt säker på eftersom jag ändrade den lite själva under tillagningen. Men jag skulle  tippa på att 150 grader kan vara lagom. Håll koll på degen, och ta ut den innan den bränns bara! Höhö.

Den som tror sig veta allt

vet inte särskilt mycket

magma
0

Det fungerade alltså med så mycket smör i receptet? Iband saknar jag något att lägga brien på, ska nog ta och prova detta vid lämpligt tillfälle… Tack för tipset!

sheepdog
0

det lät gott, älskar ju fetaost själv! men ett paket fetaost är VÄLDIGT diffust tycker jag! Vilken sort använde du?

linneaennil
0

#1 Det blev väldigt flottigt, så möjligen skulle man kunna dra ner lite på smörmängden. Men det funkade i alla fall. Skrattande

#2 Jag använde vanlig zeta.. Minns inte hur många gram det brukar vara, men det var ett normalstort paket i alla fall!

Den som tror sig veta allt

vet inte särskilt mycket

kaisakavat
0

Bokmärker! 

Måste bara få tag på fiberhusk var det nu placeras på affären. Men det fixar sig!

Saknar också nåt "kex-aktigt" ibland och det här blir bra!

savonit
0

Bland helsokost oftast

kaisakavat
0

Tack savonit! Men jag skrev ju fel - det skulle ju vara fibrex! Förvånad

ella55
0

Tack för tipset!  Glad