Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 2489 ggr
parsley
0

Lämplig lax?

Vilken sorts lax köper man lämpligen med hänsyn till miljö, kvalitet och den egna plånboken?

Jag tycker de portionsförpackade bitarna á 125 g både ser trista och torra ut, men skenet kanske bedrar.

Är lokalodlad forell bättre än lax från okänd ort?

Tacksam för tips.

Listeria
0

Tror inte det finns något bra svar på den frågan tyvärr.. odlad lax är ju dåligt för miljön i allmänhet medans vild lax är betydligt torrare pga av lägre fettinnehåll och att den ofta säljs fryst (dyr och svår att få tag i dessutom). Själv passar jag på att köpa färsk lax när det är billigt. En hel sida helst som jag styckar och fryser ner. Både godare och billigare än portionsförpackningarna!

bazz
0

Forell är en maträtt, inte en fisk!!

Bästa laxen är nästan hopplöst att säga eftersom det visat sig vara tämligen mycket fusk med spårbarheten. Kan du handla svensk vildfångad lax så tror jag att det är det bästa ur både hälso och miljösynpunkt. Men då måste du kolla att fiskbilen inte bara har köpt in den från Norge vilket ofta är fallet när man köper laxsida färsk!

Får plånboken avgöra är det de frysta 125 grams portionsförpackade som gäller. Helt OK, inget problem m smak eller konsistens. Läs bara att det verkligen står Salmo Salar för annars är det inte äkta lax utan den som kallas Pink Salmon (Oncorhynchus) vilket inte är en äkta lax och dessutom torr o tråkig.

**Det här är lax:
**Lax - Salmo salar
**Det här är inte lax:
**Puckellax, pinklax - Oncorhynchus gorbuscha
Chum, hundlax, chumlax - Oncorhynchus keta
Strömsill, guldlax - Argentina silus
Regnbåge, regnbågslax - Oncorhynchus mykiss
Öring -Salmo trutta

Ät sill! Billigt och gott!

Babz
0

När det finns i "vår" fiskdisk köper vi KRAV-märkt odlad lax. Den borde iaf teoretiskt sett vara bättre än vanlig odlad lax…

"Warum soll man es einfach machen, wenn man es so schön komplizieren kann"
Tyskt ordspråk

parsley
0

# 2 Hur tillagar man en forell, dvs maträtten? Jag har ett recept som lite vanvördigt kallas "fylleforell" som går ut på att man tar nämnda fisk, plockar bort ryggraden, lägger den med skinnsidan ner och fyller den med en blandning av smör, örtkryddor och smulat bröd. Inget LCHF-recept med andra ord. När fisken är fylld häller man vitt vin runt och ställer in fisken i ugnen. Huvud och ögon ska vara kvar, det är lite av poängen.

Vad heter fisken som odlas i dammar? Regnbåge? Regnbågsforell?

Babz
0

#4 - Regnbåge tror jag att man har bestämt sig för att fisken ska heta.

När jag lagar sådana så brukar jag steka dem i ugnen, (urtagna, men med huvud och alla fenor och ben kvar) gärna med lite kryddor och dill och kanske en rejäl smörklick i "magen". Till det kan man sen göra en varm gräddsås, gärna med vitt vin, eller en kall creme fraiche-sås, t.ex. med stenbitsrom och dill i.

Din fylleforell utan det smulade brödet är väl helt OK.

"Warum soll man es einfach machen, wenn man es so schön komplizieren kann"
Tyskt ordspråk

bazz
0

Den fisk som serveras som forell är portionsstorlek av regnbåge eller öring.

Den klassiska blå forellen tillagas med ättika eller vinäger och får då en blåaktig ton. Fisken måste vara pinfärsk och skinnet oskadat, annars funkar det inte. En mycket klassisk högreståndsrätt från Tyskland!