Salta mandlar
Om man vill unna sig att äta lite nötter (och det ville jag ikväll…
) så är det både gott och jättelätt att göra dem själv.
En påse ekologiska (helst) mandlar
Vatten
Salt
Jag häller vatten i en liten skål, häller i mycket salt och rör om så det mesta löser sig. Sedan häller jag alla mandlarna däri och ser till att de blir riktigt genomblöta. Tar sedan upp mandlarna och lägger dem på en plåt med bakplåtspapper, utspritt. Ev. saltar jag lite till uppe på mandlarna där de ligger. Grädda i 175 grader tills de börjar dofta gott och mandlarna liksom "puffat" upp. Ta ut dem och låt svalna lite - ät och njut!
Mmm, låter mumsigt. Det ska jag göra till helgen.

Jaha detta receptet är också bokmärkt!
Älslar salta mandlar 
Det har jag testat ett par gånger, det är gott!
Idag gjorde jag en snabbvariant- hällde lite jordnötsolja i en het stekpanna och rörde runt sötmandlar och salt tills de fick lite färg, sedan fick de ligga på hushållspapper tills de svalnat. De "puffade" inte upp sig men blev helt OK!

Mmmmm
Starkt beroendeframkallande!!!
Jag blir nostalgisk, minns mina studieår på 80-talet då jag städade ute på Arlanda. Linjeflyg delade ut små påsar med salta mandlar till sina resenärer och vi snodde åt oss så många det gick 
Varför visar de olika näringsinnehållsdeklarationerna så olika värden på sötmandel?
MinMat.net: 13,4 %
Fineli.fi: 6,6%
Eldorado: 5,5%
Är det så stor skillnad på olika sötmandel skördar?
Testade det var jätte gott !!
Tyvärr tyckte hunden oxå det hon snodde mer än hälften i ett oväntat ögonblick *s hon har bajsat mandlar i 2 dagar !

Å det låter gott måste prova i morgon. Har inga nötter hemma idag

Puttar upp denna tråd!
Lite snacks tips till alla nya och enkelt att göra.
Har just gort en omgång med 2 påsar mandlar