Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-livsmedel
Läst 8418 ggr
Bengt-Olov
0

Att välja tonfisk

Hej! Tonfisksallad (utan sallad, men desto mera ägg) har blivit lite av en favorit här hemma, ja, eller framförallt egentligen att ta med när man ska bort…

Jag har under lång tid undrat hur det kan vara så stor skillnad på PRIS mellan olika tonfiskmärken. Vi talar konservburkar här nu… Inte förrän häromdan, tog jag i det där. Stod och valde mellan ett märke på 185 g. för 7 kr, och ett på 200 g. för 17 kr. Ganska stor skillnad, eller hur!?

Fakta (enligt innehållsförteckningarna):

Euroshoppers på 185 g. för 7 kr., innehåller 33 gram fett, 18 g. protein och 1 g. kolhydrater. Ja, således 52 g. torrfoder av fisk s.a.s. (100-33-18-1), och 48 g. vatten, väl!? 

Icas eget märke på 200 g. för 17 kr., innehåller 1,5 g. fett, 25 g. protein och 0,5 g. kolhydrater. Ja, således 27 g. torrfoder av fisk s.a.s. (100-1,5-25-0,5), och 73 g. vatten, väl!?

Vilken ska man välja!? Utifrån denna "rena fakta", torde det väl definitivt vara det billigare märket, som trots sitt mycket lägre pris, innehåller mer torrfoder…

Naturligtvis kände jag mig tvungen också att rådfråga ett affärsbiträde. Enligt honom var/är den stora skillnaden mellan märkena BEFOGAD. Icas eget märke innehåller rena filéer av fiskens bättre delar, medan det billigare märket innehåller bara "sylta" - avskrap från lite olika delar från fisken, sas det…

Är den näringsmässig betydelsen när det gäller från vilka av fiskens olika muskelgrupper fisken tas s.a.s., av så stor betydelse, att det finns anledning att tro att de fina filéerna är så mycket bättre av den anledningen!? Kan det inte t.o.m. vara så att "AVSKRAPET", som tydligen har fått med en helt del FETT också, är mycket bättre!? Ja, då gäller det väl förstås att fisken behandlats så bra, att dess sköra fettsyror har klarat sig rätt bra också, fram till konsumtion. Frågan är i så fall - har de det!?    

En fråga som jag OCKSÅ skulle vilja ställa i sammanhanget, är vad ni anser om tonfisk på konservburk rent allmänt. Ja, och hur bra är fångstmetoderna!? Det står på båda märkena att att fisken fångats med metoder som inte skadar delfiner. Ska man lita på detta, och finns andra viktiga aspekter att tänka på här, än enbart just detta!?

Wildrat
1

Har ingen koll på etiken eller miljön när det gäller denna fisk men däremot att billighetsmärken ibland kan vara mycket bättre än dyrare.

På den tiden jag åt gröt så hade jag äppelmos till och köpte då Euroshopper eftersom den innehöll mer äpple än alla andra. De dyrare var nästan bara socker och stabiliseringsmedel, det billiga var som äppelmos man gör hemma, mosade äpplen med lite sötning.

Billigt är inte alltid detsamma som dåligt…

Bengt-Olov
0

JÄKLAR! Öppnade precis det billigare märket. Det var en med OLJA jag fick med hem… Rynkar på näsan (Så typiskt mig! Tittar noga så att jag tar rätt grejer - så blir det fel lika förbannat…) Det kan väl kvitta för måltidens skull här - men min JÄMFÖRELSE ovan skiter ju sig därför… Får väl återkomma sedan jag varit på affärn och handlat på nytt… Ja, fast kom gärna med kommentarer till allt det här ändå, så länge…

Magica1970
0

Jag föredrar den i olja (tonfisk i vatten smakar inget hur jag än dränker in den med smör), men jag häller innehållet i en sil och låter det rinna av.

Bengt-Olov
0

# 2: Inte undra på föresten att märkena skiljde så stort på FETT… Skäms Skrattande

# 1: Kör förmodligen på det billigare alternativet i fortsättningen här - om ingen ger sig till känna och på ett övertygat sätt förklarar att det faktiskt ÄR en stor skillnad på fiskköttet mellan de två märkena…

# 3: Olja eller vatten, är ju också en återkommande fråga. SMAKEN var en ny faktor för mig här, som du pekar på. Ja, att det skulle skilja så mycket i SMAK. Hm, kan inte direkt påstå att jag tyckte den med olja smakade så mycket mera än den utan, som jag brukar köra med. Å andra sidan kanske det berodde på att jag hällde ut det mesta av olja… Skrattande Tror väl inte den där oljan är så bra!? Å andra sidan så kanske fiskens fettsyror konserveras mycket bättre, om oljan FINNS, att det av DEN anledningen är bättre med olja, men att man kanske - som jag - bör hälla ut det mesta!? Ja, eller hur ser ni på detta!?

Raring
0

Jag äter inte tonfisk på burk, det luktar kattmat för mig. Men om man köper fisk och vill välja bra saker (mer än bra näringsfördelning) ska man leta efter MSC-märkningen. Hittar man inte den är KRAV också bra förstås.

Om MSC från deras egen site: Om MSC

Fisk och skaldjur är viktigt för miljontals människor. Problemet är att våra hav har blivit allvarligt överfiskade. Om inte åtgärder sätts in kommer några av våra favoriter kanske att försvinna från fiskdiskarna. Det är inte bara middagsmaten som är i farozonen: överfiskning skadar både fiskindustrin och världens marina miljö.

MSC är en oberoende, global, icke-vinstgivande organisation som startats för att finna en lösning på problemet med överfiskning. Vi etablerades 1997 av Unilever som är världens största inköpare av fisk och skaldjur, och den internationella naturvårdsorganisationen WWF, Världsnaturfonden. Sedan 1999 är vi helt oberoende av dessa båda organisationer och idag stöds vi av ett stort antal välgörenhetsorganisationer och företag runt hela jorden. Det tog oss två år att utveckla vår miljöstandard för uthålligt och välskött fiske. Den formulerades efter världsomfattande rådgivning från vetenskapsmän, fiskeriexperter, miljöorganisationer och andra med stark drivkraft att bevara fiskbestånden för framtiden.

Vi belönar ansvarsfullt fiske med vår tydliga blå märkning. Om du är oroad över de miljömässiga och sociala konsekvenser som överfisket medför kommer du i framtiden att kunna välja allt fler produkter som blivit testade mot vår miljöstandard och fått märkningen som ett bevis på att de uppfyller kraven. Vår märkning är garantin för att produkten kommer från ett välskött fiske och att den inte bidragit till miljöproblemet med överfiskning.

Vi har tre kontor på olika håll i världen och arbetar tillsammans med andra som är engagerade i att säkerställa en uthållig framtid.

korseett
0

va får ni välja tonfisk? i mina butiker har de bara sitt eget märke tyvärr

Halvdansken
0

Jag äter inte tonfisk enbart för att jag inte gillar fångstmetoderna. Det där med att delfiner och andra djur inte fastnar i näten tror jag inte på. Så det är min protest.

Tror ni att firmorna darrar i knävecken nu? Tungan ute 

Ja, ja. Jag protesterar i alla fall!!

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Johanna-Soderlund
0

Billig tonfisk smakar ibland ganska illa, misstänker att den är lite gammal.

Jag köper hellre ICAs dyrare sort, den smakar fräscht och väldigt gott.

Uttelille
0

Ja, det är verkligen skillnad på smak tycker jag. Den dyrare är godare av de sorter jag provat.

Bengt-Olov
1

Jag har aldrig ätit någon tonfisk som jag tyckt smakat illa. Hm, har jag så taskiga smaklökar!? Jag tycker skillnaden knappt är märkbar, mellan dyra och billiga märken. Beror på vilka märken man jämför, gissar jag… Fler synpunkter!?

# 5: Hm, har multinationella UNILEVER tagit initiativ till någonting, så känns väl detta istället minst sagt SKUMT, även om det hela till SYNES verkar sunt!?

Sugiyama
0

Jag köper Coop x-tra och euroshoper till hundarna och den luktar inte så gott tycker jag. Ska jag äta själv blir det Abbas. Jag tycker den billiga smakar lite härsket helt enkelt.

Raring
0

# 10

jag vet inte… det är säkert en del i Unilevers försök till "greenwashing" och CSR-arbete (corp. social responsibility). Jag tror inte att unilever är alltigenom onda jävlar, men stora företag blir gärna väldigt fokuserade på pengar och siffror och tappar verklighetsförankringen med gräsrötterna.

Det behöver inte vara så att Unilever gjorde mer än sponsrade starten av MSC, men att det var WWF som stod för utformning och idéer.

Har hört mycket bra om MSC och andra certifierade märkningar under min utbildningstid, samtidigt som man naturligtvis kan vara skeptisk till sånt också ("Ideologin och pengarna bakom kostråden"…) De bästa märkningarna är ju de som är tredje-part, såsom KRAV och Svanen. ICAs "i love eco" är väl ett exempel på en grön marknadsföring men inte så mycket annat. Man kan som konsument inte göra precis ALLT, någonstans och någongång måste man lita på andra.

fenixthebasketcase
0

Jag köpte tonfisk för ett tag sedan av märket "pride" och uhh vad äckligt! Smuligt, torrt med konstig bismak.

Nu för tiden köper jag bara Abbas egen tonfisk, som innehåller fina ljusa fileer. Prides är så otroligt mörk och grå Förvånad

ikna
0

Jag har provat många olika fabrikat med tonfisk, både i olja och i vatten och kommit fram till att ICAs tonfisk i vatten är bäst och godast och ser mest aptitlig ut. Så jag köper aldrig mer någon annan på burk Glad, men färsk tonfisk däremot… köper jag så ofta plånboken tilåter! Flört

Johanna-Soderlund
0

Euroshoppers billiga tonfisk brukar iofs vara ganska bra. Willys kommer jag aldrig mer köpa, den har varit riktigt äcklig flera gånger.

Bengt-Olov
0

OK, ABBAS och Icas märken, som är DYRA, får bra betyg. Av de billigare, så ratar vi Pride - men KANSKE väljer Euroshopper!?

Vatten eller olja då!? Väljer vi olja för att den bevarar fisken bättre, men häller ut det mesta, då oljan ifråga innehåller en massa onödig Omega 6, och säkert inte är så bra i övrigt heller!? Ja, eller tar vi med vatten!? Glad

ikna
0

Jag tar med vatten, eftersom jag inte tror det är någon bra kvalitet på den oljan som används.

Magica1970
0

Jag tar med olja, låter den rinna av i en sil så mycket det bara går. Coops tonfisk är också ok tycker jag. Däremot var det ett snedköp med Abbas salladstonfisk (fanns ingen annan och jag hade inget med mig till lunch), den var jätteäcklig!

Lottar8
0

Vi gillar Lidls Nixe tonfisk bäst. Supergod verkligen, både med olja o vatten är goda.

Pasi
0

B-O Lika löser lika har du hört talas om!?

De fina fiskfetterna blandas med de dåliga från oljan, så när man häller av detta så går massa nyttigt omega-3fett förlorat samtidigt som en hel del dåligt fett blir kvar i fisken. (bara kolla i finelis databas)
Jag väljer isället antingen tonfisk o vatten, burkmakrill eller färsk fisk

Anders-S
0

ICA har djupfryst tonfiskfilé, eget märke. Den gillar jag! Fast köper bara när de har extrapris. Den är inte billig.

Besika
0

Jag köper bara tonfisk i BIT, annars smakar det skunk!

Go-D
0

En del burkar innehåller bara mosig kattmat och smakar inte alls bra, medan andra har hela goda bitar som man får mosa själv om man vill. Jag köper med olja men häller ut den, dock inte genom sil så ganska mycket blir väl kvar i alla fall.

missaz
0

De billiga tonfisksorterna smakar enligt mig illa! Det ska vara tonfisk i vatten i BITAR, inte det där snuskiga skrapet! (inte för att jag anser att just skrap skulle vara så äckligt, utan för att jag tycker det smakat illa de gånger jag provat).

ABBAS är min favorit.

Bengt-Olov
0

Tack för alla tips och kommentarer! Särskilt Pasis, om att tonfisk på burk bör köpas med vatten i, då oljan - om man häller ut denna - tar med sig Omega 3 från fisken…

lizaohman
0

Jag hittade djupfryst tonfisk i kotlettstora bitar och blev så lycklig. Billigt var det också! Tyvärr fanns en  fadd bismak, så jag tror det var undermålig kvalitet (läs: gammal). Aldrig mer.

Internettan
0

#20, 25: Håller med om att tonfisk i vatten är att föredra. Jag tittade på ett matlagningsprogram (eller om det var Anna Skippers Du är vad du äter) på TV för några år sedan, och där var ett inslag om att steka lax. "Experten" som verkade kunna detta sa att det faktiskt var bättre att steka laxen i smör än i olja eftersom oljan "drog ut" de nyttiga fettsyrorna.

"Every point of view is a view from a point."

Magica1970
0

"Särskilt Pasis, om att tonfisk på burk bör köpas med vatten i, då oljan - om man häller ut denna - tar med sig Omega 3 från fisken…"

Det är en bra anledning till att välja den i vatten istället. Ska göra det hädanefter :)

MariaTherese
0

Ska oxå börja köpa den i vatten, man lär sig nåt varje dag Glad

Anders-S
0

#26 Fleromättat fett härsknar fortare än mättat fett så lagringstiden för fet fisk är alltid begränsad även som fryst.  Gäller även t.ex. makrill.  Huruvida det finns något omega-3 kvar i konserverad tonfisk som lagrats länge är tveksamt.

När jag köpt ICA:s eget märke med fryst tonfisk har den smakat fantastiskt bra.