Vi som gillar sushi
men avstår eftersom det är ris i har det varit ganska synd om.
Tills nu!
Jag finhackade ett litet halvt blomkålshuvud så det blev risstorlek, körde i micron ca 4 minuter med lite vatten i bunken. Hällde av vattnet och lät riset kallna. Jag blandade i vinäger sötat med lite splenda och sa till min förvånade man att använda det i åtminstone en rulle med seaweed. Det blev jättegott!! Det var inte lika klibbigt som ris så det höll inte ihop lika bra men min rulle blev tre och doppade i soja så smakade det himmelskt!
Med sockerfri japansk majonäs på/till så var det ännu bättre!
aswedishsmorgasbord.com

wohoo!!!!.. *jag ska nog gå och köpa lite fisk nu tror jag*
och lite blomkål (bokmärker)
äälskar sushi, och har saknat rullarna..

Nämen människa vad fiffig du är!! har också bokmärkt, det här lät ju fantastiskt trevligt och bra!:)
Men hörni! Jag glömde berätta att i blomkålen tillsammans med vinägern blandade jag en plutt (ganska stor) majonäs för att hålla ihop det hela.
aswedishsmorgasbord.com

Jag brukar göra en snygg "sushisallad" när jag blir sugen. Lägg upp bitar av lax eller annan fisk, bitar av paprika, purjolök och avokado på ett fat. Klicka ut philadelhpiaost över. Doppa i soya/wasabi. Och glöm inte gari! Mmmmm… jag saknar inte riset ett dugg.
Mums. Smart!
En del gör låtsassushi med keso i men det här låter ju intressantare. Undrar om man kan använda äggvitor till samma sak. Det var någon som föreslog smulstekta väggvitor som alternativ till ris som tillbehör till mat.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
La grammaire est une chanson douce. /Erik Orsenna
Jag har för mig att du skrivit att din man är kock?? Jag skulle i alla fall aldrig våga mig på sushi - men jag märker ju att det finns en del matbegåvade medlemmar här!
#5 det var jag som som la in äggviteröra-receptet. Det behövs klibbigt "ris" för sushi, annars håller det inte ihop. Det är i sånt fall bättre att göra en tamagoyaki av vitorna, skiva den i bitar och lägga fisken på. Enklare är att skippa riset helt och bara äta påläggen. Fast då kan man ju inte kalla det sushi, eftersom det är riset som är själva sushin.
#7 Det är naturligtvis en bra idé.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
La grammaire est une chanson douce. /Erik Orsenna
Jag älskar sashimi, dvs rå fisk utan ris. Dessutom får man mer fisk när man inte måste ha ris till!
/Millis 🎈
Min blogg läser du här.
Fat is your friend. (David Perlmutter)
Varken sushi eller sashimi är synonymt med rå fisk.
Damn vad jag saknar sushi…
Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

Jag älskar sushi! Den snabba fixen vid sushi-abstinens är avocado med sesam/wasabi-krydda på. Har inte varit så desperat att jag gett mig på nåt annat ännu, men annars får jag väl testa sashimi :)

Min son har en sushi-bar och det är världens godaste sushi…. jag var faktiskt där och åt förra helgen. 
Och det var såååååå gott!
Får testa med blomkål!

Jag fuskade m. 3 sushibitar idag… Trillade i buffeträsket…
Sushi är underbart! Måste testa detta!

åhh!! jag har ju wasabipulver!! och avokado!!!.. *springer in i köket*
#10 Vad det betyder bryr jag mig inte om. Det är väl inte nödvändigt att märka ord. Det säljs som sashimi, det räcker för mig!
/Millis 🎈
Min blogg läser du här.
#17 Försöker du rätta mig med svenska wikipedia? Sashimi behöver inte vara fisk vilket du till och med kan läsa på din wikipedia-länk.
#16 Jag märker inte ord utan rättar ett felaktigt påstående från din sida.
Jag nöjer mig med sashimi. Det är asgott, om man bara gör själv eller hittar till rätt uteställe
raphanus
sajtvärd på Språk iFokus
medarbeider på Karbohydrater iFokus
Men snälla JAUS!
Vad har du fått för dig egentligen? Vad menar då du att sashimi är om det inte är rå fisk och annan sjömat?
Jag hävdar fortfarande att du märker ord. Detta utan att komma med en förklaring på vad du själv menar att det betyder.
Den betydelse som sashimi ursprungligen hade i Japan är ju helt annorlunda mot den betydelse som vi i västvärlden lägger i ordet idag. Men det betyder inte att det är fel.
Jag vill i alla fall hellre ha sashimi än sushi också i fortsättningen. 
/Millis 🎈
Min blogg läser du här.
Men lilla gumman!
Sashimi betyder stycket kött och kan var fisk men även skaldjur, bläckfisk, groda o s v. Inget av dem djuren är fiskar.

Spela roll vad den exakta betydelsen är! Var det någon som inte fattade vad hon menade?
JAUS: du är inte så lite överlägsen du.
Enligt de japanska kockarna på vårat sushi hak är det fisk. Inget annat av den enkla anledningen att skaldjur såsom krabba, räkor, musslor och hummer vanligvis äts kokta. Per defintion så är det alltså inte sashimi.
Dessutom så: The word sashimi means "pierced body" INTE 'stycket kött' som du hävdar. (http://en.wikipedia.org/wiki/Sashimi) Kunde inte låta bli eftersom jag vet att du inte diggar wikipedia.
Kanske skulle passa med lite ödmjukhet i en forum somman nte är så hemma i.
http://www.audioenglish.net/dictionary/sashimi.htm
http://www.britannica.com/EBchecked/topic/524710/sashimi
Tillåt mig även: (från http://www.sushifaq.com/sushi.htm#types)
What is sashimi? (How to make sashimi sushi at home)
Sashimi is raw fish served sliced, but as-is. That means no rice bed or roll, but it is often served alongside daikon and/or shiso.
Sashimi is often cut in different ways to enhance the appearance of the fish. Hira zukuri is the standard rectangular shape cut. A thinner cut is called Ito zukuri, and is often no more than 1/16 inch thick. The thinnest, called Kaku zukuri is paper-thin and is often presented in a pattern.
aswedishsmorgasbord.com
Vad det än heter så är det väldigt gott.
http://www.winthers-skafferi.se/

lol at teh nerdrage # 10

Jag har aldrig testat sashimi men jag måste nog göra det nu ;)
Är margarin och smör samma sak också? Eller är det att märka ord om säger att margarin är margarin och inte smör? Lättmargarin kallas ju till vardags för smör så det kan ju inte heller vara fel, eller?
Maskinöversatt citat från japanska wikipedia:
"Summary
Vice food (if the fish is "up"), 6 textiles (of 6000 known as) and radish that, lobar (?JISO), vegetables and HAMABOUFUU often add the seaweed and TOSAKANORI and seaweed. Also, horse sashimi, sashimi chicken, liver sashimi, sashimi jelly, bamboo shoots, and dried bean curd raw vegetables and meat, and vegetables, even non-seafood and sashimi dishes that keep the slices of life there is."
Sist jag kolla upp det så var iallafall varken hästar eller kycklingar, fiskar.

Ett gott sushi-inspirerat recept:
Blanda ca 1 msk wasabipasta med ett paket ph-ost (smaka av)
Kleta ut röran över fyra laxfiléer som du saltat och pepprat. Strö över hackade nötter
In i ugnen.
Jag brukar servera detta ihop med en krispig sallad av isbergssallad och olivolja.