Fru Filur - Nya upplevelser
Så… Dags för den tredje ego-tråden, alltså skrotas nu "Fru Filur - I andra andningen", men jag plockar upp temat med vad jag har vunnit hitintills på min LCHF-resa, några är samma som i förra trådstarten, men det har blivit ett par nya tillägg också…
Jag snarkar mindre
Tuttarna är det som sticker ut mest ; inte magen
Jag känner mig gladare på något sätt ; jämnare i humöret och kan ta motgångar på ett bättre vis
Piggare
Mindre ont i mina krånglande leder
Jag ser fram emot träning istället för att se det som ett nödvändigt ont
Jag har krympt ; nu minus 10 kg sedan starten, utan en enda sekunds uppoffrande, hunger eller sug
Jag kan vara öppen med att jag utesluter kolhydrater, och förklara varför (men väljer samtidigt vilka krig jag ger mig in på, ibland låter jag kolhydrat- och margarinmaffian hållas och nöjer mig med att tycka synd om dem)
Jag kan begränsa synderna ; jag har lärt mig orden "tack, men nej tack" eller nöjer mig med en liten smakbit om jag ändå känner att jag vill ha
Jag har fått ett sundare förhållningssätt till kost och viktminskning
Jag väljer medvetet mina avsteg och tar konsekvenserna utan ångest
De tidigare ofta återkommande migränanfallen är allt mer sällsynta ; endast ett rejält anfall på ett drygt halvår till skillnad från kanske ett par i månaden tidigare
Hets/ångest-ätartsymptomen lyser med sin frånvaro
Friskare! Drabbad av en enda förkylning som till att börja med inte blev särskilt allvarlig och som dessutom gick fort över, allt detta medans folk omkring mig däckat i magsjukor, influensor, ögonflussar och bihåleinflammationer.
Jag upplever en udda känsla! Mina händer är inte längre mina egna, när jag böjer in fingrarna är det något som sticker i handflatan!? Naglarna är fortfarande korta, men så mycket, mycket längre än vad de varit på trettio år. Jag har alltså börjat sluta bita/riva på naglarna. Varför vet jag inte riktigt ; men en samlad teori är att jag
- Blivit lugnare och mindre nervöst lagd med LCHF
- Näringsriktig mat har gjort naglarna hårdare och mindre benägna att gå sönder = mindre behov att riva/bita av dem
Upptäcker gång efter annan ställen på kroppen som blivit mer vältrimmade (förvisso ställen som kanske inte syns så mycket ; typ kring fotleden men det visar att det går åt rätt håll)
Tjänstehjon åt Bröderna Bus
Vilken härlig lista! Fylld av insikter!
Den kan ju användas som en Affirmations-lista för Lchf'are!
Congrats!
Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge." /Pearl Buck ♥· Medarbetare på Healing
Det är så roligt att få läsa om andra människors framsteg och förbättringar! Tack för att du delar med dig!
Hoppas att det kommer fortsätta att gå bra för dig!
Framgång! Jag har ställt krav! Vågat vara obekväm!
Jag bodde på hotell i veckan, och till frukost hade jag för avsikt att få äta en liten, liten brödbit med gott pålägg på, men ser till min avsmak att det enda som finns i form av mack-klister är Lätta. Haffar en ur serveringspersonalen som först är mycket förvirrad till att förstå vad som är margarin respektive smör men till slut kommer vi fram till att de har bregott (så varför i hela fridens da'r har de inte båda sorterna framme från början kan ju vän av ordning fråga sig!?) som hon till slut hämtar… Mmmm, gott! Liten brödbit med 2 paket bregott, tre ostskivor och tre skinkskivor…
Kvällen innan hade jag dessutom förvirrat annan serveringspersonal med min beställning av pepparstek med persilje- och vitlökssmör istället för potatis, och det gick alldeles utmärkt, så måltiden blev en redig bit kött, ugnsrostade grönsaker, pepparsås och så smöret… *mums*
… jag har blivit luuuuuraaaaad…
Japp, dock inte av någon ful kvinna från Arboga, utan av en innehållsförteckning.
De små fulingarna (producenterna alltså) har börjat ange energiinnehåll i "portionsstorlek" så när jag stod i affären och läste på gurkburk efter gurkburk blev jag blålurad ; "wooho, bara 6g kolhydrater, den tar vi!"
Vid gårdagens middag så läste jag lite mer på burken i avsaknad av annan lektyr ; och vad ser jag !? Först är det angivet energiinnehåll per 100g och sedan "per portion", och eftersom jag alltid läser innehållsförteckningen bakifrån blev det ju de siffrorna jag läste. I själva verket var det 20g per 100g och inte 6. *lång näsa*
Ok, nu ser jag det väl inte som nåt jätteallvarligt egentligen eftersom det inte är så att jag tokmular i mig inlagd gurka, men det retar mig att jag gick på den enkla!
*mental notering* på att läsa ännu nogrannare framöver
Läget i övrigt… Pja… Morgondagens officiella vägning riskerar att bli den första månaden sedan juni-08 som vågen pekar uppåt eller i alla fall inte nedåt. Det synes vara en envis platå jag har hamnat på, eller så väljer jag att göra för många avsteg, men snart är i alla fall årsmötessäsongen över för den här gången.

Men va kul o läsa!!! Å sen kan jag bara hålla med dig om innehållsdeklarationer……………..dåliga, konstiga om man ens kan läsa dom.
Våga vara obekväm
den gillar jag, hihi!!!!
Kram Luccy
*mutter* Det blev en röd siffra på vågen… Ett hekto mer än förra månadens vägning… Men det är väl ingen ko på isen ändå, det blir bättre till nästa månad!
Nu har jag dessutom anmält mig till LCHF-konferensen i Västerås den 21:e mars, det ska bli skoj! Få se bara var man ska äta lunch under dagen eftersom den lunch man kunde köpa inte direkt var kompatibel med mig ; mat går på minst två ben samt har fjädrar eller päls…
Kvällen i övrigt här innan nattidags består av att stirra med stor beundran och fascination på mina naglar, tänk att även jag en dag faktiskt skulle kunna sluta bita på naglarna, och det helt utan att jag ens medvetet tänkt på det. Är uppe i ungefär tre veckor utan gnaskande och tre av tio naglar är faktiskt ute i jämnhöjd med fingertopparna, fyra är på mycket god väg, två har knäckts av naturliga orsaker (man ska inte fastna i en bokhylla) och en verkar mest bara vara lite efter…
Halleluja!
Jag är frälst! Jag har gjort "Ooopsie"-sar och det var så jäkla perfekt att det knappt kan vara sant! Jag ser oändliga användningsområden ; det som slår mej hårdast just nu är som pajdeg, för jag lät mina ooopsiesar vara extra länge i ugnen, och de blev sådär härligt krunchsmuliga i kanten, nästan som bakad smördeg..
Första intrycket var dock skeptisism, de liksom fluffi-bounce:ade sig för mycket, och gick inte breda smör på (men hyvla gick bra!) men så åt jag den första med ost på, och sedan en till efter att de fått gå på retur i ugnen, den serverades med smör, lite fransk senap och rökt skinka ovanpå, och jag är i himmelriket! Det går att göra smidig utflyktsmat igen! Ååååh, dreggel, jag ser en dubbel-oopsie med stekt falukorv framför mig vid nästa skogstur… Gillade dessa betydligt mer än polarbröd som aldrig riktigt fastnat i mitt medvetande…
Nu ska det dock bli spännande att se hur de blir efter avsvalning och lagring ; om det kan bli stapelvara eller något som måste tillredas "on demand"

Himla kul läsning, jag fattar ungefär så här mkt jo du har blivit frälst Halleluja, o du ser fram emot nästa utflykt.
MEN vad har du gjort oooooooooopsisar????
Kanske ovanligt korkad Luccy idag
Asch, inte är du korkad inte… Ooopsies är ju ett brödsubstitut som skrivits om här på forumet, men jag orkade inte leta rätt på länken i förra inlägget… Men här kommer det : Ooopsies
Ja Oooopsies är gudagött med mycket Bregott och 38%-ig Stureost på!
Fascinerande det där med naglarna - inte det där med att de har blivit starka, men att du har slutat bita på dem! Det trodde jag var en sån totalt omedveten vana, att det var omöjligt att sluta med den.
(Ärligt och ohövligt talat tycker jag att det är en alldeles förskräcklig ovana. Att se folk granska sina naglar tills de hittar den sista lilla obitna kanten och sen hugga in - ryyys!)
Men LCHF klarar det mesta utom att koka kaffe, tydligen…
Kaffekokning, är det inte det man har sambon till?
Och, ja, jag kan hålla med om att det är en ful ovana, men tidigare har jag aldrig klarat av att sluta, utan har alltid kommit dithän att jag har knaprat eller rivit av dem (oftast har jag nog dock rivit av dem). Det är en nästintill chockerande känsla att det behovet bara har försvunnit utan någon som helst medveten handling från min sida.
Mitt stösta bekymmer nu är mest det att jag tycker det är lite äckligt med längre naglar, huuuh vad mycket skit som fastnar under dem, det ser ju grisaktigt ut.
Har jag missat nåt, ni som alltid haft långa naglar smiter ni in på toan var femte minut och skrubbar med en nagelborste, eller hur gör ni ?

Tack!!!!
Hålla rent under naglarna, både korta och lite längre: Jag rekommenderar en bra sax! Antagligen inte en nagelsax, dom är bra för att klippa naglar, inget annat.
Jag petar naglarna med min sax efter morgonskrubbningen i duschen - helt OK resultat - och sen EN GÅNG TILL, efter tvätten-efter-frukost.
Efter en petning=helt OK, kan bli lite moj till kvällen. Efter två petningar=perfekt dagen lång!

Jag har oftast lite längre naglar än andra o skrubbar dom minst en gång per dag i samband med besök i badrummet. Så klart samlas det en del under naglar, men jag skulle aldrig kapa dom för det, däremot stoppar jag dom inte i munnen 
Jag var med om för mig en hårresande sak för många år sedan. Tillsammans med en vännina hos fotvårdare som skötte hennes fötter utan handskar o samtidigt såg man mkt tydligt att hon var hård på o äta sina naglar. Min vännina såg det inte, men jag kan säga att jag hade mkt svårt att sitta kvar o se oberörd ut, magen min vart i uppror o fy för den lede va äckligt o tänka hur hon sen på kvällarna satt o sög i sig alla patienters……………………….