Är äpplen och päron samma sak?
Glidande logik verkar vara full accepterat i dagens kostdebatt. OCH att journalisterna inte ser det och ställer följdfrågor är upprörande!
Dietist Anna Ottosson säger att oljor vinner med hästängder över smöret om man tittar på fettsyrorna. Så långt kan nog många hålla med. Men sen kommer en massa rappakalja där resonemanget bara blir en härligt fruktsallad…
Vinner ALLA oljor över smör? Nej, absolut inte. Rapsoljan och olivoljan (kallpressad) har en mängd fördelar. De kan nog ses som vinnare. Ska vi steka i dem? Icke, de är ju inte speciellt bra i värme. Varför köper vi kallpressade oljor och sen stoppar dem i stekpannan? Nej, ringla den nyttiga oljan över dina grönsker och njut av både smak och hälsa.
Solrosolja och majsolja då? Ja, de är rena katastrofen och smör vinner med hästlängder!! (Ät inte skräpet)
Sen kommer Annas (och många dietisters) oförklarliga sammanfattning. "Välj därför margariner framför smör". Va??? Margariner har ju inte mycket kvar av rapsoljans fantastiska fördelar. HUR fick hon ihop den logiken? Många margariner innehåller inte ens förstörd rapsolja utan förstörd solrosolja. Margarin är alltså förstörd skräpolja som jag inte ens skulle servera min värsta ovän.
Olja är bättre än smör - ät margariner… Godag yxskaft. Lika dumt som att säga: De som äter frukost har lägre BMI är de som inte äter frukost - Ät Special K. (Skratt, jo, de säger faktiskt något så dumt på reklamen)
Rapsolja har fördelar som smör inte har. Bra. Men välj smör att steka i och rapsoljan att ringla över maten.
Använd kunskapen och dra logiska slutsatser. Sluta att fördumma oss läsare! Skulle vi vilja minska fettet (vilket de flesta av oss inte vill) så är det väl bara att ta lite mindre av smöret…
(Tål du inte mejeriprodukter så stek i kokosfett)

Anna O är väl knappast känd för att ha alla hästar hemma i sina resonemang …
Men det som förvånar mig mest är att journalistena som brukar vara så kritiska… att de går på glidande logik och inte ställer motfrågor..

Jag har en kompis som läser ngn avancerad form av biologi och där får dem lära sig att oljor som blir upphettade är cancerframkallande. Bara en sån sak..

Anna O är säkert en trevlig mäniska som person men tyvär är hon utbildad dietist vilket innbär att hon har någon sorts prästroll i kostreligionen som SLV vill prångla ut!
Som dietist skalla man lära sig mantran som man sedan skall upprepa i det oändliga utan att begripa dess innehåll!
Fruktogrönt är ett sånt mantra fasten det innhåller både nyttigt och onyttigt, andra mantran handlar om fleromättade fetter varav någon faktist är essentiell medans andra gör oss sjuka!
Alla dessa mantran sammanfaller med vad myndigheter rekomenderar och vad livsmedelsindustrin vill sälja och det är ju de som gratis har skänkt studiematrial till de blivande dietisterna!!
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
Märk väl att Anna Ottosson har gett ut sin egen bok också, "tretimmarsdieten".
Att hon inte själv inser ironin i titeln…
Jag skulle vilja sitta mitt emot en dietist och lungt ställa öppna nyfikna frågor. HUR får de ihop logiken? Kemin kan jag förstå, men människan fungerar inte som helhet på samma sätt som ett näringsämne i citroncyracykeln.
Jag är med på KOSTDEBATTEN och har nu fått chansen att ställa egna frågor inför kommande vecka. Skratt, ja alla vi i panelen har fått den chansen.
Ser fram emot svaren… vilket jag hoppas att det blir. Svar på frågan. Inte politiskt dravel. Men skam den som ger sig. Jag är en evig optimist som har bestämt mig för att försöka vägra sandlådan allt vad jag bara orkar.
Visst svämmar ironin över ibland, men så ofta som jag förmår ska jag hålla diskussionen saklig och min nyfikenhet öppen.
Nyfiken på KOSTDEBATTEN? Smit in på http://blogg.passagen.se/kostdebatten/
Ett spännande initiativ. Hoppas den får fart.
skratt… ibland (läs:ofta) stavar jag som en kråka. Har mycket snabbare fingrar än min egentlige förmåga. Nix, lär mig aldrig…
Citronsyracykeln ska det ju vara…
Din egentliga förmåga? ;)
Jag tror det är c:et med s-ljud som spökar.
Ha ha ha ha….. ouppfostrade fingrar… eller en pekfinger vals i otakt. Fler kul stavfel utlovas, dock helt ofrivilligt.
#0 (Tål du inte mejeriprodukter så stek i kokosfett)
Vilket kokosfett rekommenderar du att steka i?
Den är svår…. kokosfettet alltså. Silverförpackningen har INTE härdat fett i sig. Men den är ändå skarpt ifrågasatt. Frågan är dock om behandlingen är onyttig för kroppen eller ej. Jag vet faktiskt inte.
Sen är det en prisfråga. Alla har inte möjlilgheten att köpa det dyra kokosfettet.
Slutligen, om du bara använder det till att steka i för att fördela värmen och sen använder annat fett till att skapa en hel måltid av så spelar nog inte valet så stor roll.
Visst vill vi äta perfekt… med ibland är oron för maten farligare än det lilla skräpet vi får i oss. Vi måste hitta en balans som passar.
Det finns enormt mycket att ta hänsyn till om du går in på detaljer. Känn efter vad du orkar och vad som är viktigt för dig. Så länge vi är oerhört konsekventa på de stora bovarna i kosten så klarar aktiskt kroppen av en hel del skräp utan att hinna bli sjuk på våra ca 100 år.
Vill vi äta perfekt ska vi ju välja mat som inte är besprutad, inte är åksjuk, inte är framavlad (vilket det mesta är idag). Vi bör inte steka alls, bara koka maten. Vi bör… bla bla bla. Som du hör så gäller deet att hitta sin balans. Hur långt är just JAG beredd att gå? När kostar det mer än jag vinner?
Skratt, vilket långt svar på en lite fråga…. och så fick du inte ens ett tydligt svar…
Nja, vi bör nog hetta upp maten rejält. Däremot bör vi inte hårdsteka maten.
Gammelfarfar hade nog ont om kokkärl… Vad de använde var värmegryt (eller öppen eld), så rökning eller ångkokning är nog närmast sanningen.
Och sen behöver allt inte vara jättenyttigt. Vi tål en hel del skräp. En frisk kropp är en stark kropp. Vi är en makalös överlevnadsmaskin om vi bara tar hand om oss.
Tror till och med grottmannen åt det svarta brända på det grillade köttet. Nyttigt eller ej. Allt som gjordes förr var ju inte bra. Men valmöjligheten fanns inte. Det som styrde var nog snarare bristen på mat. Ät allt som inte är giftigt….
Jag äter både stekt, rökt och grillat. Bra eller inte, det är mitt val.
#13 Jag tänkte att jag ville prova det kallpressade från hälsokostbutiken, så jag köpte det. Jag tycker att det förhöjer smaken på kaffet
, så det kanske jag fortsätter med, det kostade 199:-. Men det skulle jag inte ens tänka mig att steka i, eller på något annat sätt värma upp, eftersom det är kallpressat, för då försvinner liksom den goda egenskapen med just kallpressat. Det finns en kokosolja i hälsokostbutiken som är upphettad och smaklös som kostar 99:-, men även den tycker jag blir alltför dyr att steka i. Och kokosfettet i silverpaket i vanliga butiker har ju så dåligt rykte! För det verkar faktiskt vara bara ett rykte. 
Äsch, jag fortsätter väl att steka i smör….
Tål du smör så stek i smör!