Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: lchf-för-nybörjare
Läst 2154 ggr
Dame
0

Hjälp mig räkna!

Så här åt jag igår:

1700 kcal

152 g fett

7,9 g kolisar

79 g protein

Blir det ca 65% fett och 35% protein och pyttelite kolhydrater? För det är väl energiprocent som ska räknas. Och då blir det väl annorlunda?

Står still i huvet ju!

sarwen
0

Det allra enklaste är att lägga in det man äter i min mat: http://www.minmat.net

så får du upp alla siffror och en snygg cirkel med procentandelarna väldigt överskådligt ochbra. Dessutom ser man vitamininnehåll och annat som kan vara intressant.

lizaohman
0

Det är klart att man kan ge sig till att omvandla allt till energiprocent för att kolla fördelningen under dagen av det man ätit. Görs enklast på www.minmat.net - du behöver inte vara medlem för att göra registreringen. MEN det är enklare att räkna gram, precis som du gjort. Och du håller ju bra marginal på kolhydraterna (räknar ca 20 gram som tak, men en del äter ju mer, beroende på hur mycket man "tål" utan negativa effekter). Många äter betydligt mer än du, men det är inga alarmerande siffror. Blev du nöjd, eller var du fortfarande sugen/hungrig denna dag?

missaz
0

protein = 4 kcal/gram (17kj/gram)

fett = 9 kcal/gram (37kj/gram)

kolhydrater = 4 kcal/gram (17kj/gram)

Du får alltså;

152 x 9 = 1368 kcal fett

7.9 x 4 = 31,6 kcal kolhydrater

79 x 4 = 316 kcal protein

sammanlagd energi; 1715,6 kcal

1368 / 1715,6 x 100 = 79,7 E% fett

31,6 / 1715,6 x 100 = 1,8 E% kolhydrater

316 / 1715,6 x 100 = 18,4 E% protein

Dame
0

Tack för svar!

missax uträkning var den jag sökte och det ser väl väldans ok ut? Jag var mkt mätt:-) Men skönt att veta att man har lite kolhydrater att gå på om jag skulle ha lust på mer grönt tex.

missaz
0

Det ser jättebra ut! Mycket fin fördelning tycker jag.

Aliki
0

Hej!

Jag har ätit LCHF i 5 veckor nu och har varken räknat eller vägt något….Jag tyckte liksom att det var en del av charmen att kunna äta det jag vill och tills jag känner mig nöjd.

Jag gick ner 4,5 kg de första 3 veckorna…och så var det stopp!

Hittade hit och har suttit många kvällar och läst mycket intressant och fått många tips. Har främst tagit till mig att våga öka på fett och miska på mjölkprodukter med låg fetthalt….och nu drar vågen nedåt igenSkrattande Då ska jag väl inte behöva börja räkna tycker jag, eller?

Jag äter inte kolhydrater - medvetet! Men antar att jag får i mig vad jag behöver ändå, kanske från grösaker eller någon färdig sås.

Tycker det är ett helt underbart sätt att banta på utan att banta! 

Fläsksvålar!!!! ….och akut hunger på bussen hem är botad. Skulle aldrig kommit på ide´n själv.

Tack än en gång för alla "matnyttiga" foruminlägg!!

Dame
0

Jag brukar inte heller räkna, inte till vardags. Men samtidigt är det kul att göra det nån gång, just för att se att man "naturligt" ligger på en bra fördelning, utan att behöva tänka så mkt på det!

Babz
0

Dame, se till att du inte hamnar på för lite proteiner, bara.

Ett bra riktvärde är 1-1,5 g protein per kg fettfri vikt (eller önskevikt), så om du vill väga 70 kg ska du äta (minst) 70 x 1-1,5 = 70-105 g protein per dag.

Kött innehåller ca 20% protein och fisk ungefär 15%, så det blir ca 350-525 g kött eller 467-700 g fisk per dag.

"Warum soll man es einfach machen, wenn man es so schön komplizieren kann"
Tyskt ordspråk

missaz
0

#6 Så länge allt fungerar och du går ner i vikt/mår bra behöver du inte alls räkna. Jag räknar nästan aldrig; bara i perioder då aptiten är dålig för att hålla koll på att jag inte äter åt skogen för lite.

Dame
0

Tack för inputen Babz!

Just denna dag var det nog lite lite protein överlag. Brukar äta mer. Tror jag;-)

Babz
0

#10 - Hamnar ibland i lite underkant själv…

Tyskt ordspråk

nyttigajag
0

#8 vad pratar du om 500g kött eller 700g fisk/dag? det har jag ALDRIG ÄTIT och kommer inte göra heller.

vart har du läst/lärt dig att man ska äta så?

jag äter inte mer än max 100g kött/dag,tex en biff.

varför anser du att man ska äta så mycket kött/fisk?

vi äter om vi alltid gjort,men har plocikat bort mjöl,pasta,ris,potatis,bröd och är noga med att det vi äter ska ha lågt kolhydratinnehåll och höägt fettinnehåll.

Anninni
0

100g kött ger bara 20 g protein, hoppas du får i dig lite ägg och mjölkprodukter oxå annars kanske din kropp börjar ta av det egna proteinet.Obestämd

nyttigajag
0

#13 är du bekant med kostrekomendationerna för LCHF?

här är de: http://www.kolhydratiker.se/dokument/LCHF.pdf

så ja visst äter jag ägg och mjölkprodukter,det är lixom därifrån det mesta fettet kommer.

Anninni
0

Ja då, det är jag.

mikaelj
0

Har ni kollat igenom Vanliga frågor & svar, specifikt frågorna om energifördelning och hur mycket & vad man skall äta?

Jennix
0

#12  100 gram kött per dag är rätt lite. Jag vet inte var du har fått den rekommendationen ifrån?

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

mikaelj
0

Som påpekades men som du missade:

Per 100g innehåller

* ost 30g protein

* kött 20g protein

* fisk 15g protein

* keso 12g protein

* mjölk och grädde 3g protein

Du bör få i dig 1-2g protein per kilo kroppsvikt, vilket om du väger 80 kg betyder 80-160g.

Om du äter 100g kött får du i dig 20g. Varifrån kommer resterande 60-140g?

Babz
0

#12 - som mikaelj så fint påpekar i #18 så behöver vi minst 1-1,5 g protein per kilo kroppsvikt. Äter du bara 100 gram kött (och inga andra proteinkällor) per dag får du i dig 20 gram protein, vilket är alldeles för lite. Fortsätter du så kommer din kropp att bryta ner din muskelmassa för att få proteiner.

(Det är det som händer med bl.a. anorektiker och som gör att det är så farligt att äta för lite - man äter upp sig själv inifrån…)

Tyskt ordspråk

nyttigajag
0

#17 rätt lite i förhållande till vad? ja till dina 500g så klart att det låter lite.

man äter så man blir mätt. hur mycket man äter är individuellt och det går aldrig att säga att man ska äta si eller så mycket.

så länge man mår bra och är frisk,så är jag nöjd.

#18 jag väger 57kg alltså bör jag få i mig 114g protein/dag och det får jag.

ja protein finns i mycket….

Babz
0

#20 - jag hoppas du äter andra proteinkällor än 100 gram kött då…

Tyskt ordspråk

lizaohman
0

Nyttigajag: en nostalgisk tår trillar nerför kinden - jag minns faktiskt, fast det är länge sedan, hur det var att väga 57 kilo. Det är faktiskt min idealvikt!!Gråter

Margareta
0

Hallå nyttigajag - tonen i dina inlägg i den här tråden är inte så trevlig och är inte i samklang med våra Skrivregler.

På det här forumet lägger vi vikten vid att berätta om hur vi själva äter och vi kritierar inte vad eller hur mycket andra äter. Det finns inget rätt eller fel och det är upp till var och en att testa.

Du skriver
#8 vad pratar du om 500g kött eller 700g fisk/dag? det har jag ALDRIG ÄTIT och kommer inte göra heller. vart har du läst/lärt dig att man ska äta så? jag äter inte mer än max 100g kött/dag,tex en biff. varför anser du att man ska äta så mycket kött/fisk?

På det här forumet är det inte ett dugg konstigt att äta 500g kött eller fisk per dag. Vi är många som inte äter mjölkprodukter och med den mängden kött/fisk får du 100g rent protein vilket är väldigt lagom för många kvinnor och män som är långväxta och som idag dras med stor övervikt. I takt med att man sen går ner i vikt brukar portionerna successivt minska.

Att bara äta 100g kött per dag (=20g protein från kött) anser jag själv däremot låter väldigt lite - skulle vi göra en undersökning är det nog inte många av oss som äter så lite kött/fisk/fågel per dag.

Numer pensionär i Nynäshamn

nyttigajag
0

#23 säg det till din Medarbetare mikaelj i inlägg 18 istället…

inte alla har övervikt och har man övervikt så ska huvuddelen av dagsintaget komma från FETT inte protein…

så visst går åsikterna isär här på forumet!

alla får äta som de vill,och jag väljer att äta efter det som ANNIK rekomenderar och hon har inga grambegränsningar eller liknande,det enda jag har sett är att hon rekomnenderar att varje vara ska innehålla max 5g kolhydrater/100g vara.

när JAG är ute och handlar så köper jag varor med LÅGT kolhydratsinnehåll,dvs mycket FETA produkter.

JAG använder mig uatv LCHF foldern,hur andra gör och räknar hit och dit på både kalorier och proteininteg,det bryr JAG mig inte om.

JAG räknar KOLHYDRATER.

Anninni
0

#24 Men varför kritiserar du gång på gång hur andra äter om du inte bryr dig. Och hur kan det komma sig att du har så svårt att själv ta kritik när du så gladerligen ger den.

Man kanske ska tänka efter lite före ibland.

Om kostprogramet som du tolkar det fungerar för dig är det toppen bra. Det gör inte alltid det för alla. Men lycka till med ditt sätt att ätaGlad

nyttigajag
0

#25 JAG tycker att man kan inte säga att så och så mycket SKA man äta( som mikaelj och margareta gör) vi är alla individuella och reagerar/ vill äta olika.

vissa äter kokosfett,visa gör det inte,men det är fortfarande inget MÅSTE

vissa äter ägg,vissa äter det inte

vissa väljer att skippa grönsaker-vissa äter grönsaker

det finns massa olika  lågkolhydratskoster och ingen är den andra lik:

ATKINS

LCHF

sten sture skaldemandieten

nyttigajag
0

#25 jag tänker efter före jag skriver,det är därför ni verkar uppfatta det som kritik.

Anninni
0

#27 Du får ursäkta med det är inte så dina inlägg uppfattas.

nyttigajag
0

#28 tycker det är konstigt att du anser dig kunna svara på hur alla på forumet uppfattar mig.

säg DIN åsikt så är det ok. men säg inte att alla uppfattar mig på samma sätt som DU gör och hur DU tolkar mina inlägg.Cool

Anninni
0

#29 Är det första gången det tas upp? Har inget med att säga om detta nu.

#0 ursäkta att tråden blev kapad as du ändå fått de svar du behövde

mikaelj
0

#26 …men du säger ju till folk att de inte skall äta mer än 100g kött per dag.

Du måste inte berätta för hela världen att du tycker att de äter för mycket eller för lite.

Och i många fall har du helt enkelt fel. Kroppen måste få i sig protein. Det omsätts dagligen kring 100g muskelprotein, en del som bryts ned till glukos, en del som återsyntetiseras, men den måste ersättas.

Därför skall protein ingå som en del av kosten, sisådär 1-2g/kg kroppsvikt.

Givet 100g protein blir det 400 kcal, vilket lämnar ungefär 2000 kcal åt fett, vilket blir 200g fett. Du säger att huvuddelen av energin skall komma från fett.

Det gör vi med.

nyttigajag
0

#30 vet inte vad/hur DU äter,men som sagt JAG äter enligt LCHF `s kostprogram(som annika dalqvist rekomenderar):

http://www.kolhydratiker.se/dokument/LCHF.pdf

hur DU äter är JAG nyfiken på…Cool

Jennix
0

#32  LCHF betyder inte automatiskt att äta som Annika Dahlqvist äter…

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

nyttigajag
0

#31 om DU vill räkna så får DU göra det,jag kollar ENBART kolhydrater…Flört

undrar om du har läst lchf kostprogrammet,det låter inte som du har gjort det,för hade du gjort det hade du inte svarat som du gjorde i detta inlägg.

syftar mest på meningen:

Därför skall protein ingå som en del av kosten

JA ptrtein INGÅR som en del utav LCHF kosten:

SNÄLLA mikealj SLUTA prata och LÄS foldern.

JAG HAR läst LCHF kostprogrammet och jag VET vad jag ska äta,men räkna ,nej det gör jag inte på mer än att KOLHYDRATERNA ska vara låga.

nyttigajag
0

#33 för MIG är LCHF det som annika rekommenderar,eftersom jag BÖRJADE läsa hennes blogg först innan jag hittade hit.Cool

mikaelj
0

Problemet är, återigen, att du kritiserar folk i onödan. Sluta med det, annars kommer du att bli blockerad från forumet.  Du har redan fått en varning.

Maja2
0

Jag tror att de flesta vid det här laget VET att du, nyttigajag äter enligt Annikas rekommendationer. Vad du har så svårt att greppa är att DET inte är allena saliggörande. Du måste lära dig att ta till dig det andra säger, kanske till och med lära dig något nytt.

Margareta
0

Ytterligare en tråd är kidnappad pga av diskussioner med nyttigajag, det säger någonting tycker jag.

nyttigajag
0

#37 nej varför ska jag ta  till mig att vissa äter 500g protein? eller att vissa äter kokosfett,som jag sa inna och säger igen,alla äter OLIKA.Cool

nyttigajag
0

#38 jag tycker det säger mer om att ni inte accepterar att JAG äter enligt det som LCHF står för,det va Annika som startade LCHF.

men ni kanske inte gillar Annika? men det GÖR JAG.

mikaelj
0

De äter inte 500g protein, däremot kanske de äter 500g kött.

Vilket är 100g protein…

Margareta
0

nyttigajag :

Annika kommer hem till mig på onsdag och stannar till lördag - så jag hinner nog fråga om hon håller med dig.

Margareta
0

Dame - eftersom du startade tråden är det dig vi skall be om ursäkt för att den kidnappades med OT-diskussioner.

Vi har försökt tidigare att få nyttigajag att ta sina diskussioner i egna trådar - men det har inte lyckats.

nyttigajag
0

#42 fråga om hon håller fast vid sitt kostprogram istället:

det här är hennes kostprogram:

DET ÄR JU DET JAG ÄTER,så visst håller hon med mig,kan inte tänka mig nåt annat,det är ju det hon förespråkar, margareta!!

Maja2
0

ge dig nyttigajag.

Margareta
0

Jag tycker det är kul nyttigajag att du hela tiden länkar till min sajt http://www.kolhydratiker.se. Den startade jag många år innan Kif kom till.

nyttigajag
0

ursäkta HÄR är annikas kostprogram.

http://www.pagina.se/filer/Kostprogram%20för%20LCHF.pdf

nyttigajag
0

margareta,jag har ett uppdrag till dig och annika i helgen:

jämför dessa 2:

och

vad är det som skiljer sig åt??

ärligt nyfiken…

Margareta
0

Det där programmet är Annikas första och det är reviderat sen dess.

Pagina är samma förlag som Optimal som ger ut Annikas böcker och de har nu en färgbroschyr med lite annorlunda innehåll.

Margareta
0

Mejeriprodukterna kommer inte lika högt längre.
I LCHF-foldern finns de med i den nedre delen av andra spalten.

Vi rekommenderar att man använder dem som utfyllnad och inte som bas i kosten.

Annikas folder är uppbyggd på samma sätt.

nyttigajag
0

#49 ja förgbrochyren är väl den här?:

eller vilken menar du? länka gärna….

nyttigajag
0

#50 du verkar ha missat nåt,JAG använder ju LCHF foldern,missade du det??

alltså spelar det ingen roll om man använder annikas kostprogram eller lchf foldern(skriven av karin20 här på Kif?

Margareta
0

Nej - den finns inte som länk vad jag vet.

Den du hela tiden länkar till är producerad av minmedarbetare Karin20 här på forumet.

Maja2
0

men snälla nyttigajag. Det är så barnslig nivå på ditt sk resonemang så det finns inte. Du verkar tro att du vet bäst, kan allt och inte behöver lära dig nåt mer. Din attityd verkar vara att DU ska lära alla andra. Inte nåt givande och tagande, utbytande av erfarenheter. Forum är ju till för att lära av varandra, inte mässa om sitt eget. Ser du skillnaden?

Margareta
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här kommer en bild av Annikas folder.

nyttigajag
0

#53 LCHF foldern som finns på startsidan här på Kif är skriven utav din Medarbetare KARIN20,det är den jag och mi8n sambo använder.

men även Annika länkar till den!

sedan utöver länken till den har Annika en länk till SITT EGET kostprogram som skiljer sig lite från det din Medarbetare har skrivit,spå min fråga är:

VILKEN ska man använda? det DIN Medarbetare har skrivit eller det Annika har i sitt kostprogram? annika rekommenderar ju BÅDA!

så jag antar att man kan använda båda?

Maja2
0

#56 Du kan även använda dig av tips och råd från andra här på forum

nyttigajag
0

margareta har du kollat in länkarna 1,1a och 1b på annikas blogg??

mikaelj
0

Jag använder inget kostprogram alls, eftersom jag har såpass mycket kunskap om hur kroppen fungerar att jag kan komponera ihop min egen mat utan att behöva följa riktlinjer.

Så är det för en majoritet av användarna på KiF.

Margareta
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Åh en fråga från nyttigajag - då har vi kommit någon vart äntligen.

(Förlåt ironin - men jag kunde inte låta bli)

Så här säger Annika i den folder som inte finns på internet

Svaret på din fråga är att man prövar sig fram och då är vi äntligen tillbaka där den här tråden började.

Det är olika för alla personer hur man kan äta LCHF - eftersom vi fungerar och reagerar olika av en massa olika orsaker som jag inte tänker gå in på här och nu.

nyttigajag
0

#57 jag använder mig av:

och

och det jag hittar och som verkar vettigt här på forumet.

läser mycket på annikas sida och har nog inte läst HÄLFTEN av alla länkar,inlägg,artiklar på det 1,5år jag traskat runt på annikas sida,hon har väldigt mycket bra information.

nyttigajag
0

#60 du är felinformerad,den finns vist på internet:

det ÄR ju annikas kostprogram,ta dig en titt.

(tråkigt att DU inte verkar veta så mycket)

mikaelj
0

Vad vill du komma fram till, nyttigajag?

nyttigajag
0

#63 kanske att man ska veta vad man pratar om,och i detta fallet så visste ju inte margareta vaD hon pratade om,för hon är visst inte insatt i vad annika har på sin sida eller vad annikas kostprogram innehåller.

annikas kostprogram finns BÅDE som folder OCH som länk på annikas sida:

http://blogg.passagen.se/dahlqvistannika/?anchor=introduktion_till_lchf

mikaelj
0

Att Margareta missade vilken exakt version ett kostprogram var i är fullkomligt ointressant.

Margareta vet vad hon pratar om, något du visar i inlägg efter inlägg att du inte gör. Du bör verkligen ta till dig av råden du får.

Karin20
0

Hej nyttigajag. Kul att du använder "min" folder, men den är inte en bibel och inget som man ska använda för att slå andra i huvudet med. Den är för nybörjare och en starthjälp.

Allteftersom man lär sig mer av alla andra på det här forumet märker man också hur man fungerar på och av olika livsmedel.  Man måste pröva sig fram, en del tål inte mjölkprodukter, andra kan inte äta ägg.

Det finns massor av saker som inte står i foldern, t ex proportionerna mellan de olika näringsämnena, hur mycket protein man ska äta, inget om glutamat, inget om nitrit. Heller inget om start/övergångsbesvär.

Det här forumet är till för att vi ska lära oss av varandra, inte för att det händelsevis står något i foldern. OCH det finns ingen som vet så mycket om detta som Margareta.!

//Karin

Margareta
0

Tack både MikaelJ och Karin20.

Tillsammans vet ni mycket mer än vad jag vet - så vi behöver varandra allihopa

Skrattande

nenna31
0

Blir sååå ledsen …varför denna ton….????

elize-l
0

Det är väl bra att det kommit en ny användare som kan precis allt om kosten, då behöver ju inte alla andra fundera mer, bara fråga nyttiga… suck säger jag bara. Hade jag varit Sajtvärd, vilket Margareta faktiskt är hade jag sparkat ut dig för länge sen, främst för din råa elaka ton mot nya som kommer in. Har läst din inlägg i många trådar och du är inte speciellt trevlig. Du klankar ner på användare här som är en jättekälla till kunskap som lagt massor med tid och energi för att lära sig massa saker som dom sen VÄNLIGT delger oss andra.

nyttigajag
0

#68 ja jag blir oxå ledsen,men jag blir ledsen på margareta och mikaelj eftersom de tror att de vet bäst.

det är upp till var och en att bilda sig en egen uppfattning om vad som passar var o9ch en bäst.

JAG började med att hitta Annikas sida och tycker att hon är väldigt vetig i det hon skriver. jag provar mig fram hur mycket kolhydrater jag tål,för 14dagarsedan(innan jag började äta LCHF ) så bestod min kost utav MYCKET kolhydrater,men nu har jag plockat BORT DETTA ur min kost:

*godis

*läsk

*mjukt bröd

*mjöl

*pasta

*ris

*potatis

och jag mår mycket bättre.

som sagt jag avslutar diskussionen med att säga att var och en bestämmer själv hur mycket KOLHYDRATER man vill äta,för det är det som LCHF går ut på:

att äta LITE kolhydrater och MYCKET fett,och det gör jag.

jag använder både ANNIKAS kostprogram:

och LCHF folderns kostprogram som karin20 här på forumet har komponerat ihop.

INGENTING är fel så länge man äter LITE kolhydrater och MYCKET fett.

*lämnar tråden*

nyttigajag
0

#69 jag jag kan mer än mikaelj som påstår att man ska äta 100g kokosfett/dag-det såg han ju själv hur det gick med det*asgarv*

KUNSKAP är nyckelordet och mikaelj som hävdar att han har kunskap borde  då FATTA hur kroppen skulle reagera mot 100g kokosfett,dvs både illamående och ränneskita.

för mig säger det sig självt,och för mig är det ett bevis på OKUNSKAP att ens hävda att man ska äta 100g kokosfett om dagen.

*over and out*

elize-l
0

Det är nog faktiskt så att både Margareta och Mikael vet massor som du omöjligt kan hunnit lära dig redan. Margareta startade detta forum och har under flera år läst om olika problem, hjälpt till att lösa dom och sen sett resultat. Mikael har gjort detsamma under den tid han varit med här. Dom har alltså lärt sig av andras erfarenheter plus allt annat dom lägger energi på att läsa. Vilket jag är jätteglad för. Jag varken orkar eller vill lägga ner all den tid utan undrar jag något frågar jag här och får ett svar =) Finns några till lika duktiga som dom, ingen nämd och ingen glömd men stort tack ska ni ha =)

elize-l
0

Vad är det dessutom för dumheter du skriver i inlägg 40…Annika startade LCHF. Det gjorde hon inte, inget ont om Annika hon är en jättebra spridare av kunskapen men det var många som åt på detta vis innan hon gjorde det. Skulle jag tro iaf eller hur gammal är hon egentligen =)

elize-l
0

Men oj då min kropp protesterar absolut inte mot den mängden kokosfett. Konstigt =)

Hade en jättebra länk om just coccosfett förut men tyvärr har den försvunnit i omformateringen =( Någon annan som har den kanske

Maia
0

#70 Snälla, Nyttigajag! Ingen säger faktiskt att du behöver äta som någon annan, tvärtom. Ät du bara som du mår bra av. 

Jag har mycket god erfarenhet av att analysera argument och när jag tittar på diskussionen här finner jag att du har en mycket mer aggressiv ton än någon annan. Redan i #12 och #13 låter du som om de du tilltalar är mindre vetande. Och det är detta som gör att alla blir ledsna och du får ett påpekande i #23.

Det kan bli så ibland av misstag och när man då märker – eller får påpekat för sig – att folk blir ledsna över tonen är det bra om man dämpar sig lite.

Sedan är det bra om man läser vad det står i inläggen. Jag kan inte finna någonstans där någon säger att man måste äta 500 gram kött om dagen.

Det konstateras i tråden bara att det finns sådana som gör det. Och detta stämmer väldigt bra med dina tankar om att alla ska äta olika. Det stämmer alltså med vad du tycker och vad du uttrycker.

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

La grammaire est une chanson douce. /Erik Orsenna 

[tillbakalutat]

nyttigajag
0

#73 det är annika som ska ha all kredit som har fått ta alla smällar från länsstyrelen osv..HON fick ensam länstyrelsen att ändra sig och godkänna lCHF som en bra kost.

lämnar forumet för här råder"jag vet bäst" mentalitet och sandlådenivå och MYCKET extrema förslag på hur man ska och bör äta.

nej till er låga nivå sänker jag mig INTE,jag har oxå kunskap i näringslära.

Maia
0

#76 Jag tycker inte alls att du ska lämna forumet, nyttigajag! Läs mitt inlägg i #75 och fundera lite. Sådant händer. Man får ruska på sig och gå vidare.

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

La grammaire est une chanson douce. /Erik Orsenna 

[tillbakalutat]

elize-l
0

# 76 allt du skriver är vad du själv står för…

Melindrea
0

(Jag ber om ursäkt, Dame, förlåt att jag kapar din tråd litet mer)

Nyttigajag, kommer du ihåg att jag i tråden angående debatt och diskussioner lade fram kritik som jag inte ville utveckla i den tråden? Inte heller det här är rätt tråd för detta, men nu räcker det.

Jag är på intet sätt Medarbetare här, ej heller brukar jag säga åt folk hur de ska göra, eller tror mig veta bäst. Därför vill jag få detta sagt:Här är ett exempel på hur du förutsätter att alla borde göra som dig:
"#8 vad pratar du om 500g kött eller 700g fisk/dag? det har jag ALDRIG ÄTIT och kommer inte göra heller.

vart har du läst/lärt dig att man ska äta så?

jag äter inte mer än max 100g kött/dag,tex en biff.

varför anser du att man ska äta så mycket kött/fisk?"

Detta till en person som varit med på kolhydrater i fokus längre än vad du varit, och åtminstone kändes väldigt nedlåtande:
"#13 är du bekant med kostrekomendationerna för LCHF?"

Till MikealJ, återigen känns tonen nedlåtande och hånande:
"#17 rätt lite i förhållande till vad? ja till dina 500g så klart att det låter lite."

Sedan svar svar på en tillsägelse från Margareta att ändra ton (vilket du har blivit tillsagd flera gånger, både från Medarbetare och även ett par vanliga användare som mig):
"#23 säg det till din Medarbetare mikaelj i inlägg 18 istället…"
- Mikael's ton var inte nedlåtande, utan upplysande och saklig.

Denna delen av inlägget håller jag med om, men åsikterna går :inte: isär angående att hålla en god ton. Diskutera, inte gräla.
"så visst går åsikterna isär här på forumet!"

"#25 JAG tycker att man kan inte säga att så och så mycket SKA man äta( som mikaelj och margareta gör) vi är alla individuella och reagerar/ vill äta olika."
- Men du gör detsamma hela tiden, och olikt Margareta och MikaelJ har du inte doktorers rekommendation bakom dig när du exempelvis säger: "varför anser du att man ska äta så mycket kött/fisk?"

"#28 tycker det är konstigt att du anser dig kunna svara på hur alla på forumet uppfattar mig."
- Du har fått flera personer som har påpekat detta för dig. Börja läsa vad folk skriver.

" SNÄLLA mikealj SLUTA prata och LÄS foldern."
- Sluta förutsätta att alla utgår från den foldern, även om den är mycket bra (tack Karin20, det var en underbar början att utgå från när jag började =)

"#38 jag tycker det säger mer om att ni inte accepterar att JAG äter enligt det som LCHF står för,det va Annika som startade LCHF.

men ni kanske inte gillar Annika? men det GÖR JAG."
- LCHF står för Low Carb High Fat. Annika rekommenderade LCHF, ja, men det var inte hon som startade själva sättet att äta, och det är inte Annika som ligger bakom KiF.

"#68 ja jag blir oxå ledsen,men jag blir ledsen på margareta och mikaelj eftersom de tror att de vet bäst.

det är upp till var och en att bilda sig en egen uppfattning om vad som passar var o9ch en bäst."
- Återigen vill jag citera din första post i den här tråden:
"varför anser du att man ska äta så mycket kött/fisk?"

Och återigen hån mot mikaelj för att han experimenterade med hur saker och ting skulle förändras. Jag själv äter nog lätt 100g smör/dag (i olika maträtter), men inte kokosfett eftersom jag inte mår bra av det.
På intet ställe hävdade han att man "ska" äta 100g kokosfett/dag. I hans försök var det att se hur :hans: kropp skulle reagera på det.
"#69 jag jag kan mer än mikaelj som påstår att man ska äta 100g kokosfett/dag-det såg han ju själv hur det gick med det*asgarv*

KUNSKAP är nyckelordet och mikaelj som hävdar att han har kunskap borde då FATTA hur kroppen skulle reagera mot 100g kokosfett,dvs både illamående och ränneskita.

för mig säger det sig självt,och för mig är det ett bevis på OKUNSKAP att ens hävda att man ska äta 100g kokosfett om dagen."

Här är en enda tråd där du har flera exempel på hur du uppfattas som nedlåtande och hånande. Om det inte är din mening så bör du fundera på hur du kan förändra din ton.

missaz
0

Måste lägga mig i lite jag med….

Jag har aldrig uppfattat att varken Margareta, Mikaelj eller någon annan här som ger råd har en "vet bäst" mentalitet. Är man "stor på sig" bara för att man delar med sig av sin kunskap och försöker hjälpa andra? Om det är så fyller inte detta forum någon funktion. Jag har alltid bara uppfattat alla råd som vänliga och har själv givit råd på ett vänligt sätt allt eftersom jag lärt mig mera av alla underbara, vänliga och kunniga medlemmar här, och dessutom utbildat mig inom nutrition.

Ett faktum är att om du bara får i dig 100 g kött/fisk per dag så äter du för lite protein (om inte du även äter väääääldans många ägg varje dag)

Caena
0

wow.. 
jag har inte varit med om en så ihållande elak ton.. 
att inte kunna ta till sig information.. 
om du ifrågasätter varför det skrivs att vi bör äta mellan 1g- 2 g per dag (beroende på hur mycket du bland annat tränar)

SÅ GOOOGLA!!
GOOGLE IS YOUR FRIEND!.. 

detta jag hittade gör att jag blir väldigt orolig för dig rent hälsomässigt.. 

hittade bland annat att 0,4 gram protein/ kg kroppsvikt är det minsta vi bör äta för att hålla en människa vid liv! 
100 gram proteinbaserad mat till dina 57 kg (ca 20 gram protein /57 kg kroppsvikt) ger 0,35 gram protein /kg kroppsvikt.. det är illa!
(jag hoppas du räknar annat än kött som protein)

ÄTER DU BARA 100 GRAM proteinbaserad mat (KÖTT, ÄGG MM)- SÅ GER DU INTE DIN KROPP TILLRÄCKLIGT MED AMINOSYROR FÖR ATT BEHÅLLA DIN KROPP!!!!

http://www.skane.se/templates/VLSection.aspx?id=235634
här har du en länk till en PROTEINREDUCERAD KOST för svårt njursjuka!!

TOM livsmedelsverket säger så här:
Rekommenderat dagsintag protein för en vuxen är cirka 0,8 g per kg kroppsvikt, vilket motsvarar 50-60 g (protein/inte kött) per dag. I praktiken blir proteinintaget oftast betydligt högre i en blandad kost och det genomsnittliga intaget bland vuxna i Sverige är cirka 70-90 g per dag. En tredjedel av proteinet i kosten kommer från mjölk och ost, en tredjedel från kött, fisk och ägg samt en fjärdedel från bröd och spannmålsprodukter. (och den har vi ju plockat bort, så då måste vi öka någon av de andra avdelningarna,  kött/ägg eller mjölkprodukter)
http://www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx?id=12480&epslanguage=SV

slutligen, ok att du inte räknar på hur mycket protein du får i i dig, men tänk/titta på Mikaelj's inlägg ang hur många gram PROTEIN det finns i olika 100gram matvaror. så att du inte gå och blir jättedålig för att du inte för tilläckligt med proteiner.. det är en LIVSNÖDVÄNDIG BYGGSTEN till din kropp.. 

jag hoppas du kan läsa ut min oro..

[Pennylane1]
0

nja nu har ju nyttigajag sagt att hon även äter ägg (#14) så vi kanske kan sluta oroa oss för hennes fysiska hälsa.

Caena
0

det e ju inte bara ATT hon äter, utan hur mycket hon äter också…

Dame
0

Oj, va hände med min tråd???

magma
0

FörvånadFlört Så kan det gå om man har otur…

missaz
0

#84 Jaja, så kan det, som magma säger, gå… Som tur är fick du ju svar på din fråga innan det spårade ur. Flört

Medlem
0

Jag sökte lite på sajten och hittade denna tråd. Jag blev ledsen av den tråkiga ton som råder här. Vi har aldrig varit med om sånt förut.

Diskussionen närmar sig gränsen för max antal kommentarer. Överväg att skapa en ny diskussion och länka till den här.