Illamående - för mycket fett?
Nu på sista veckan har jag mått illa av att äta vissa feta livsmedel, t.ex ren smör, fett majonnäs, egen gjorda fakirbiffar, skagenröra (fett 48,6%), bacon och andra feta rätter, som jag gjort själv.
Har ni andra liknande erfarenheter? Har ni tips vad jag skulle kunna göra för att göra ätandet behagligare?
det kan bli lite så ibland och vi reagerar olika. Dra ner på fettet ett tag och tillsätt pyttelite kolhydrater så brukar det gå över.
Grönsaker, gärna kalla och krispiga, till maten brukar hjälpa. Lite, lite av något kolhydratrikt som sylt eller tacosås kan också hjälpa.

Tack för tipsen…. jag får nog öka lite på grönsaker och sockerfria bär kan ju vara bra också alt. lingon sylt. Sylt har jag inte ätit sen jag började med LCHF 9 januari.
då är det nog bättre med lite mer grönsaker för sockret i sylten kan sätta igång sötsuget om du har besvär med det

Jo, jag har faktiskt tänkt på det också. Har märkt att jag bli lätt illamående om jag äter för mycket kolhydrater av någon konstig anledning.

Varför man avsiktligt skulle äta mer kolhydrater förstår jag inte. Många bär innehåller mycket antioxidanter och kan vara bra i måttliga mängder men undvik större mängder.
Byt däremot ut grisfett och tillsatsfett som innehåller omega-6 mot fet vildfångad fisk som innehåller mer omega-3, EPA och DHA.
Vi har ingen brist på fett. Annika skriver inte att man skall tillsätta extra fett i kosten. Det finns tillräckligt med fett i vanlig mat och man behöver inte vara rädd för mättat fett i mejeriprodukter, ägg, nötkött, lammkött, fågel eller vilt. Däremot behöver vi sträva efter att äta mer animaliskt omega-3. Läs vad Jenny Reimers skriver och Fatlies.
Hela fettdiskussionen i media hade varit onödig om bacondoktorerna Annika och Andreas istället hade poängterat vikten av en låg omega-6/omega-3 kvot. Man kunde inriktat sig på SLV:s diffusa uppmaning om att äta mer ospecificerat fleromättat fett och att den bör bytas ut mot att man bör äta mer animaliskt omega-3 och att man även skall undvika vegetabiliskt fett med mycket omega-6. Det är inte kontroversiellt. SLV:s uppmaning om att äta magra produkter borde vidare bytas mot att undvika fett från djur som uppfötts på fel foder och därför har olämplig fettsammansättning. Det är inte heller kontroversiellt. Finns forskning från Lantbruksuniversitetet som styrker det.
I en större livsmedelsbutik, typ Willys, Kvantum, Maxi, Forum, finns ca 50 meter charkvaror i flera hyllplan. Frågade häromdagen en anställd i butiken om vad som fanns som inte innehöll grisfett. Det fanns en korv gjord på nötkött, en på får och en på kyckling. Alla tre hade en massa onödiga E-tillsatser. Allt annat hade grisfett. Så i praktiken har SLV rätt, undvik de produkterna, allihop!
Om det är symtom du får från alla typer av feta rätter borde du kanske prova Atkins istället.

Jag uppfattar att det här är bara tillfälligt. Har försökt äta för mycket fett helt enkelt och nu efter två månader har det straffat sig. Nu när jag undvikit att äta för mycket fett i två dagar så märker jag redan nu att jag tål mer fett. I energiprocent räknat har jag ätit 70-75% fett i två dagar. Förut låg jag på över 80% hela tiden. Det är väl så här man lär sig vad man tål.
Går det köpa grisfett med mer omega-3 fettsyror i större livsmedelsbutiker? I så fall hur kunde man gå till väga för att reda ut vad grisarna har matats med, slaktats, osv. Är nötkött bättre livsmedel sett ur omega-3 synvinkel? Vad får kor för foder? Jag vill också kunna äta kött, inte bara fisk. Omega-3 äter jag som tillskott.

Jag har läst det.

#8 och #10 Se avsnitt 6.4 och 6.5 i Jenny Reimers skrift.
Det säljs nog inte kött från det Jenny Reimers kallar "hushållsgris" i större livsmedelsbutiker. Finns tips på var man hittar kött från utegrisar i andra trådar. Det blir dock troligen mycket dyrare än att välja nötkött. Nötkött är bättre, speciellt från alpkor och gräsbeteskött. Tillskott kan kroppen inte ta upp lika bra som mat.
Citat:
"Kött, mjölk och fettlager från gräsuppfödda nötboskap och äggen från frigående utehöns som själva hittar sin mat utomhus får fettsyrekvoten 1/1. Helt frilevande icke kraftfoderätande lamm och ren får 2/1"
"Människokroppen tycks ha svårare för att ta upp EPA i form av olja än när det är bundet i djurens vävnader såsom i fisk, kött, fettlager, mjölk, ägg och inälvor."