Mörk choklad
Det står ju ofta mörk choklad i recept och i inlägg här. Jag var i affären i dag och skulle köpa detta till att testa chokladtårtan som jag hittade på lchfrecept. Men när jag läste på förpackningarna (70-82%iga) så var det ju socker i allihopa.
Är det sån ni ändå köper eller finns det någon sort som jag inte hittade?
Putt 

Jag brukar köpa Lindts 85 % eller marabous 86 %

Jag köper det mörkaste jag kan hitta i en vanlig affär där socker står längre ned än på andra plats i innehållsförteckningen.
Å andra sidan går det inte åt några jättemängder choklad i vår familj så då må det komma på ett ut.
Fabricati diem, pvnc!
Det är lite socker i chokladen, men om du t.ex. bara tar en ruta (en tiondel) av den 86%iga chokladen får du i dig 1,9 gram kolhydrater och många klarar av den mängden socker. Den 70%iga har ungefär 3-4 gram ruta (tiondel) och det är förstås lite mer.
Tanken är ju inte att man ska äta en hel kaka. Eller en hel efterrätt med sådan choklad i.
Men – och detta är ett stor men! – många har problem med överätande av olika grad och för dem kan det vara svårt att sluta äta mörk choklad, efterrätter och bakverk, oavsett att man äter LCHF annars. Och då är det ganska smart att hålla sig undan från sådant.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
La grammaire est une chanson douce. /Erik Orsenna
Det är ju socker i nästan precis allting vi köper! Utom kött och ägg och sånt förstås. Precis som om blodpudding skulle bli godare om det är socker tillsatt!! Glöm det!
Men chokladen…jag brukar köpa den med chili i, ganska stark men jäkligt god.
Ju mer känslig man är desto mindre socker eller sötningsmedel bör det finnas i chokladen. Vissa klarar 70% men andra bör ha mörkare choklad. Och sen var det ju det där med att egentligen så säger inte procenttalet nåt om hur mycket socker det är i MEN oftast är det så att ju högre procent desto mindre socker. Oftast.
Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

Tidigare köpte jag Lindt 85% som har 19% socker, men av en händelse testade jag den 86%-iga från 1848 (som jag vet att minst en person här på forumet talat sig varm för) och insåg att den faktiskt VAR godare! En ruta blir 1,8g kolhydrat, och det får jag plats med i min "budget" nästan varje dag faktiskt. Däremot är det inte varje dag jag känner för det!

Det är bara det att jag hade i 250 gram choklad i denna chokladtårtan jag har gjort idag för att bjuda på i morgon. Det är ju ganska mycket. Men man får väl nöja sig med en liten bit 
Annars låter den med chili i väldigt spännande. En liten ruta ibland alltså 

Kolla kolhydrathalten bara. Smaksatt choklad brukar ligga runt sådär 50%, och då blir det väldigt snabbt väldigt mycket om man försöker vara strikt!

1848' s choklad är godare än marabou, lindt och anthon berg. Synd att den finns på så få ställen bara…

På ICA hittade jag förra veckan 90% Lindt (14% kh). Jag tycker den smakar riktigt bra, faktiskt bättre än 85% Lindt (19% kh). Kanske det är några andra sämre tillsatser i den? Måste undersöka.
1848 har jag aldrig sett, får hålla ögonen öppna.
ja visst är det socker i,men du ska ju läsa på förpackningen och ta den som har minst KOLHYDRATER per 100g.

Nu har jag gjort chokladtårtan från lchfrecept.com. Den blev helt ok men väldigt mastig. En liten bit till kaffet sen är det stopp. Barnen i sällskapet tyckte däremot inte om den alls.
Vi har ätit två dagar av den. Ena dagen var vi fyra st och nästa dag fem st och fortfarande är 3/4 av tårtan kvar.

Fel av mig. Jag menade att 1/4 av tårtan finns kvar
Jag har snöat in på Amedeis mörka choklad. Godare choklad har jag nog aldrig ätit!! Men smakar det så kostar det… 60-70 kr för 100g! Men då blir det ju lite självreglerande också. När det är så dyrt sätter jag ju inte i mig hela kakan på en gång, det blir en bit till lördagsmyset med whiskyn, enbart.
Vet inte kolhydratinnehållet i den chokladen, men jag bryr mig inte eftersom jag äter så lite av den