Hur många G?
Jag blev lite snurrig i affären igår när jag skulle kolla gram antal kolhydrater per 100 gram igår….
Hur många gram kolhydrater om dagen är MAX lämpligt att äta?
1000?
De flesta äter förmodligen 20-50, vissa äter betydligt mindre, vissa mer. Det beror helt och hållet på vad du vill.
Har du läst "Vanliga frågor & svar", frågan om "ketos"?

Det finns inga fasta regler, var och en måste prova sig fram. Vad man kan använda för att man inte ska behöva väga, mäta, räkna är att man inte köper hem något som har mer än 5g kolhydrater på 100g och att om det inte finns någon innehållsdeklaration får varan stanna i butiken.

Hm, ser att jag kanske inte riktigt svarade på din fråga men det gjorde ju mikaelj 
Jag köper saker med både 30 och 60 och 100% kolhydrater, men använder väldigt lite av dem…
# Hmm okay, så det finns inga fasta regler… Nä men svårt att kolla exakt hur mkt kanske.
Ja ketos fasen kan jag lite om, handlar mkt om det när man ska gå ner i vikt med hjälp av Cambridge.. Efter 3 dagar fastande så hamnar man i ketos…
Men gör man det på kolhydratfattig mat med alltså? 
#2 Okay men det låter ju vettigt, jag kikade mest på korv och så i affären igår och det va ju stora skillnader… Många hade 1.5 g kolhydrater per 100 g.. Andra 5 gram..
Så ovant att läsa på allt, tycker du inte det? 
#5 - Om du håller dig till Under Fem gram kolhydrater Om dagen (UFO) hamnar du i ketos. När du är i ketos använder kroppen fettet som bränsle, och därmed är det lättare att minska i vikt. Det är inte farligt att vara i ketos, d.v.s. det är inte samma sak som ketoacidos.
Efter ett tag vänjer man sig vid att läsa på innehållsförteckningar. Det blir lättare med tiden. Du måste också ta tid på dig och komma på vad som fungerar bäst för dig. Jag själv mår bäst på UFO, men det kan hända att du klarar av en högre andel kolhydrater. Prova dig fram och lycka till.
raphanus
sajtvärd på Språk iFokus
medarbeider på Karbohydrater iFokus
Men gör man det på kolhydratfattig mat med alltså?
Ja, du kan i (lite lätt förenklate) definiera ketos som avsaknad av kolhydrater i maten.
#6 Ahaa, det visste jag inte… Under 5 gram alltså… Men det kanske man skulle kunna klara..
Men går man ur ketos fasen om man ena dagen äter 10 gram?
Ufo, vad står det för? Försökte googla men hittade bara massa info om utomjordningar 
Men går man ur ketos fasen om man ena dagen äter 10 gram?

Under Fem gram kolhydrater Om dagen

Inklistrat från vanliga frågor och svar, gällande ketos:
Ketos betyder enbart att kroppen själv tillverkar energin som behövs, när man inte äter kolhydrater. Energin bildas från fett och protein och kallas för ketonkroppar. Gränsen för mängden ligger kring 100-150g kolhydrater/dygn, så ju mindre mängd kolhydrater du äter, desto mer måste kroppen använda sig av fett för tillverkning av ketonkroppar.
Alltså inte går du ur ketos om du äter mer än 5 g kolhydrater per dag, utan gränsen är ca 100g. siffran varierar beroende på vilka gurun man hänvisar till. Ett vanligt tal man ser är 72 g men det finns de som hävdar att gränsen är så hög som 150 g. Om du eftersträvar viktminskning gäller det att minimera mängden. Skaldemans +50 program har 12 kolhydrater i dygnet om jag minns rätt.
#10 Okay.. Då förstår jag… Är det inte svårt?
#9 + #11
Ojdå, där stog det visst…. *Gäsp*.. Får skylla på att det är tidigt eller så. Tack! 

#6, Enligt mina Keto-Diastixstickor är jag i stor ketos med mycket mer än 5 gram kolhydrater om dagen.

#12 Nej det är inte så svårt egentligen, kött/fisk, smör och äggula som basföda. Men det finns absolut inget som säger att du måste hålla dig under 5 om dagen
#14 Är det såna från apoteket? Läste om det någonstans… Okay, då behöver jag inte oroa mig så mkt för att ät alite för mkt kolhydrater någon dag då… Rimligt antal alltså :)
#15 Men blir det inte enformigt då? Jag har lite svårt att hitta på maträtter, iaf med den här LCHF kosten.. Och med ett litet antal livsmedel så blir ju inte valet av rätter så stort…
#16 … enformigt behöver det INTE bli. Finns hur många recept som helst, kolla "recept på…" till vänster. 
Ketostix ger enbart utslag för mig när jag tränat hårt, aldrig annars. Så är det för alla efter ett tag, eftersom kroppen inte gärna slösar med energi.
Enformigt?
Ja, om du anser olika sorters pasta vara variation… Det finns gott om grönsaker du kan äta. Dessutom kan du riva vitkål eller squash och göra pastaliknande saker av.
#16 Som sagt, du kanske inte behöver vara så strikt
Jag tror att det är bättre att börja med att hålla sig till livsmedel som innehåller färre än 5 g kolhydrater/100 g och äta grönsaker, ost och feta mjölkprodukter. Då har du en bra början. Många äter så jämt och mår bra av det. Först om några månader kan du börja fundera på om du eventuellt skulle behöva vara striktare.
Jag gör ungefär samma rätter som tidigare, jag bara utelämnar kolhydratstillbehören och tar grönsaker till istället. För tips om pizzabotten, pajdeg, bröd etc kan du söka recept här.
Jag får ta och lära mig detta, en helt ny värld för mig… Har ätit hur mkt kolhydrater som helst innan, aldrig brytt mig..
Ska ta och skriva ner lite recept sen tänkte jag, fanns ju en del när jag tittade efter 

Lite är det ju oxå beroende på hur många kilo man ska ner i vikt. Jag äter så här för att hålla min nya vikt ( sen tre år) och för att få vara mätt och nöjd. jag ser till att aldrig överskrida 7 kolhydrater per måltid. Eller aldrig, ska jag inte säga, det händer att det blir mer nångång, men som princip. Vissa dagar blir det kanske bara 5 kolhydrater sammanlagt, om jag inte äter grönsaker. men du ser inte så överviktig ut, så gillar du grönsaker så ät det, och håll dig borta från mjöl, ris och potatis, och från proccessad mat och tillsatser i möjligaste mån.
#21 Jag har jättemkt extrakilon, men gör allt för att det inte ska synas.. Iaf inte på kort… Jag väger 87 kilo… Är 175 lång… Och växer bara mer och mer.. Magen bara hänger och låren skaver haha…
Nä men jag måste verkligen göra något drastiskt, mår bara sämre och sämre av att jag gått upp så mkt i vikt… Måste ner till 65-70.. Sen hur lång tid det tar vet jag inte, men hoppas att jag ska gå ner en del genom att slopa alla kolhydrater som jag till nu slängt i mig…

Gå inte ut alltför hårt. Det är mycket som kan kännas underligt i början så ta det i din egen takt, du växer nog in i det
Jag brukar inte väga och mäta så jag har egentligen inte så bra koll på fördelningen av det jag äter men för lite inspiration kan du titta i min tråd. Jag skriver upp allt jag stoppar i mig varje dag men inte mängderna.
# 23 Jaa det blir nog en vanesak tillslut… Hoppas jag 
Ska in nu och kika på din tråd….. Kul att läsa lite om vad andra äter.

# 12
Jo visst är det svårt. Jag har ätit LCHF i drygt ett år och ännu inte fått kläm på allt räknande. Det finns ratio, 80/80/20, energiprocent, vanliga procent, minmat som jag kommit in på men inte förstått hur jag ska använda och mycket mycket mera som jag inte heller förstått.
Jag har egentligen ingen aning om hur fördelningen ser ut på det jag äter. Jag läser på allt och köper inget med mer än 5 kolisar i, jag äter ingen frukt och inget grönt och hoppas att jag gör rätt. Naturligtvis äter jag heller inte ris, pasta, potatis eller bröd, godis chips kakor, limpa osv.
>>>Malum domesticum<<<
Jag räknar inte alls jag. Kollar innehållsförteckningar, gör överslag över de måltider jag ska äta, kollar så att det ser någorlunda ut med tanke på protein, fett och kolhydrater. Sen går jag efter hur det KÄNNS mer. Jag har hållit på sen mitten av nov 08, och har kommit dithän att det blivit vardag. Jag känner inte att jag behöver analysera det jag äter…. det bara lunkar på. Det har fungerat, jag har gått ner i vikt, mår bra.