Margarin?
Hejsan.
En fråga jag funderat på ett tag… Jag är helt på det klara med att smör och bregott är ofarligt och att skräcken för det mättade fettet är obefogad och att det är meningslöst att räkna kalorier, så jag ifrågasätter inte att smör är att föredra framför margarin, däremot har jag noterat att det bland er finns något slags hat mot margarin och att det skulle vara livsfarligt att äta det, så då undrar jag… Varför? Som sagt, eftersom jag redan vet att mättat fett är ofarligt och att räkna kalorier är meningslöst så förstår jag att smör är att föredra framför margarin, men det förklarar inte riktigt det nästan religiösa motståndet mot det, så för att sammanfatta, vilken forskning stödjer ni er på för att vara så säkra på att margarin är rent farligt för oss och inte bara onödigt?

Margarin görs av oljor som behandlas på olika sätt för att bli fasta.
Denna texten har jag kopierat från någonstans, tyvärr har jag glömt var
" Flytande vegetabiliska oljor fraktas med kemikalietankers till stora processfabriker, där oljan behandlas (härdning eller omestring) så att den ska få fast konsistens, tvättas med kemikalier för att bli smak- lukt- och färgfri. Detta "råfett" kan användas till många saker, till exempel målarfärg eller skokräm, men ska det göras margarin av det så tillsätts smakämnen, färgämnen, vatten, flytande olja, emulgeringsmedel (för att inte vattnet ska separeras från fettet) och syntetiska vitaminer"
Det låter inte helt hälsosamt, väl?
Hatar cancer och älskar vårlökar.
Människan har frambringat metoder som gjort att sjukdomar och infektioner som förr i tiden var dödliga idag kan botas med enkelhet. Att margarin framställs med metoder som inte är naturliga utan något som människan kommit fram till imponerar inte för att övertyga om dess farlighet, människan är som sagt kapabel att åstadkomma mirakel och det krävs lite mer än så för att avfärda något som direkt ohälsosamt…
Läs på om omega-6 och Livsmedelsverkets egna information om omestring, tbb1. Det är allt du behöver veta för att kunna dra dina egna slutsatser.
Vad gäller omestring och omega 6 så ser jag tvetydig forskning, jag frågar fortfarande efter något som stödjer att ni är så religiöst säkra på att margarin i princip är ett gift…
Det är du som använder termerna "religiöst motstånd" och "margarin i princip ett gift". Så dramatisk är inte jag - jag bara föredrar sånt som är tillverkat i Bregott-fabriken (och då menar jag den svartvitbrokiga!) framför det som är tillverkat i Unilever-fabriken.

läs denna uppsatsen då, den är mer detaljerad.
Om du vill käka margarin så gör det. Jag får inga hälsovibbar när jag läser om tillverkningsprocessen i alla fall.
Hatar cancer och älskar vårlökar.
Jag använder de termerna för att andra använt dem före mig, det är skönt att se någon som inte verkar vara så dramatisk över margarin, men jag är fortfarande nyfiken på varför många av de som skriver här verkar vara just så dramatiska…
Jag har aldrig sagt att jag _vill_ käka margarin, jag föredrar smör, men jag undrar över varför motståndet är så massivt och vill ta reda på vilken forskning som ligger bakom det.
Tvetydig forskning på omega 6 och omestring? Orly.
Visa den forskning som visar att en obalans mellan omega-6 och omega-3 till förmån för omega-6 är nyttig.
Jag känner inte till någon sådan, jag är en vanlig människa som är påverkad (hjärntvättad skulle väl du kalla det) av reklam som hävdar de fleromättade fetternas nyttighet… Jag frågar igen, vilken enkel forskning hänvisar du till för att få en lekman som jag att tro att etablisemanget har jävligt fel…?
Börja med de här
http://wholehealthsource.blogspot.com/2008/12/omega-6-linoleic-acid-suppresses.html
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/12442909
http://en.wikipedia.org/wiki/Omega-6_fatty_acid#Negative_health_effects
http://www.umm.edu/altmed/articles/omega-6-000317.htm
http://www.drweil.com/drw/u/id/QAA359518
http://www.netwellness.org/healthtopics/alternative/omega3.cfm

Evolutionen har lite att "tycka" om saken också
I ett naturligt (gräsbetande) kött närmar sig balansen mellan omega-3 och omega-6 kvoten 1:1.
O-3 dämpar inflammation och O-6 främjar sårläkning så båda behövs..
Rubbas balansen så vi äter för mycket O-6 ökar inflammationsbenägenheten och cancerfallen samt att immunsystemet fallerar
Detta är välbelagt av forskningen.
Margariner innehåller ofta upp till 40ggr mer O-6 än O-3..
Om vi vet att det gör ont att ramla ner från våning 1.
Varför ska vi då prova hoppa från våning 6? 

Behövs det visas upp någon forskning. En del av kemikalierna som används för framställning av margarin ser man ute på andra industrier än livsmedel men då är det en dödskalle med korsade ben på kärlet. Jag har då aldrig sett en ko med den märkningen så jag behöver då inte se något forskningsresultat för skippa allt margarin
Vad man vill äta och inte äta är ju upp till var och en. Och om det är en religion att inte äta margarin, så säger jag bara Halleluja!!!
Härdat fett med transfetter, som fanns i margarin tidigare är ju bevisat skadligt. Omestrat fett är inte bevisat ofarligt, det räcker för mig.
SLV presenterar ett par studier som tyder på att margarin skulle kunna orsaka allergi, alternativt att smör skulle kunna skydda från allergi.
fettsyror och risk för allergi
Plus så klart att man aldrig tidigare i mänslighetens historia kunnat få i sig så mycket omega-6. Det är troligen inte meningen att vi ska få det.
Läs gärna Michael Pollans "Till matens försvar" om du vill få en nyanserad bild av hälsosam mat.
"Aggregate data from randomized trials, case-control and cohort studies, and long-term animal feeding experiments indicate that the consumption of at least 5% to 10% of energy from omega-6 PUFAs reduces the risk of CHD relative to lower intakes."
"In studies with vascular endothelial cells, omega-6 PUFA had antiinflammatory properties, suppressing the production of adhesion molecules, chemokines, and interleukins, all key mediators of the atherosclerotic process.17 In human studies, higher plasma levels of omega-6 PUFAs, mainly AA, were associated with decreased plasma levels of serum proinflammatory markers, particularly interleukin-6 and interleukin-1 receptor antagonist, and increased levels of antiinflammatory markers, particularly transforming growth factor-ß."
Från samma studie nedan. Jag tolkar resultatet så att om man äter fettsnålt så kan 5-10 % av energin komma från PUFA. Vi som äter LHCF och ca 70 e-procent fett har svårt att komma under detta fast vi försöker undvika Omega 6. Jag skummade genom studien och där finns det en del underlag där industriella transfetter ingår.
Men detta är min tolkning, jag har inte mött en studie där man har kunnat visa att mättat fett är skadligt om man bortser från gamla falserier.
This advisory was undertaken to summarize the current evidence on the consumption of omega-6 PUFAs, particularly LA, and CHD risk. Aggregate data from randomized trials, case-control and cohort studies, and long-term animal feeding experiments indicate that the consumption of at least 5% to 10% of energy from omega-6 PUFAs reduces the risk of CHD relative to lower intakes. The data also suggest that higher intakes appear to be safe and may be even more beneficial (as part of a low-saturated-fat, low-cholesterol diet). In summary, the AHA supports an omega-6 PUFA intake of at least 5% to 10% of energy in the context of other AHA lifestyle and dietary recommendations. To reduce omega-6 PUFA intakes from their current levels would be more likely to increase than to decrease risk for CHD.
placebo,
Om man kollar på den där sammanställningen så säger den som vanligt att det inte finns så mycket tillförlitligt data. Med tanke på hur människor mår i västvärlden så förkastar jag nutritionismen som den ser ut idag, och tänker inte bemöda mig om att fundera över omega-6 PUFAs eventuella effekt på kolesterolvärden, interleukin-n-markörer etc när det ersatt kolhydrater eller mättat fett etc.
Människor verkar kunna vara friska när de äter människomat. Margarin är inte människomat. Däremot är jag inte vettskrämd över omega-6, jag äter nötter och mandlar. Det betraktar jag som människomat.
Vi kanske inte borde vara så stolta över alla nya medlemmar på Kif om de är som tbb1…
H*n var aktiv i EN TIMME i förmiddags och ställde då diverse frågor om margarin kontra smör - uppförde sig inte som ett troll, men var ganska skeptisk.
Nio beprövade medlemmar (jag räknar in mitt eget skämtsamma inlägg) berättade, tipsade, länkade.
Noll gensvar.
tbb1, hör av dig!
Var det en alias kanske???

"De allra senaste åren har alltmer forskning visat på att vi har ett alldeles för högt intag av fröfetter av typ omega-6 jämfört med vad vi är anpassade till biologiskt sedan stenåldern. Detta omega-6-fett utgörs nästan helt av linolsyra. Essentiella fleromättade fettsyror av typ omega-6 och omega-3 måste tillföras utifrån. De anrikas därför i LDL för effektiv transport in i cellerna. Överskott av linolsyra medverkar till att kolesterol inuti LDL främst blir förestrad med denna syra.
Oxiderad LDL, ox-LDL, startar de processer som leder fram till ateroskleros. Fleromättade fettsyror är särskilt känsliga för lipidperoxidation enligt figuren. Det är alltså fettsyror som linolsyra och inte mer svåroxiderat kolesterol som är boven i dramat."
"Det är väl känt att diabetes ökar förekomsten av ateroskleros och hjärtinfarkt. En process som medverkar till detta är glykosylering av blodets olika lipoproteiner. Blodets glukos reagerar med och binds till aminogrupper i proteiner. Processen är välkänd för hemoglobin och andelen glykosylerat hemoglobin (HbA1c) är ett vanligt långtidsmått på blodets glukoshalt. När det specifika proteinet i LDL glykosyleras på liknande sätt binder det inte till cellernas LDL-receptor. I stället tas glykosylerat LDL upp av makrofager som initierar ateroskleros. Ju högre blodglukoshalten är desto större blir skadorna på lipoproteinerna. Detta är ett skäl bland flera andra även för den som inte är överviktig eller har diabetes att dra ned på socker och livsmedel med högt GI."
http://publications.lib.chalmers.se/records/fulltext/26518.pdf
http://www.gunnarlindgren.com/mildatv.gif
"Nu för tiden är det vanligt med ett betydligt större intag av omega-6 än omega-3, och därför har många en obalans mellan de olika grupperna av eikosanoider. Eikosanoiderna samverkar med andra starka hormoner som insulin, glukagon, adrenalin och kortisol, och är speciellt viktiga för hur makronutrienterna protein, fett och kolhydrater tas om hand i kroppen och hur de kommer att verka där. En kost med mycket kolhydrater gör att hormonet insulin dominerar, och insulin tillsammans med AA förstärker produktionen av AA från LA på bekostnad av produktionen av långkedjiga omega-3-fettsyror. Vid en kolhydratfattig kost dominerar i stället glukagon, och det driver på omvandlingen av ALA till EPA och EPA till DHA. För att kunna tillgodogöra sig de gynnsamma effekterna från omega-3-fettsyrorna, för kärl och hjärta t ex, ska man alltså undvika en kost med mycket kolhydrater och dessutom avstå från vegetabiliska fröoljor och andra produkter som innehåller stora mängder linolensyra (LA)."
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.