Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettövrigt
Läst 5598 ggr
julia61
0

inuiter

Hejsan!

Såg på en dokumentär om de eskimåer(?) som åt uteslutande sälspäck, fisk och det som kom från havet.

De dog ofta med att de förblödde vid olyckor pga att deras kost gör så att blodet inte koagulerar normalt, det låter hemskt!!

Men vad jag blir matförvirrad, kanske man kollar in sånt här för ofta! Inte det att jag äter bara fisk. Men de åt inte något annat än det, inga mjölkprodukter, inga grönsaker.

Äter mer åt kötthållet´och håller bra fettmängd, ligger på 4 kolhydrater per dag.

Är sötsugen ibland, har kollat in olika sötningsmedel. Men oroar mig för att falla dit igen om jag börjar äta sött igen!!

Kände att jag bara måste skriva av mig lite. Är det någon som känner lite oro för att kanske inte äta rätt?

orolig en

DanielS
0

Det är ?-3 PUFAs som gör att blodets koaguleringsförmåga minskar.

Ingen fara ifall man äter tillräckligt med Vitamin K1 och K2

odezza
0

Å andra sidan slapp dom dö i hjärtinfarkt, cancer, och andra s k välfärdssjukdomar…

"still lost in space and time"

magma
0

Jag har uppfattat det som att ett högt intag av omega 3 försämrar blodets möjlighet att koagulera, och de borde rimligtvis ätit stora mängder omega3.

#2: Ja, något ska vi alla ju dö av så småningom…

Internettan
0

Jag har en fråga i samband med det här, som jag undrat över ett tag. (Om trådskaparen tycker jag kapar tråden så startar jag en egen och försvinner genast. Glad)

Jag har en släkting som äter det blodförtunnande medlet Waran. När man äter detta så får man inte äta värktabletter av typ Voltaren (diklofenak) eftersom detta medel ökar blödningsbenägenheten. Kombinationen kan göra att en blödning inte går att stoppa. Jag antar att Voltaren kan jämställas med omega 3? (Eller?)

Min undran: Kan inte omega 3 i höga doser ersätta Waran? Om blodet inte koagulerar - har det då inte samma bra effekt som blodförtunnande medel? Eller är det helt, totalt olika?

Förlåt igen trådskaparen. Jag tycker det är onödigt att starta en ny tråd för denna lilla fråga. Hoppas någon har ett kort svar.

"Every point of view is a view from a point."

dufva
0

Det stämmer att inuiter har en överdödlighet i blödningsrelaterade sjukdomar.

Ett sår som inte är allvarligt för oss kan vara direkt dödande för en trditionellt ätande grönländare..

Det krävs dock doser på över 4 gram omega-3 per dag innan man börjar märka sämre koagulering och det motsvarar väldigt mycket fisk..varje dag.

Problemet för en Svensk normalkostare är ju det motsatta, att vi får i oss alldeles för mycket omega-6 och för lite omega-3

Äter man waran och även tar fiskoljetillskott bör man diskutera det med sin läkare för visst kan det påverka medicineringen.

magma
0

"Det krävs dock doser på över 4 gram omega-3 per dag innan man börjar märka sämre koagulering och det motsvarar väldigt mycket fisk..varje dag."

Jag gissar att det intaget gäller för vuxna? Hur är det för barn, ska man räkna om dosen efter kroppsvikten- kan det vara ett bra sätt att räkna ut hur mycket "maxdosen" för barns intag av omega3 är?

Jag ger sonen EyeQ olja (omega3) eftersom det hjälper honom en hel del med koncentrationen, det är däför jag undrar.

minivilma
0

Man kan ersätta Waran med höga doser omega-3, men det skulle ingen läkare erkänna. Läkemedelsindustrin tjänar grova pengar på all medicin.

Andelen omega-3 i Eye-Q är inte "för hög". Du kan lugnt fortsätta ge det till barnen, utan risk för ökad blödningstid.

Pasi
0

#6 Ja, dosen skall nog egentligen relateras till vikt som nästan allt annat…men jag har aldrig sett detta diskuteras i artiklar och studier, vilket är lustigt.

magma
0

Jag ger ju maxdosen- man ska ge 15 ml i 12 veckor innan man sänker till 5 ml. Han har nog ätit i 5 månader ungefär? När vi försökte "trappa ned" genom att sänka till 10 ml så märkte vi skillnad efter ett par, tre dagar på att hans humör blev sämre. (Grinigare, irriterad, ilsken osv) Jag har försökt ta reda på hu rmycket omega3 15 ml innehåller, men inte lyckats efter att ha lusläst innehållsförteckningen. Han väger ca 30 kg, är snart 7 år.

Pasi: Ja, det är ju lite märkligt? En vuxen på 80-90 kg eller mer och en treåring på 15 kg… Borde rimligtvis vara en viss skillnad.Obestämd

DanielS
0

15ml Eye q liquid:
EPA: 3x186 mg=558 mg 
DHA: 3x58 mg=174 mg
GLA: 3x20 mg=60 mg

HakanKrakan
0
dufva
0

Märkligt att man inte hittar rekommendationer och riskdoser för barn..

Hittade en till hos en nätförsäljare även här tydligen för vuxna användare..

Det finns nackdelar med fiskoljor.  Mycket höga intag (typiskt mer än 3000 MGS per dag) medför risker för stora blödningar eller till och med hemorragisk stroke.

mrsAngel
0

En läkare på jobbet berättade att många inuiter dör i stroke. Detta är väl förklaringen då.

Novisan
0

Stroke kan orsakas av antingen blodpropp eller av hjärnblödning. I västvärlden är det vanlig med blodpropp därför får många blodförtunnande medel (tex Waran som nämnts ovan), då ökar risken istället för att dö i hjärnblödning.

så det är nog hugget som stucket, dvs äter du mycket omega 3 slipper du kanske iallafall att äta blodförtunnande medel som många äldre gör.

Bjorne
0

Redan vikingarna upptäckte att eskimåerna blödde ovanligt mycket när man stack svärdet i dom.
För övrigt så tycker jag att det i rättvisans namn inte är särskilt relevant att jämföra eskimåernas traditionella kost med LCHF-kosten.
Jag tycker att olikheterna är större än likheterna.
För att få till ett riktigt eskimåkäk så skulle man huvudsakligen få sätta i sig rå fisk och rått sälkött morgon middag kväll. Någon gång kunde dieten utvidgas med lite valkött eller renkött samt det goda maginnehållet på den nyss dödade renen.
De LCHF-are som äter på det sättet är nog lätt räknade.

Internettan
0

#7: Tack för svaret. Så du tror att det har samma effekt? Även om man inte ska experimentera själv så är det ändå intressant…

"Every point of view is a view from a point."

magma
0

DanielS: Så då lägger jag alltså ihop 558 mg+174 mg+60 mg för att få summan av "omega3"? Dvs 792 mg=0,792 gram. Tack för klargörandet:)

Spånar: Om ev. risker uppträder vid 4 gram/dag för en vuxen på låt säga 80 kg så bör ett barn på 30 kg alltså kunna äta upp till 1,5 gram.

DanielS
0

Jag vet inte riktigt ifall de olika ?-3 FA effekt på haemostasis är additativa, måste läsa på mer om mekanismerna innan jag kan uttala mig om det. De flesta pek jag har läst hitintills motsäger varandra om effekten av ?-3.

Får se om jag får tid att läsa på under helgen.

GLA är en ?-6 PUFA.

magma
0

Så jag har alltså fattat fel om jag säger att omega3 består av EPA, DHA och GLA? Och att man då kan lägga samman summan av dessa för att få fram omega3innehållet i EyeQ?

Tyvärr fattade jag inte så mycket av vad "?-3 FA effekt" är för något, jag har aldrig sett ordet ?-3 FA eller ?-g PUFA förrän nu;)

Zepp
0

Vad jag fattar så är enbart EPA av intresse för oss mäniskor och kvoten O-3/O-6.

För det verkar som man menar att det är mest EPA som kroppen tar upp och sedan om kvoten 3/6 är gynsam så omvandlas en del till DHA!

Vi tar inte upp så mycket DHA.

"Hjärnan har svårt att tillgodogöra sig DHA från kosten och den måste själv tillverka det från EPA. Däremot har små barn ett stort behov av att få DHA genom kosten eftersom deras enzymsystem inte är utvecklat. Modersmjölk innehåller därför rikligt med DHA. Totalt sett är EPA den fettsyra som vi är mest beroende av, och alltså måste få i tillräcklig mängd genom kosten."

http://fatlies.wordpress.com/fats/omega-3-6-eikosanoider/

Altså om ovanstående stämmer så kan man säga som så att det viktiga är halten EPA i tillskotten och att det inte är för mycket O-6!?

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

DanielS
0

?-3 / ?-6 = Omega 3 resp. Omega 6

FA = Fatty acid

PUFA = PolyUnsaturated Fatty Acid

Adur
0

Åh vad bra med sökfunktionen - nu slapp jag starta en ny tråd om detta med den ökade blödningsbenägenheten.

Jag såg nämligen ett TV-program häromveckan som handlade om detta. I vanlig ordning har jag glömt vad programmet hette, men temat var i alla fall vetenskapsmän och pionjärer som var beredda att gå väldigt långt för att testa sina teorier. Ofta med sig själva som försökskaniner.

Man pratade om detta med inuiterna och deras ökade risk för hjärnblödning och blödningar i allmänhet. En vetenskapsman för några decennier hade testat att äta en ytterst extrem inuitkost. Fryst rå sällever och sånt. Sedan stack han sig själv armen med jämna mellanrum och mätte hur länge såret blödde.

Ju mer extrem inuitkost, desto längre blödningstid innan blodet koagulerade. Klart mätbar skillnad, alltså

Den nutida TV-reporten upprepade försöket, fast i mindre extrem tappning. Han åt mer fisk och omega-3-mat i största allmänhet. Sedan testade han sin koaguleringstid på samma sätt som den tidigare vetenskapsmannen. Och det var stor skillnad även för honom. Från någon knapp minut till flera minuter.

Reporten var nöjd och drog slutsatsen att lite mer fisk är bra - det är nyttigt med blodförtunnande mat, typ. Men jag blev något orolig, eftersom flera i min släkt har slutat sina dagar på grund av just hjärnblödning. Å andra sidan har de andra dött i blodproppar och hjärtinfarkt, så riskerna tar kanske ut varandra. :-)

Pasi
0

#22 Sällever låter som en allt för extrem kost även för en inuit då redan en mindre mängd räcker för att ta livet av en inuit i a-vitaminförgiftning.Flört

Det bästa är nog att inte överäta nåt essentiellt ämne….kroppen behöver en viss mängd av både omega3 och omega6, för mycket eller för lite skämmer allt.
Å andra sidan skall man en dag dö av någon orsak, detta faktum kan man knappast ändra på. Vad man dör av (blödning, propp, infarkt) spelar nog mindre roll så länge det inte innebär en längre tids plåga, som t ex cancer.

Adur
0

#23 Så sant så sant. Men man vill ju inte påskynda förloppet mer än nödvändigt. En hjärnblödning vid 85 får jag nog acceptera, men helst inte vid 45… Glad

Det slog mig nu att när jag lämnade blod senast, kommenterade sköterskan att jag hade en sån fart på blodflödet!

Men som sagt - så extremt som forskarkufen äter jag ju inte, även om min omgivning tycker det är synnerligen extremt att inte äta ett pastaberg till varje måltid.